Nová síť je hit: Lidé na Bluesky utíkají z X, láká na otevřenost bez reklam. Ale co ji živí?

Lidé i instituce opouštějí v poslední době sociální síť X (dříve Twitter), kterou vlastní Elon Musk. Třeba britský deník The Guardian psal o „toxickém“ prostředí. Útočiště našli někteří bývalí uživatelé X na platformě Bluesky, která ve dnech po vítězství Muskova favorita Donalda Trumpa zažila raketový vzestup. Podle webu TechCrunch už přeskočila hranici 20 milionů uživatelů. Co o sociální síti Bluesky potřebujete vědět?

Technologický podnikatel Elon Musk koupil Twitter v roce 2022, aby, jak připomíná USA Today, naplnil svou představu o absolutní svobodě slova. Od té doby proběhlo několik kontroverzí kvůli odmítání mazání nevhodného obsahu, a třeba v Brazílii byla síť X na čas dokonce zakázána.

UNIKÁTNÍ FOTKY: Trumpův miliardář Musk, jak ho neznáte. Mladíček na kolejích s přítelkyní či u počítače

Kritici upozorňují na obří množství falešných účtů a rostoucí agresivitu, výhrůžky či propagaci fašismu a jiných extrémních politických proudů. Po amerických prezidentských volbách, v nichž vyhrál s výraznou pomocí Elona Muska Donald Trump, začali někdejší Twitter houfně opouštět uživatelé.

Jdeme na Bluesky

Slavný spisovatel Stephen King napsal, že síť X je „příliš toxická“, přidaly se další celebrity jako Barbra Streisandová, Jamie Lee Curtisová, Ben Stiller či Patton Oswalt. Oficiálně ze sítě zmizely deníky Guardian či Observer, v Česku levicový Deník Alarm.

Část nespokojených se přesunula právě na síť Bluesky, která v týdnu po amerických volbách nabrala 2,5 milionu nových uživatelů, jak potvrdila pro USA Today její mluvčí.

Aplikace Bluesky se v některých dnech stala nejstahovanější mobilní aplikací v USA či Velké Británii. Podle počítadla, které zveřejnili zaměstnanci sítě, má dnes kolem 21,5 milionu uživatelů a dál mohutně roste.

Co je to síť Bluesky?

Sociální síť Bluesky je mikroblogovací platforma, která se nápadně podobá právě síti X. Není to náhoda, protože v prostředí Twitteru původně vznikla.

Uživatel Bluesky může psát příspěvky, komentovat, lajkovat či sdílet, nastavit si notifikace či oblíbené kanály. Zpráva na Bluesky je omezena počtem 300 znaků, může obsahovat fotky či videa.

Základní obrysy vymyslel v roce 2019 spoluzakladatel a tehdejší šéf Twitteru Jack Dorsey, v roce 2021 ovšem skončil v pozici výkonného ředitele a postupně z firmy odešel úplně. Nový koncept otevřené sociální sítě pak začal budovat samostatně.

V roce 2023 byla spuštěna první verze, která fungovala na pozvánky. V únoru 2024 pak už byla Bluesky otevřena všem.

Decentralizovaná síť

Hlavním deklarovaným rozdílem Bluesky oproti X, ale i všem ostatním sociálním sítím, má být decentralizovanost a otevřenost. „Uživatelům dáváme možnost výběru, vývojářům svobodu budovat a tvůrcům nezávislost na platformách,“ řekla pro USA Today mluvčí sítě Emily Liu.

Základem decentralizované struktury je autentizační přenosový protokol (AT protokol), kdy neexistuje jen jeden server, ale větší množství samostatných serverů, které spolu dokáží komunikovat. Zjednodušeně řečeno si může každý uživatel vytvořit server svůj, případně si vybrat svého poskytovatele.

Unikátní vlastnosti AT protokolu pak umožňují:

  • Přenositelnost účtu – svůj účet i s obsahem vlastní uživatel a může se přesunout k jinému poskytovateli bez ztráty údajů
  • Volba algoritmů – s AT protokolem „vidí“ uživatel do algoritmů sítě a má větší kontrolu nad tím, jak se síť chová

Kdo Bluesky vlastní?

Ačkoliv byla Bluesky původně konceptem Jacka Dorseyho, v květnu 2024 odešel z vedení a později dokonce smazal svůj účet.

Sociální síť teď podle USA Today částečně vlastní americká softwarová inženýrka Jay Graberová. Ta ji vede spolu s panelem ředitelů, kam patří Jeremie Miller, zakladatel komunikační platformy Jabber, či autor specializovaného blogu Techdirt Mike Masnick.

Firma je v USA vedena jako obecně prospěšná společnost.

Jak Bluesky vydělává?

Svou oblibu si Bluesky získala i tím, že na ní nejsou reklamy. To logicky přináší otázku, jak si na sebe může vydělat. Na spuštění získali zakladatelé sítě desítky milionů dolarů od investorů, ti ale budou při rostoucím počtu uživatelů chtít své peníze zpět.

Místo zahlcení reklamou, na čemž založil svůj byznys třeba Twitter, se chce společnost podle BBC soustředit na placené služby jako třeba doménu na míru v uživatelském jméně. Místo přípony bsky.social by si tak platící klienti mohli zvolit personalizovanou variantu.

Dalším zdrojem peněz by pak mohly být nejrůznější předplatitelské služby. Každopádně, jak připomíná web BBC, třeba právě Twitter byl před tím, než ho koupil Elon Musk, za osm let v zisku jen dva roky.

Další budoucnost Bluesky je tak otevřená. Je ale jasné, že koncept svobodného uživatele bude pro spoustu lidí čím dál zajímavější.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: TikTok? Byl jsem ukecán, přiznal Havlíček. Politik by neměl být směšný, řekl Výborný

Tagy:
sociální sítě Twitter Elon Musk sociální síť Jack Dorsey USA Donald Trump sociální média umění, kultura, zábava a média produkty a služby ekonomika, obchod a finance hromadné sdělovací prostředky výpočetní a informační technologie Bluesky