Obezita podporuje infekci a zhoršuje průběh nejen u koronaviru, říká expert Marinov

Obezita je nejvýznamnějším rizikem při nemoci COVID-19. Obézní lidé mají i dvakrát vyšší riziko nákazy a značně vyšší riziko těžkého průběhu. „Musíme si uvědomit, že obezita je nemoc,“ uvedl v pořadu Interview televize CNN Prima NEWS obezitolog Zlatko Marinov. Podle něj se světová populace potýká s pandemii obezity. Pro redukci váhy doporučuje zejména pravidelnou pestrou stravu a hlavně denně ujít deset tisíc kroků, což odpovídá šesti kilometrům chůze.

„To nejzávažnější, co nyní u obezity vidíme a co se opomíjelo, je zánětlivá reakce,“ poznamenal Marinov. Tuková tkáň je podle něj rozšířená v místech, kde nemá být. Tedy kolem srdce, jater, ledvin. Je velmi toxická a zvyšuje zánět v celém organismu. Velké nebezpečí tak představuje právě břišní tuk „kolem pasu“.

Obezita podporuje infekci a zhoršuje průběh nejen u onemocnění COVID-19, ale i u jiných nemocí. „Lidé, kteří jsou obézní, budou méně senzitivní k očkování a budou mít menší kvalitu proočkovanosti než lidé s normální hmotností,“ upozornil odborník z Dětské obezitologické ambulance Fakultní nemocnice Motol v Praze s tím, že u takových lidí je imunitní systém přesycený zánětlivou odpovědí proti tkáním vlastního těla.

Královnou pohybu je chůze, 6 km denně redukuje hmotnost

„V celém světě máme pandemii obezity,“ uvedl Marinov a dodal: „V době lockdownů se situace ještě zhorší. Mám pesimistické vyhlídky a obavy, že dojde k úplnému kolapsu obezity i kvůli dalším lockdownům.“

Zhubnutí v případě obezity a nadváhy pomůže podle obezitologa okamžitě zlepšit imunitu člověka. „Nikdo by neměl na nic čekat a měl by se vrhnout na redukci hmotnosti,“ uvedl Marionv. Ta by ale neměla být bezhlavá, ale racionální na základě zdravého životního stylu.

Sám doporučuje jíst pestrou stravu, ale vždy nechat tzv. kousek „pro ptáčky“, přičemž jíst bychom měli každé z pěti jídel (snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře „středomořská“), jak jsme v našem středoevropském prostoru zvyklí. K tomu je pak bezpodmínečně nutné přidat pohyb, nejlépe 4–⁠6 kilometrů chůze denně.

„Nejlepší pohyb a královnou pohybu je chůze. Je to nejlepší pohyb k redukci hmotnosti,“ upozornil Marinov, podle něhož čtyři kilometry chůze normalizují hmotnost, šest kilometrů, což odpovídá 10 tisícům kroků, vede k redukci hmotnosti.

V prevenci obezity u dětí došlo k naprostému selhání

Co se týká obezity u dětí, patří Česko podle obezitologa k nejhorším v Evropě, když mu patří třetí až čtvrtá příčka s výskytem nadváhy. Asi 14 procent českých dětí trpí obezitou, čtvrtina má nadváhu. „V prevenci obezity v dětském věku došlo celosvětově k naprostému selhání,“ uvedl Marinov bez rozpaků. Zmínil, že podle čínské studie na několika tisících adolescentech, přibrala tato skupina během jarního lockdownu jednu jednotku BMI, což představuje 2–⁠3 kilogramy hmotnosti, a došlo k dvacetiprocentnímu zvýšení obezity i nadváhy.

„S dětmi je potřeba především hovořit a taky chodit,“ dodal Zlatko Marinov v závěru s tím, že právě edukovaná rodina je v současné době ve všech směrech nesmírně důležitá.

Rozhovor Martiny Kuzdasové se Zlatkem Marinovem  si můžete poslechnout i jako podcast:

Všechny podcastové pořady CNN Prima NEWS najdete na SpotifyGoogle PodcastsApple PodcastsCastboxu a dalších platformách.

Tagy: