Posledním kolem ekotestů prošly modely Hyundai Tucson, Nissan Qashqai a Škoda Fabia. Metodika používaná organizací Green NCAP se notně blíží zamýšlené evropské emisní normě Euro 7. Elektrifikace ale pro úspěch v měření není zjevně bezpodmínečně nutná.
Není všechno zelené, co se tak tváří, ani všechno černé, jak to vypadá na papíře. I tak by se daly parafrázovat výsledky posledního kola ekologických testů Green NCAP. Prezentované výsledky jsou velmi komplexní a našince může těšit, že poslední kolo testů zdárně zvládla i boleslavská Škoda Fabia. S obyčejným benzinovým motorem.
Klasika funguje
Čtvrtá, tedy současná generace Škody Fabia byla testována se základním tříválcovým benzinovým motorem 1.0 MPI se skromným výkonem 48 kW, což je hodnota na spodní hranici výkonu všech benzinových aut na trhu. Vůz váží těsně nad jednu tunu a není vybaven turbodmychadlem ani filtrem pevných částic.
Kombinace malého motoru a nízké hmotnosti vede k působivé účinnosti s nejvyšší naměřenou testovací spotřebou těsně nad 6 litrů/100 km. Celkově dosáhla Fabia v průběhu všech jízdních cyklů průměrné spotřeby 5,4 l/100 km, což ji i s malou nádrží zajišťuje nečekaný dojezd až 742 km. Nejnižší spotřeba při skutečné ekologické jízdě klesla až na 3,9 l/100 km. Mladoboleslavský vůz obdržel v této disciplíně šest bodů z deseti možných.
Lehkou slabinou Fabie jsou emise pevných částic při studených startech za chladného počasí. Pozitivní je skutečnost, že nejlepší efektivity dosahuje vůbec nejlevnější provedení modelu a nízká spotřeba a obecně dobrá kontrola škodlivin je v cenově dostupném segmentu možná i bez elektrifikace. Celkový výsledek? Tři hvězdičky z pěti.
Asiati horší elektrifikaci navzdory
Kromě malé Škodovky absolvovaly testy Green NCAP také dvě asijská SUV kompaktní velikosti: mild-hybridní Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 158 a full-hybridní Hyundai Tucson HEV 1.6 T-GDI, oboje s pohonem předních kol. Oba vozy sice dosáhly solidních výsledků, současně ale vyšlo najevo, že elektrická výpomoc spalovacímu motoru nemusí u těžkého auta na výborné ekologické vysvědčení stačit.
Nissan vykázal celkovou průměrnou spotřebu 7,2 l/100 km, přičemž na dálnici zhltnul masívních 8,7 l/100 km, což je dost. Po zahrnutí dalších oblastí si Nissan odváží 2,5 hvězdičky z pěti možných. Hyundai Tuscon, který i kvůli bateriím hybridního pohonu váží hodně přes 1,6 tuny, získal pouze dvě hvězdičky z pěti, jakkoliv by použitá technika pohonu sváděla k vidině mnohem lepšího výsledku.
Hodnotitele neoslnil systém redukce emisí, když se pevné částice a emise amoniaku přiblížily horní akceptovatelné hranici. Rovněž nejvyšší spotřeba 9,1 l/100 km v dálničním provozu není působí dost děsivě. Za škrtání bodů mohou také podprůměrné výsledky měření emisích skleníkových plynů (3,1/10).
Test tedy ukázal, že vozy SUV budou i přes využití moderní ekologické techniky stále bojovat s hlavními nepřáteli v podobě aerodynamicky nevýhodně tvarované karoserie a vysoké hmotnosti. Malá Fabia se naopak v tomto směru jeví optimálně a proto ji k dobrému výsledku stačil i pohon mířící k totálnímu zákazu.