Normální auto pro normální lidi. Opel Astra kombi má naftový motor a velký kufr

Koupit si v dnešní době normální auto za normální peníze a ještě k tomu s naftovým motorem i velkým kufrem je už prakticky nemožné. Mně se však jedno takové přeci jen podařilo najít. Jmenuje se Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI a splňuje vše, co by mělo rodinné kombi pro průměrně vydělávajícího Čecha splňovat. Vedle skvělé prostornosti a bohaté výbavy totiž umí jezdit velmi příjemně a hlavně za hubičku. Tím to ale ještě zdaleka nekončí.

Plná elektrifikovaných pohonů, prošpikovaná otravnými asistenty, obřími displeji a oděna do nevkusných futuristických hávů. Přesně taková je většina moderních aut. Narazit tedy při redakčním testu na vůz, jako je Opel Astra Sports Tourer, který nic z výše uvedeného nemá, je pro motoristického novináře osvobozením a hezkou vzpomínkou na časy, kdy ještě všechno bylo v pořádku.

K TÉMATU: Tesla Model Y umí „prdět“ a odolávat jaderným zbraním. Jízdně se stěží vyrovná Dacii

Francouzsko-německý kombík už na pohled vypadá fantasticky, líbí se mi už tradiční maska Opel Vizor, kterou dnes nesou všechny nové modely značky. Vpředu pak nechybí od základní výbavy ani LED světla, od vyšších pak dokonce i IntelliLux LED Pixel světlomety schopné při dálkovém svícení vykrývat protijedoucí vozidla.

LEDková světla jsou také vzadu, kde spolu s nimi najdeme i mohutný difuzor. Zkoušená sportovně laděná verze GS pak přidává ještě černá 17palcová litá kola, která dokonale ladí s červenou karoserií a černými detaily na ní. Standardem tohoto ostře vyhlížejícího provedení jsou mimo jiné i sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a certifikátem AGR, volant potažený perforovanou kůží, speciální čalounění a prošívaní látkových sedadel nebo pedály z lehkých slitin.

Hodně místa v interiéru i kufru

Interiér díky tomu vypadá opravdu skvěle a okamžitě vás pohltí. Za volantem se sedí příjemně nízko, jediný problém je, že volant už tak nízko dát nejde a hlavně je zvláštně položený. Podobně jako u velkých dodávek. Zároveň má až příliš úzký věnec, což také nemusí všem vyhovovat. Každopádně vše ostatní už je přesně tak, jak bych očekával. Použité materiály jsou s ohledem na pořizovací cenu vozu kvalitní a měkké. Displeje menší, ale s opravdu povedenou grafikou i širokým množstvím údajů a funkcí.

Jak už jsem naznačil, cena Opelu Astra Sports Tourer je velmi příznivá. Základní varianta Edition díky aktuálnímu zvýhodnění přijde na 549 990 Kč, a to s benzinovým tříválcem 1.2 Turbo o výkonu 81 kW a se šestistupňovou manuální převodovkou. Naftový čtyřválec 1.5 CDTI  s výkonem 96 kW a osmistupňovým automatem pak v té samé verzi vychází na 669 990 Kč. Co se týče mnou testované výbavy GS, ta se vznětovou patnáctistovkou a automatem stojí 729 990 Kč. Složení jednotlivých výbav i jejich cen najdete zde.

V nabídce je vedle zkoušeného kombíku také hatchback, který má však oproti Sports Toureru výrazně menší kufr. Prodloužená karoserie totiž pojme necelých 600 litrů, zatímco hatchback „jen“ 422 litrů. Místa pro nohy za zadními sedadly už mají obě karoserie podobně, každopádně kombík má navrch zase v oblasti hlavy. Střecha hatchbacku se totiž rychleji svažuje, tudíž ubírá nějaké ty centimetry cestujícím ve druhé řadě sedadel.

Jezdí i pod pět litrů

Podobně pohodlný jako je posed v kombíku, je i samotná jízda v něm. Zprvu jsem se však bál, že platforma koncernu Stellantis přinese typicky francouzské jízdní vlastnosti. Naštěstí se ale tou přehnanou uhoupaností, citelnými náklony v zatáčkách a gumovým řízením, nenechal nakazit. Opel Astra Sports Tourer je oproti sourozeneckým Peugeotům a Citroënům výrazně tužší, přesto však zvládá žehlit všechny druhy nerovností bez nežádoucích otřesů a vibrací.

Sportovnější charakter „oplího“ kombíku se zase pozitivně projevuje ve vyšších rychlostech či při jízdě v zatáčkách. Astra se oproti svým bratrským modelům méně naklání a působí mnohem stabilněji. Řízení je lehké, ale poměrně ostré a přesné, takže se s ním můžete bez větších problémů proplétat městem a zároveň létat po klikatých okreskách.

Naftový čtyřválec jde ruku v ruce s celkovým naladěním auta. Opel Astra Sports Tourer není v nízkých otáčkách prakticky slyšet a při dálničním tempu nespotřebuje ani šest litrů na sto kilometrů. Mimo město se pak lze dostat i hluboko pod pět litrů. Mně s lehkou nohou na plynu ukazoval palubní počítač okolo 4,6 l/100 km. Hrubší zvuk nafťáku prochází do kabiny až s vyššími otáčkami, rozhodně ale nejde o nic, co by narušovalo jinak komfortní svezení.

Na druhou stranu nejde o žádného trhače asfaltu. Odspodu je naftový kombík sice hbitý, ale poměrně rychle mu pak výkon upadá. Z dálničních rychlostí už zrychluje jen ztěží. Konečně vyladěná je i osmistupňová automatická převodovka, která neškube při rozjezdu a nezmatkuje při prudkém sešlápnutí plynu či brzdy. Motor se zároveň snaží držet v ideálních otáčkách tak, aby ho zbytečně nepodtáčela ani nevytáčela. Jednoduše už ji nemám co vytknout.

Rodinný dovolenkový ideál

Auta jako je Opel Astra Sports Tourer se z českého trhu rychle vytrácejí, proto je tedy největší čas si ho podřídit. Může se totiž stát, že než se rozkoukáte, už na všech showroomech budou jen elektromobily s omezenou praktičností a mnoha kompromisy. Astra v kombíku je dokonalým univerzálem, se kterým můžete jezdit přes týden po městě a o víkendu se sbalit a jet tisíc kilometrů do Chorvatska na jednu nádrž. Jednoduše řečeno, v případě kombíku od Opelu jste pánem vy, ne vaše auto. Porovnání s jeho úhlavními konkurenty najdete pod tímto odkazem.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pozor na cestování s nohama na palubní desce. Stehenní kost je jako kladivo, varoval expert

Tagy: