Nový majitel Twitteru Elon Musk neztrácí čas. Krátce poté, co se stal ředitelem této sociální sítě do ní přetáhl přes padesát zaměstnanců z Tesly, informuje CNBC. Musk chce zvýšit příjmy, uvažuje o zavedení předplatného a poplatků za videa. Občanské organizace mezitím vyzvaly největší twitterové inzerenty, aby tuto sociální síť bojkotovaly, pokud Musk zavede nová pravidla o moderování příspěvků.
Převzetí Twitteru Elonem Muskem rozdělilo Ameriku podle hlavních stranických linií. Zatímco republikáni si Muskova slova o liberalizaci vyjadřování na sociální síti pochvalují, americká levice se obává šíření dezinformací a rasismu. V úterý vytáhlo do boje proti Muskovi také pětačtyřicet převážně liberálních občanských organizací.
Společně vyzvaly dvacet největších inzerentů Twitteru, aby se veřejně zavázali, že na sociální síti ukončí veškerou reklamu, pokud Musk naplní své plány a nebude nadále prosazovat bezpečnostní standardy včetně pravidel pro moderování příspěvků. „Pokud Elon Musk naplní jen zlomek z toho, k čemu se zavázal, pak Twitter nebude, a ani nemůže být, bezpečnou platformou pro jednotlivé obchodní značky,“ napsaly organizace v dopise.
Neziskovky společnostem jako IBM, Coca-Cola, Disney nebo Google připomněly, že Musk pohrozil drastickým snížením počtu zaměstnanců a veřejně se postavil za obnovení účtů prominentních osob, kterým Twitter zrušil účet kvůli podněcování politického násilí. Tyto kroky podle nich povedou k šíření nenávisti, dezinformacím a „akcelerují extrémismus“. Soukromé společnosti tak prý mají „morální a občanskou povinnost“ takovému jednání zabránit.
Elon Musk se ještě tentýž den snažil některé z těchto občanských organizací uklidnit a uspořádal s nimi videohovor. Nový šéf Twitteru zatím nezměnil pravidla pro vkládání příspěvků na sociální síti, ani neobnovil účty zablokovaných politiků. Podle informací stanice CNBC se místo toho soustředí na rozšíření uživatelského rozhraní.
Musk už kvůli tomu přetáhl do Twitteru více než padesát zaměstnanců Tesly a s proměnou sociální sítě mu pomáhají i jeho kamarádi včetně bývalého provozního šéfa PayPalu Davida Sackse. Web Axios zároveň informoval, že miliardář se zřejmě chystá restartovat službu pro vytváření krátkých videí Vine. Muskovým hlavním cílem je učinit Twitter po několika letech opět ziskovým.
Ne, ne, ne. King platit odmítá
Twitter měl doposud příjmy hlavně z reklamy, to se ale v brzké době změní. Uživatelé by si za ověření identity na sociální síti nově měli zaplatit. Nebude se přitom jednat o jednorázovou platbu, ale spíše o měsíční předplatné. Musk prostřednictvím sociální sítě nejdříve testoval částku 20 dolarů (asi 500 korun) za měsíc, řada uživatelů včetně spisovatele Stephena Kinga ale v takovém případě pohrozila kvapným odchodem.
— Elon Musk (@elonmusk) November 2, 2022
Ve středu už proto šéf Twitteru mluvil pouze o částce osmi dolarů za měsíc (asi 200 korun). Podle Muska se jedná o zanedbatelnou částku srovnatelnou s koupí jednoho nápoje v prodejnách Starbucks. Ani tento „smířlivý návrh“ nicméně u některých uživatelů nepochodil. „Musk mě nutí přemýšlet o Tomu Sawyerovi, který musel za trest nabílit plot. Tom podvede své přátele, když je přiměje, aby jeho práci udělali za něj, a ještě za toto privilegium zaplatili. To je to, co chce Musk udělat s Twitterem. Ne, ne, ne,“ odmítl ve středu zpoplatnění Twitteru King.
Do Muska se pustila i progresivní politička Alexandra Cortezová. „Miliardář se vážně snaží lidem prodat myšlenku, že svoboda projevu je ve skutečnosti plán předplatného osmi dolarů za měsíc,“ uvedla na Twitteru. Musk na kritiku Cortezové zareagoval sdílením fotky z jejího oficiálního internetového obchodu, kde levicová politička prodává mikinu se svým jménem za 58 dolarů (asi 1 450 korun). Zpoplatnění verifikace uživatelů není jedinou novinkou, kterou Musk chystá.
— Elon Musk (@elonmusk) November 2, 2022
Vyfoukne Musk tržby pornostránkám?
Uživatelé Twitteru by brzy mohli inkasovat slušné peníze za tvorbu svých vlastních videí. Muskův tým podle deníku The Washington Post pracuje i na funkcionalitě, která by zpoplatnila zhlédnutí videí jednotlivých uživatelů. Nemuselo by se přitom jednat jen o obyčejná videa, ale i o porno. Na rozdíl od Facebooku či TikToku jsou pornografické materiály na Twitteru povoleny, ale nejsou zpoplatněny.
O zpoplatnění obsahu pro dospělé už Twitter v létě tohoto roku uvažoval, kvůli obávám z šíření dětské pornografie nicméně z nápadu nakonec upustil. Sociální síť by musela investovat ohromné finanční prostředky do kontroly obsahu videí, což nebylo reálné. Pokud by se Musk ale skutečně pustil do této riskantní proměny, vstoupil by do byznysu v řádu miliard dolarů.
Pro deník The Guardian nedávno uvedl, že konkurenční webová služba Onlyfans, která uživatelům umožnuje inkasovat peníze za tvorbu videí pro dospělé, zažila v posledním roce finanční boom. Během jednoho roku zaplatili lidé uživatelům za jejich obsah na síti Onlyfans přes 4,8 miliardy dolarů, téměř miliarda dolarů z této sumy připadla přímo tomuto webu. Vstup Twitteru do tohoto segmentu služeb by právě pro web Onlyfans představoval vážnou konkurenci.