Národní ceny sociálního podnikání
Na slavnostním galavečeru v Černínském paláci byli 1. listopadu vyhlášeni vítězové druhého ročníku Národních cen sociálního podnikání Zlatá vážka. Cena oceňuje podniky, které propojují zisk s pozitivním společenským dopadem a letos udělila ceny ve čtyřech kategoriích, včetně nově zavedené kategorie Sociální podnik roku. Hostem pořadu Nový den na CNN Prima NEWS byla předsedkyně hlavní poroty soutěže a zároveň předsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Markéta Pekarová Adamová. A o průběhu a přínosu samotné soutěže promluvil i ředitel Zlaté vážky Zdeněk Kosour. Hosté prozradili, že ocenění míří na projekty, které propojují ziskovost s pozitivním dopadem na společnost. Každý vítěz obdržel finanční odměnu a sošku vytvořenou sochařem Vilémem Fričem.
Deklarace odpovědného podnikání ve spolupráci s ČSOB si klade za cíl zvyšovat povědomí o sociálních podnicích, které dávají pracovní příležitosti lidem s hendikepem. „Důležité je, aby sociální podniky vykročily ze stínu chráněných dílen a ukázaly, že i ony mohou být ziskové,“ uvedla předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Takové podniky podle ní nabízejí svým zaměstnancům příležitost k osobnímu rozvoji a důstojnosti, čímž jdou nad rámec běžné sociální pomoci.
Rostoucí zájem o sociální podnikání
„Letošní ročník byl velmi bohatý na úspěšné příběhy sociálních podniků i jejich zaměstnanců. Do pěti kategorií soutěže celkem dorazilo 183 přihlášek. Letos jsme poprvé udělili titul Sociální podnik roku a opět ukázali, jak inspirativní příběhy zaměstnavatelů a zaměstnanců s hendikepem mohou pro naši společnost být,“ uvedl Zdeněk Kosour, ředitel Zlaté vážky: Czech Social Business Awards.
Nejvýznamnějším oceněním byl titul Sociální podnik roku, který získala kavárna a pekárna Modrý domeček. Tento podnik poskytuje pracovní místa lidem s hendikepem a přitom rozšiřuje nabídku kvalitních produktů v oblasti gastronomie. Dalšími oceněnými v této kategorii byli Pekárna Na plechu a Teamium, což podle generálního ředitele ČSOB Aleše Blažka potvrzuje rostoucí zájem o společensky odpovědné podnikání. „Sociální podniky dokládají, že mohou obstát na trhu stejně jako běžné firmy a zároveň přinášet hodnoty přesahující zisk,“ říká Aleš Blažek.
„Těší mne rostoucí zájem o tuto akci nejen ze strany odborné veřejnosti, ale zejména sociálních podniků samotných. Špičková kvalita jejich výrobků, profesionální design, zápal pro věc a odhodlání se prosadit navzdory nelehkým podmínkám – to jsou předpoklady k úspěchu ve kterékoliv firmě a po letošním ročníku cen Zlatá vážka mohu směle konstatovat, že sociální podniky v tom nijak nezaostávají za trhem.“
Kvalita a originalita sociálních podniků
V kategorii Design roku zvítězil sociální podnik Švadlenky, který exceloval v oblasti firemního brandingu. Jejich inovativní přístup k designu potvrzuje, že i sociální podniky mohou držet krok s moderními trendy. Dalším oceněným byl projekt Kauboy, jehož branding přispěl k rozvoji profesionálního obrazu sociálního podnikání. V kategorii Instituce roku zvítězila CSR Mendelu, která se věnuje integraci hendikepovaných pracovníků.
Podpora z nejvyšších míst
Zlatá vážka získala významnou podporu a záštitu Poslanecké sněmovny PČR, Ministerstva zahraničních věcí ČR a zmocněnkyně vlády pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové. „Ve světě, který čelí stále větším výzvám a krizím, potřebujeme sociální podniky více než kdy jindy. Připomínají nám totiž, že si nutně nemusíme vybírat mezi snahou maximalizovat zisk a snahou měnit svět kolem nás k lepšímu, ale že můžeme dělat obojí zároveň. Ráda jsem proto podpořila i druhý ročník národních cen sociálního podnikání Zlatá vážka, který nejen oceňuje inspirativní sociální podniky, ale především zvyšuje všeobecné povědomí o přínosech sociálního podnikání pro nás všechny,“ uvedla předsedkyně Poslanecké sněmovny.
