Černý Petr přestává být černý. Pomocník Mikuláše je podle aktivistů symbolem rasismu

Černý Petr, který si na svatého Mikuláše v Nizozemsku chodí pro nezbedné děti, postupně mění svou barvu. K jeho kostýmu odjakživa patřila černě namalovaná tvář, po řadě protestů však jeho představitelé od této tradice ustupují.

Černou barvou namalovaná tvář, kudrnatá paruka, výrazně červené rty a renesanční oblek. Tak Holanďané nejčastěji ztvárňovali Černého Petra. V zemi se ale tato mýtická postava pomocníka svatého Mikuláše stala v posledních letech kontroverzní.

„Za 10 let jsme dosáhli toho, že se už nepokládáme za vzor západní civilizace, co se týče rasismu. Rasismus je tu stále silně zakořeněný. Černý Petr je dědictvím historické role Holandska v době kolonizace,“ sdělil ve vysílání CNN Prima NEWS jeden ze zakladatelů hnutí Kick Out Black Pete (Vykopněte Černého Petra) Jerry Afriyie.

Děti nevědí, co se děje, a brečí

Až do roku 2015 byli Petrové v průvodech téměř vždy černí. V posledních letech ale i kvůli tlaku veřejnosti postupně mění barvu tváře. Přes tmavě hnědou po náhodně zamazanou od sazí.

Hnutí Kick Out Black Pete však chce, aby Černý Petr vymizel úplně, a tak protestuje. „Je nehorázné, že demonstrující stojí u východu z festivalu, kudy prochází malé děti. Můžeme diskutovat o tom, jestli je v pořádku mít tu Černé Petry, nebo ne. Ale nemůžou protestovat před východem. Děti tu brečí, protože nevědí, co se děje,“ okomentoval situaci předchozích dní ve městě Breda Frank Zuidhof, návštěvník slavnosti vítaní námořníka Sinterklaase, který je nizozemskou obdobou našeho Mikuláše.

Svátek začíná první sobotu po svátku svatého Martina celostátním příjezdem Mikuláše na lodi ze Španělska a vrcholí v podvečer 5. prosince nadílkou. Mezi dětmi je svátek oblíbenější než samotné Vánoce.

Tagy: