Oceněná organizace Děti patří domů: Šestnáct let pomáháme dětem najít rodinu

Cílem organizace Děti patří domů je podporovat a rozvíjet náhradní rodinnou péči a hostitelskou péči pro děti v dětských domovech.

Oceněná organizace Děti patří domů: Šestnáct let pomáháme dětem najít rodinu

Organizace Děti patří domů, z.s., se opět pyšní prestižní značkou Prověřená veřejně prospěšná organizace, která je udělována v rámci Národního programu Česká kvalita. Tato značka je zárukou spolehlivosti a důvěryhodnosti organizací, které prokazatelně splňují vysoké standardy v oblasti poskytování veřejně prospěšných služeb. Organizace se už 16 let věnuje podpoře náhradní rodinné a hostitelské péče v České republice. Jejím hlavním cílem je snižovat počet dětí v ústavní výchově a zajistit jim možnost vyrůstat v rodinném prostředí. Přestože se legislativa postupně zlepšuje, stále je v mnoha ohledech nevyhovující a zájem o pěstounskou či hostitelskou péči zůstává nižší, než by bylo potřeba.

Značka Prověřená veřejně prospěšná organizace, označovaná stručně jako značka spolehlivosti, je udělována neziskovým organizacím po důkladné prověrce jejich činnosti. Správcem značky, který se stará o metodickou stránku hodnocení je Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, z.s., o samotném udělení či odebrání značky však rozhoduje rada složená z nezávislých odborníků.

Hodnocení je komplexní a pohlíží na organizaci jako na funkční celek. Probíhá podle metodiky splňující mezinárodně uznávané standardy. Sledováno je celkem 6 oblastí:

  • Poslání, cíle a hodnoty;
  • Správa, řízení a vnitřní kontrola;
  • Fundraising a vztahy s veřejností;
  • Kybernetická a informační bezpečnost;
  • Finanční řízení a hospodaření;
  • Transparentnost vůči veřejnosti.

Neziskové organizace, které se rozhodnou ucházet o značku spolehlivosti, chtějí nejčastěji jednoduše ukázat, že jsou dobré - fungují transparentně, efektivně a zajišťují kvalitní služby, které pomáhají konkrétním lidem.

Národní program Česká kvalita

Národní program Česká kvalita existuje pod vedením Ministerstva průmyslu a obchodu již více než dvacet let. Jeho garantem je vláda ČR, program je zároveň součástí Národní politiky kvality ČR. Hlavním úkolem je podpora osvědčených výrobků a služeb. Pomáhá zviditelnit vybrané, a především ověřené výrobce a dodavatele na trhu, kteří v současnosti nabízejí zákazníkům nepřeberné množství služeb a zboží. Tím přispívá ke spokojenosti zákazníků, kteří tak nekoupí „zajíce v pytli“.

„Držitelů značky je aktuálně 43. Celkově jsou u nás neziskovek desetitisíce, takže to může vypadat jako kapka v moři, je však třeba brát v potaz, že většina neziskovek u nás jsou malé spolky, které takové hodnocení nepotřebují. Naše značka je určena spíše pro střední a větší organizace, které jsou na vyšším stupni profesionalizace a aktivně oslovují dárce,“ vysvětluje Aleš Mrázek, hlavní metodik značky a viceprezident AVPO ČR.

Nejčastěji jsou držiteli značky neziskové organizace poskytující sociální služby, které se rozhodly nebýt zcela závislé na dotačních zdrojích a usilují i o přízeň soukromých podporovatelů. Dlouhodobá statistika ukazuje, že jsou v tomto díky značce spolehlivosti úspěšnější. „Máme změřeno, že držitelé značky získávají od soukromých dárců v průměru o 20 % více financí,“ upřesňuje Aleš Mrázek.

„Pozitivem je, že v České republice máme slušnou síť různorodých služeb, které jsou většinou na velmi dobré úrovni. Na druhou stranu jsou tu sociální služby dlouhodobě podfinancované a problematický je i způsob rozdělování prostředků. Systém jednoletých dotací udržuje poskytovatele těchto služeb v permanentní nejistotě a neumožňuje jim dlouhodobě plánovat,“ říká státní tajemnice MPSV a místopředsedkyně Rady kvality ČR Ingrid Štegmannová.

Inspirace pro rozvoj soukromého dárcovství

„S určitou nadsázkou lze říct, že neziskovky působí v oblastech, kde nebude peněz nikdy dost. Ať už jde o sociální a zdravotní služby, vzdělávání nebo třeba ekologii. Přesná čísla bohužel nejsou k dispozici, ale obecně můžeme říct, že ochota lidí darovat peníze na dobročinnost v posledních letech roste. Svou roli v tom sehrály i některé dárcovské portály, díky kterým je darování opravdu jednoduché,“ doplňuje Aleš Mrázek a dodává: „Jsou země, kde má dárcovství silnější tradici i daleko větší společenský význam, např. USA, Velká Británie nebo Nizozemsko. Je dobré se inspirovat, na druhou stranu není vše jednoduše přenositelné. Naše značka spolehlivosti je součástí asociace CMW (Charity Monitoring Worldwide), která sdružuje 20 podobných značek z různých koutů světa, v rámci této platformy si vyměňujeme zkušenosti a sledujeme aktuální trendy.“

Podle Ingrid Štegmannové, by pro nás mohly být příkladem i země jako Německo, Rakousko nebo Švýcarsko. „Ano, jsou to samozřejmě bohatší země, ale nejde jen o peníze. Důležité jsou i další aspekty jako předvídatelnost financování, míra byrokracie, s níž se poskytovatelé služeb musí potýkat, nebo perspektiva, jakou práce v sociálních službách otevírá lidem. To jsou všechno věci, ve kterých bychom se mohli inspirovat,“ doplňuje Štegmannová.

Program Česká kvalita oceňuje firmy z různých odvětví

Značka Prověřená veřejně prospěšná organizace je součástí Národního programu Česká kvalita, který je zaměřen na podporu a propagaci kvalitních domácích produktů a služeb. Program je součástí Národní politiky kvality a je garantován vládou ČR. Aktuálně je součástí programu 21 značek z různých odvětví.

Zpětné vazby od firem potvrzují, že ocenění mají významný pozitivní dopad především na jejich obchodní aktivity, interní kulturu a celkovou konkurenceschopnost. Ocenění vnímají také jako vhodný marketingový nástroj pro odlišení se od konkurence.

„Na podzim tohoto roku plánujeme výjezd za organizacemi, které obdržely ocenění, abychom získali jejich zpětnou vazbu a know-how. Cílem těchto výjezdů je další rozvoj soutěže Národní ceny ČR za kvalitu, společenskou odpovědnost a rodinné podnikání a Národního programu Česká kvalita,“ říká vrchní ředitel sekce hospodářství na Ministerstvu průmyslu a obchodu a předseda Rady kvality České republiky Eduard Muřický.

Hostitelská péče mění životy

Organizace Děti patří domů se již 16 let věnuje podpoře náhradní rodinné a hostitelské péče v České republice. Díky tomu se snaží naplňovat právo dětí vyrůstat v rodinném prostředí. Nedávno získala už po několikáté za sebou prestižní značku Prověřená veřejně prospěšná organizace od Asociace veřejně prospěšných organizací (AVPO ČR). Hlavní misí organizace Děti patří domů je zajistit, aby každé dítě, které nemůže žít se svými biologickými rodiči, mělo šanci vyrůstat v láskyplné rodině. „Naším cílem je naplnit právo dětí žít v rodině u svých lidí a tím snižovat počet dětí v ústavní výchově,“ vysvětluje výkonná ředitelka Jiřina Kryštůfková Hlaváčová.

U zrodu této organizace 19. února 2008 stálo pět žen, které si vzaly za cíl napomáhat snižování počtu dětí v dětských domovech a kojeneckých ústavech a ochranu práv, zájmů a potřeb dětí. Jejich činnost zpočátku navazovala na již existující aktivity, které několik let vyvíjela Dagmar Zezulová, a sice setkávání pěstounek a zajištění respitní péče (odlehčovací pobyty pro pěstounské děti). Až do roku 2013 existovala organizace jako zájmové sdružení stojící především na dobrovolnické práci všech aktivních členů. Změnu přinesla až novela zákona sociálně-právní ochrany dětí v roce 2013, kdy se rozhodli definitivně profesionalizovat. Zpočátku doprovázela pěstouny jediná klíčová pracovnice. Postupně se začal tým terénních, respitních i administrativních pracovníků rozrůstat. „Dnes máme 14 kmenových zaměstnanců a asi 30 externích pracovníků,“ říká zástupkyně organizace.

Prověřená veřejně prospěšná organizace

Značka označuje neziskové organizace, které ve své činnosti splňují vysoké standardy transparentnosti a etiky, odpovědně naplňují svoje poslání a řádně hospodaří se získávanými prostředky. Zde najdete: PŘEHLED DRŽITELŮ ZNAČKY a správcem značky je: Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, z. s.

Zlepšující se legislativa, ale náročný proces

Od založení organizace se legislativa týkající se náhradní rodinné péče posouvá k lepšímu. Například novela zákona z roku 2013 přinesla pěstounům finanční podporu, nárok na důchodové pojištění a další výhody. Přestože tato opatření pomáhají, stále existují překážky, které zájemce o pěstounskou a hostitelskou péči odrazují – například legislativní složitost nebo obavy z kontaktu s biologickými rodiči dětí. Hostitelská péče zůstává mimo systém a funguje čistě na dobrovolnické bázi, což brání jejímu rozvoji.

Zatímco o adopci je v Česku velký zájem, pěstounská péče a hostitelství zaostávají. Dětí, které potřebují novou rodinu nebo alespoň hostitelskou péči, je více, než je ochotných pěstounů či hostitelů. „To je problém, protože děti, které nemají své rodiče nebo rodinné zázemí, mají jen dvě možnosti – ústavní výchovu nebo pěstounskou péči,“ vysvětluje ředitelka Jiřina Kryštůfková Hlaváčová.

Silné příběhy, které dávají smysl

Práce organizace se opírá o konkrétní příběhy dětí, kterým se díky hostitelské nebo pěstounské péči změnil život. „Například příběh Lukáše, který vyrůstal v dětském domově a díky hostitelské péči našel bezpečné zázemí v rodině svého kamaráda. Tento příběh dokazuje, že i drobný krok může znamenat obrovskou změnu v životě dítěte,“ říká ředitelka.

Značku spolehlivosti získali hned napoprvé

Organizace Děti patří domů se rozhodla projít hodnocením už v roce 2017. Prokázala, že plní nároky stanovené metodikou a hned napoprvé uspěla. „Od té doby stále pracuje na svém rozvoji, což můžeme posoudit, protože hodnocení není jednorázové. Základní ověření provádíme každý rok a po čtyřech letech probíhá nové hloubkové šetření,“ říká hlavní metodik značky a viceprezident AVPO ČR.

Značka organizaci pomáhá nejen potvrdit kvalitu a transparentnost činnosti, ale také přispívá k dalšímu rozvoji projektů, jako je hostitelská péče Hosti!, která dětem z dětských domovů zprostředkovává bezpečné prostředí v rodinách.

Vzkaz dětem a případným pěstounům

Výkonná ředitelka Jiřina Kryštůfková Hlaváčová svitavské organizace má velké přání. „Moc přejeme opuštěným dětem, aby každé našlo „svoji rodinu“, která mu poskytne oporu a pomůže mu vážit si samo sebe. Pěstounům přejeme hodně sil a vyjadřujeme veliké uznání k jejich obětavé práci. A vám, kteří zvažujete a ještě nevíte, zda máte své srdce nabídnout náhradní rodinné péči, posíláme naše motto, citát Richarda Bacha: „Opravdovou rodinu netvoří pokrevní svazky, ale vzájemný respekt a radost, které si lidé navzájem poskytují. Děkujeme,“ uzavírá rozhovor ředitelka.

Tagy:
peníze dítě rodina vztah dětský domov právo pěstoun Česko Komerční sdělení Českou kvalitu nenahradíš pěstounská péče Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky Jiřina Kryštůfková Hlaváčová Děti patří domů