Markéta Pekarová Adamová se aktivně podílí na zvyšování povědomí o sociálním podnikání, včetně pořádání sociálních trhů přímo v prostorách Poslanecké sněmovny. „Sociální podniky si zaslouží, aby byly lépe vidět a nebyly vnímány pouze jako formy chráněného zaměstnávání,“ řekla v rozhovoru. Adamová se rovněž vyjádřila k legislativním změnám, které mají pomoci vytvořit jasná pravidla pro sociální podnikání v ČR, a věří, že brzké schválení zákona podpoří důvěru veřejnosti v tyto podniky a usnadní rozvoj nových projektů.
Oceněné projekty a jejich dopad
Hlavní porota, vedená předsedkyní Sněmovny Markétou Pekarovou Adamovou, rozhodovala o umístění v kategoriích INSTITUCE ROKU, DESIGN ROKU a ASISTENT/KA ROKU. Mezinárodní odborná porota, jíž předsedal CEO ČSOB Aleš Blažek, rozhodovala o kategorii SOCIÁLNÍ PODNIK ROKU. Hlasování o kategorii OSOBNOST ROKU připadlo zástupcům sociálních podniků z vedení Deklarace odpovědného podnikání. Do obou porot se ve druhém ročníku zapojili poslanecké i senátní kluby a také zástupkyně velvyslanectví.
PŘEHLED OCENĚNÝCH:
Kategorie INSTITUCE ROKU:
- 1. místo CSR Mendelu;
- 2. místo Digismoothie;
- 3. místo: Městská část Praha 7;
- 4. místo Czech Invest Zlín
Kategorie DESIGN ROKU:
- 1. místo: Sociální podnik Švadlenky – firemní brand;
- 2. místo: Kauboy – firemní brand,
- 3. místo: Naturpark 12 – balení kávy
Kategorie ASISTENT/KA ROKU:
- 1. místo Pavel Sucháček (Sady sv. Prokopa);
- 2. místo Marie Svobodová (Sdružení Neratov);
- 3. místo Tomáš Příhoda (Restart Shop).
Kategorie OSOBNOST ROKU:
- Markéta Pekarová Adamová (předsedkyně Sněmovny)
Mimořádné ocenění za přínos sociálnímu podnikání:
- Marie Dohnalová (FHS UK), Marie Jílková (poslankyně) a Miluše Horská (senátorka).
Kategorie SOCIÁLNÍ PODNIK ROKU:
- místo MODRÝ DOMEČEK – kavárna, pekárna a catering, Praha
- místo PEKÁRNA NA PLECHU – gastronomie a pekařství, Kvasiny u Rychnova nad Kněžnou
- místo TEAMIUM – gastronomie, kavárna, senior taxi, zákaznické centrum, Brno
- místo DOBRODÍLO – výroba mýdel, svíček a keramiky, Králův Dvůr
- místo KUCHAŘKY BEZ DOMOVA – gastronomie a catering, Praha
- místo XAVERIUS – výrobky z textilu, brand Rukama Nohama, Dobříš
- místo HUGO CHODÍ BOS – výroba a prodej hraček, Praha
- místo ARANŽÉRIE – výroba květin, vazeb, tvorba workshopů, Praha
- místo MENTAL CAFÉ – kavárna, bistro a stánky, Ostrava
- místo RESTART SHOP – Re-use obchod, Praha
Partnery Cen jsou Nadace O2, kreativní agentura KALEIDOO, Kolibřík Event & Média a Vienna House Andel’s Prague. Druhý ročník rovněž podpořily organizace Nadační fond Be Charity Báry Nesvadbové, Nadační fond Propolis33 a Český helsinský výbor. Odbornými garanty jsou Ministerstvo práce a sociálních věcí a Akademie ČTK.
Zlatá vážka tak nejen oceňuje sociální podniky, ale posiluje jejich postavení na trhu a podporuje další rozvoj tohoto odvětví, které pozitivně přispívá ke společnosti. Celý rozhovor s hosty Nového dne na CNN Prima NEWS najdete v úvodním videu a kompletní přehled oceněných najdete zde: www.zlatavazka.cz a www.odpovednepodnikani.cz.