V okamžiku, kdy si majitel zaparkuje doma v garáži své nové auto, začíná se znehodnocovat. Do konce prvního roku od koupě může ztratit na hodnotě až 20 procent a jeho cena dále klesá léty používání. Skutečně?
Na auto lze nahlížet ze dvou pohledů. První je spotřebitelský, druhý ekonomický, a ten považuje nové auto za nejhorší investici, do jaké můžete vložit peníze. Tato léty prověřená ekonomická logika dnes ale přestává platit. Z ojetých aut se s nadsázkou stává nový bitcoin. Jejich cena paradoxně roste, což odporuje všem tržně-ekonomickým poučkám. Současná situace nahrává až absurdní situaci, kdy lze na běžném ojetém autě dokonce vydělat. Něco podobného jsme u nás mohli naposledy zažít za socialismu.
Logika naruby
Pokud jste si například v roce 2019 nebo 2020 koupili klasiku jako Volkswagen Golf, Passat nebo Škodu Octavia, letos byste je mohli na stejném trhu otočit se ziskem. Jelikož zdražují i nová auta, na trhu lze prodat rok až tři roky stará auta za kupní cenu aut z let 2019 až 2020. Jak je to možné?
Porovnání ojetých aut s bitcoinem je možná silná káva, ale použil ji americký datový analytik Jim Bianco. Když srovnával meziroční zhodnocení finančních aktiv s vývojem cen ojetých aut na americkém trhu, zjistil, že ojeté auto je tou nejvýnosnější investicí letošního roku.
„Chcete-li vědět, jakou nejlepší investici jste pravděpodobně měli v roce 2021, je to auto, které stojí na vaší příjezdové cestě nebo v garáži,“ řekl televizi CNBC. Ojetiny se totiž během roku zhodnotily rychleji než akciový trh či některé kryptoměny.
Analytik vychází z dat takzvaného Manheim Indexu, který na měsíční bázi sleduje vývoj cen ojetých aut na americkém trhu. Nejnovější data ke 12. prosinci ukazují, že ceny ojetých aut se meziročně zvýšily o téměř 50 %.
Nárůsty cen nových aut byly nejdrsnější koncem letošního roku. V říjnu nová auta zdražila meziročně o 25 %, v listopadu o 27 %.
Jde sice o absurdní přirovnání, ale za stejné období (12. prosinec 2020 – 12. prosinec 2021) se nejsledovanější americký akciový index S&P 500 posílil o 23 % a zmiňovaný bitcoin o 35 %. V případě ojetých aut jde o cenový vývoj, který může přetrvat i v roce 2022.
Důvodem růstu je omezená nabídka nových aut. Na ty se z mnoha důvodů čeká déle a jsou podstatně dražší. V průměru tak nové auto v USA zdražilo oproti loňskému roku o sedm tisíc dolarů.
Důvodem zdražování je i tlak překupníků aut. Ti zjistili, že se z ojetých aut stává výhodný byznys. Skupují z trhu ojetá auta, čímž roztáčejí cenovou spirálu. Vytváří ve spotřebitelích pocit, že na trhu je nedostatek aut, a uměle táhnou ceny vzhůru. Ti, kteří naopak chtějí prodat auto, vyčkávají, aby tak mohli učinit za vyšší cenu.
U nás jako přes kopírák
Dlouhé čekání na nové auto a zdražování nových aut odrazuje i Čechy, kteří se výrazněji přeorientovávají na ojetá auta. Problémem je jejich čím dál větší nedostatek na trhu.
Podle dat společnosti Carvago za poslední tři měsíce klesl počet ojetých aut v jejich nabídce o desetinu a dostal se na úroveň krizového roku 2009, kdy se svět zmítal ve finanční krizi. Ojetá auta přitom nebyla nikdy problémem, jejich nabídka každoročně rostla o dvě až tři procenta. Rok 2021 byl však pro sektor ojetin zlomový a problém má přetrvat i během roku 2022.
Nedostatečná nabídka se podepsala pod růst cen. Od ledna do října 2021 vzrostly ceny ojetých aut v průměru o 13 %.
Společnost Aures Holdings, která provozuje na Slovensku autobazary AAA Auto, potvrdila trend slabší nabídky. Oproti listopadu 2020 je nižší o šest tisíc aut.
„Takové dynamické změny na trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetých aut stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou,“ řekl provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.
Průměrná cena ojetého auta během jednoho roku vzrostla o 22 895 Kč na současných 178 245 Kč (údaj za prosinec).
V prvním čtvrtletí 2022 Carvago očekává pokles počtu nabízených aut o dalších pět až deset procent. „Existují tři důvody pro další růst cen ojetých aut: další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklicky nižší prodej aut v prosinci a současná neochota lidí dávat svá auta na prodej,“ tvrdí šéf společnosti Carvago Jakub Šulta.
K růstu cen přispívají i prodejci aut. Slevy výrazně omezili, sestavují čekací seznamy na žádané modely a dokonce spekulují s ojetinami. Sází na to, že čím dříve nakoupí a čím později prodají, tím většího zisku dosáhnou. Kromě toho podle Šulty uměle stahují ze svých nabídek auta, o kterých vědí, že je budou moci prodat například za půl roku s vyšším ziskem.