Volvo z Číny má ambice přiblížit renomovanou značku lidem. Model EX30 je pouze elektrický

V Číně vyráběný elektromobil EX30 sází na to, že díky své dostupnosti naláká nové řidiče za volant aut na baterky a také ty, kteří si dříve Volvo nemohli dovolit. Malé SUV do zásuvky je v základu o 130 tisíc levnější než podobně velký Volkswagen ID.3, přičemž na výběr budou tři výkonové varianty.

Čínský koncern Geely, jemuž firma ze švédského Göteborgu patří, předvedl v Praze pod heslem „malé SUV, které dokáže velké věci“ crossover EX30. Kompaktní vozidlo, přísně elektrických tvarů a charakteristického výrazu bez nepotřebné mřížky chladiče, je ozdobeno insigniemi firmy Volvo. Což je právě to, co by z tohoto elektromobilu mohlo učinit velmi zajímavé zboží.

K TÉMATU: První velká automobilka končí s dieselovými motory. K mání budou už jen pár měsíců

Udržitelné rozpaky

Technický a o 150 tisíc Kč (!) levnější dvojník rovněž čínského Smartu #1 se honosí pro značku Volvo tolik typickým tradičním bezpečnostním arzenálem a také až agresívním důrazem na trvalou udržitelnost, což se týká všeho od výrobního procesu po koberečky. Však chce být také automobilka, která ještě před čtyřmi lety prodávala přes polovinu aut „v naftě“, do roku 2030 plně elektrická a do roku 2040 klimaticky neutrální.

Poněkud překonaná se zdá jen stále dokola omílaná rétorika Volva, které chce být označováno jako „prémiová“ automobilka. Proč na tom záleží? Ostré hrany plechů při otevření kapoty ani lacině vypadající interiér „prémiové“ pocity zrovna neevokují.

Kabina sice neobsahuje „jediný kus zvířecí kůže“ a „denim“ verze čalounění bude asi fajn, ale třeba „udržitelný“ materiál použitý na dveřních výplních připomíná svou texturou i povrchem – Švédové i Číňané prominou – něco jako lepší linoleum. Také jediný centrální displej bez jakýchkoliv fyzických tlačítek je spíše novinkou z říše „čínských“ nebo „tesláckých“, a tudíž v Evropě ne zrovna populárních.

Líbilo se mi naopak třeba vtipně vymyšlené umístění audio „výdechů“ na celou šířku pod čelním sklem nebo funkce, kdy auto samo pozná (už když je od něj člověk na 10 metrů), kdo bude řídit, jak má rád sedačku apod., odemkne a je připraveno vyrazit.

Tři verze

Volvo má zajímavý přístup k bateriím. V základu totiž dostanete akumulátor s technologií LFP, který využívá chemické složení lithium–železo–fosfát. Jeho využitelná kapacita činí 49 kWh, což slibuje dojezd 344 kilometrů na jedno nabití. Elektromotor s výkonem až 200 kW rozjede vůz z 0 na 100 km/h během 5,7 sekundy a pohání výhradně zadní kola. Od 944 tisíc korun je k dostání verze Single Motor Extended Range, která disponuje lepší baterií NMC (lithium, nikl, mangan a kobalt) s kapacitou 64 kWh a umožňuje dojezd až 480 kilometrů.

Vrcholné provedení potom dostal opět větší 64kWh akumulátor. Na přední nápravě mu přibyl ještě jeden elektromotor s výkonem 115 kW. Celkový výkon tak posílil na úctyhodných 315 kW. Volvo EX30 s ním zrychluje jako supersport, z nuly na stovku to zvládne za 3,6 sekundy. V tomto případě si však připravte nejméně 1 144 000 korun. Další věcí, ve které novinka vyniká rychlostí, je nabíjení. Varianty s větší baterií se mohou pochlubit až 153 kW, zatímco verze s menším akumulátorem 134 kilowatty.

Cenový trhák roku

Turecký ředitel českého Volva Alican Emoroglu si s EX30 troufá aspirovat na post jednoho z nejprodávanějších elektromobilů u nás – a popravdě řečeno není vůbec bez šance, protože jde o auto, které chytilo do pytle dva zajíce najednou: jednak díky startovací ceně 869 tisíc Kč demokratizuje přístup k elektromobilům vůbec a současně tak mnoha lidem dává vůbec poprvé možnost vlastnit auto prestižně vnímané značky, které je ‚jen tak mimochodem‘ elektrické.

Pro srovnání – MG4 Electric začíná sice na 779 960 korunách, ale se silnějším 150kW motorem vyjde už na 884 960 korun. Volvo má dokonce 200kW motor. Renault Mégane E-Tech začíná na 1,2 milionu korun, Volkswagen ID.3 zase stojí baťovských 999 900 korun.

Kompletní ceník Volva EX30 najdete pod tímto odkazem. Můžete si ho také zkusit prověřit v našem porovnávači, kde ho lze postavit proti konkurenci. My jsme jako modelový případ vzali MG4 Electric a Volkswagen ID.3. Výsledek najdete zde.

Tagy: