V okamžiku, kdy si majitel zaparkuje doma v garáži své nové auto, začíná se znehodnocovat. Do konce prvního roku od koupě může ztratit na hodnotě až 20 procent a jeho cena dále klesá léty používání. Skutečně?
Na auto lze nahlížet ze dvou pohledů. První je spotřebitelský, druhý ekonomický, a ten považuje nové auto za nejhorší investici, do jaké můžete vložit peníze. Tato léty prověřená ekonomická logika dnes ale přestává platit. Z ojetých aut se s nadsázkou stává nový bitcoin. Jejich cena paradoxně roste, což odporuje všem tržně-ekonomickým poučkám. Současná situace nahrává až absurdní situaci, kdy lze na běžném ojetém autě dokonce vydělat. Něco podobného jsme u nás mohli naposledy zažít za socialismu.
Na prodej je unikátní Octavia Long. Limuzína byla vyrobena speciálně pro Zemanovu vládu
Jakkoliv si u nás první novodobá Octavia drží ceny vysoko, nikdo soudný by za 21letou, na pohled zdánlivě nijak zvláštní ojetinu nedal 1 200 000 Kč. Tento kus je však výjimkou. Jedná se o prodlouženou verzi Long, s rozvorem prodlouženým o 8 cm, která se do sériové výroby nikdy nedostala.
Logika naruby
Pokud jste si například v roce 2019 nebo 2020 koupili klasiku jako Volkswagen Golf, Passat nebo Škodu Octavia, letos byste je mohli na stejném trhu otočit se ziskem. Jelikož zdražují i nová auta, na trhu lze prodat rok až tři roky stará auta za kupní cenu aut z let 2019 až 2020. Jak je to možné?
Porovnání ojetých aut s bitcoinem je možná silná káva, ale použil ji americký datový analytik Jim Bianco. Když srovnával meziroční zhodnocení finančních aktiv s vývojem cen ojetých aut na americkém trhu, zjistil, že ojeté auto je tou nejvýnosnější investicí letošního roku.
„Chcete-li vědět, jakou nejlepší investici jste pravděpodobně měli v roce 2021, je to auto, které stojí na vaší příjezdové cestě nebo v garáži,“ řekl televizi CNBC. Ojetiny se totiž během roku zhodnotily rychleji než akciový trh či některé kryptoměny.
Analytik vychází z dat takzvaného Manheim Indexu, který na měsíční bázi sleduje vývoj cen ojetých aut na americkém trhu. Nejnovější data ke 12. prosinci ukazují, že ceny ojetých aut se meziročně zvýšily o téměř 50 %.
Nárůsty cen nových aut byly nejdrsnější koncem letošního roku. V říjnu nová auta zdražila meziročně o 25 %, v listopadu o 27 %.
Jde sice o absurdní přirovnání, ale za stejné období (12. prosinec 2020 – 12. prosinec 2021) se nejsledovanější americký akciový index S&P 500 posílil o 23 % a zmiňovaný bitcoin o 35 %. V případě ojetých aut jde o cenový vývoj, který může přetrvat i v roce 2022.
Důvodem růstu je omezená nabídka nových aut. Na ty se z mnoha důvodů čeká déle a jsou podstatně dražší. V průměru tak nové auto v USA zdražilo oproti loňskému roku o sedm tisíc dolarů.
Důvodem zdražování je i tlak překupníků aut. Ti zjistili, že se z ojetých aut stává výhodný byznys. Skupují z trhu ojetá auta, čímž roztáčejí cenovou spirálu. Vytváří ve spotřebitelích pocit, že na trhu je nedostatek aut, a uměle táhnou ceny vzhůru. Ti, kteří naopak chtějí prodat auto, vyčkávají, aby tak mohli učinit za vyšší cenu.
Desetileté ojetiny mohou být spolehlivější než zánovní. Které modely experti doporučují?
Nejnovější vydání německého TÜV Reportu ukazuje, že zdaleka ne všechna stará auta patří do starého železa. Je však potřeba dobře odlišovat zrno od plev. Jinak vás i zdánlivě výhodná koupě může přijít pěkně draho.
U nás jako přes kopírák
Dlouhé čekání na nové auto a zdražování nových aut odrazuje i Čechy, kteří se výrazněji přeorientovávají na ojetá auta. Problémem je jejich čím dál větší nedostatek na trhu.
Podle dat společnosti Carvago za poslední tři měsíce klesl počet ojetých aut v jejich nabídce o desetinu a dostal se na úroveň krizového roku 2009, kdy se svět zmítal ve finanční krizi. Ojetá auta přitom nebyla nikdy problémem, jejich nabídka každoročně rostla o dvě až tři procenta. Rok 2021 byl však pro sektor ojetin zlomový a problém má přetrvat i během roku 2022.
Nedostatečná nabídka se podepsala pod růst cen. Od ledna do října 2021 vzrostly ceny ojetých aut v průměru o 13 %.
„Nezničitelné“ ojetiny: Tato auta najezdila nejvíce kilometrů ze všech
Logika věci velí, že větší a dražší auta najezdí zpravidla více kilometrů v dobré kondici než jejich mladší soukmenovci. Nemusí to ale platit vždy a všude. Síť německých technických kontrol TÜV ve svých početných statistikách eviduje mimo jiné kilometrové rekordmany mezi ojetými auty.
Společnost Aures Holdings, která provozuje na Slovensku autobazary AAA Auto, potvrdila trend slabší nabídky. Oproti listopadu 2020 je nižší o šest tisíc aut.
„Takové dynamické změny na trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetých aut stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou,“ řekl provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.
Průměrná cena ojetého auta během jednoho roku vzrostla o 22 895 Kč na současných 178 245 Kč (údaj za prosinec).
V prvním čtvrtletí 2022 Carvago očekává pokles počtu nabízených aut o dalších pět až deset procent. „Existují tři důvody pro další růst cen ojetých aut: další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklicky nižší prodej aut v prosinci a současná neochota lidí dávat svá auta na prodej,“ tvrdí šéf společnosti Carvago Jakub Šulta.
K růstu cen přispívají i prodejci aut. Slevy výrazně omezili, sestavují čekací seznamy na žádané modely a dokonce spekulují s ojetinami. Sází na to, že čím dříve nakoupí a čím později prodají, tím většího zisku dosáhnou. Kromě toho podle Šulty uměle stahují ze svých nabídek auta, o kterých vědí, že je budou moci prodat například za půl roku s vyšším ziskem.