Zastavení dodávek plynu? V katastrofickém scénáři může přerušit výrobu aut, varuje expert

Hostem Nového dne na CNN Prima NEWS byl šéfredaktor časopisu Automakers Erich Handl.

Erich Handl o zdražování a nedostatku automobilů

Jen výjimečně můžeme říct, že něco nabývá hodnoty rychleji než inflace, která v současnosti trhá rekordy. Platí to ale o ojetých autech, jejichž majitelé si mohou mnout ruce. Ceny ojetin meziročně vzrostly o více než čtvrtinu. To ale zájem o ně nebrzdí. Šéfredaktor časopisu Automakers Erich Handl v Novém dni na CNN Prima NEWS nevyloučil, že autobazary možná budou brzy stejně prázdné jako autosalony. Kvůli důsledkům války na Ukrajině se totiž výroba nových vozidel může i zcela zastavit.

Proč ceny ojetin rostou tak závratnou rychlostí? „Mohou za to ekonomické šoky, které na nás dopadly v posledních třech letech. Nejprve koronavirová krize, poté nedostatek čipů a dalších komponentů a teď válka na Ukrajině,“ popsal ve vysílání CNN Prima NEWS Handl. A protože nejsou nová auta, poptávka se přelila do zánovních vozů.

Lidé ale občas nemají na výběr a auto prostě koupit musejí. To samé platí o firmách. Ojetá vozidla tak často suplují nové výrobky, na které mohou zájemci rok nebo dva čekat. Handl proto radí, že pokud auto potřebujete, objednejte ho a nečekejte, že ceny půjdou v nejbližší době dolů.

„Čipy se vyrábějí hlavně v Asii, na kterou dopadla koronavirová krize a výroba nestačila poptávce, navíc se řada firem zaměřila na odvětví, jako je výroba počítačů. Výrobu čipů dokážeme nahradit, ale třeba během dvou až tří let, než se postaví nové továrny,“ vysvětlil expert důvod, proč na polích nebo v areálech firem stojí tisíce nových, ale neprodejných automobilů.

Ruská plynárenská společnost Gazprom navíc ve středu zcela zastavila dodávky plynu do Polska a Bulharska. Své rozhodnutí zdůvodnila tím, že místní plynárenské podniky PGNiG a Bulgargaz odmítly za plyn platit v rublech. Polská společnost PGNiG přerušení dodávek potvrdila.

Předzvěst možné katastrofy

Někteří politici již několik týdnů apelují, aby se Evropa s ohledem na ruskou invazi na Ukrajině sama od ruské ropy a plynu odstřihla. Část expertů ale podotýká, že tento krok není možný a nepřinesl by okamžitý efekt, kterým má být ukončení vojenského konfliktu.

„Slyšeli jsme, že Rusko zastavuje plyn do některých zemí. Pokud by tomu tak bylo i u nás, omezí se výroba ve sklárnách nebo ocelárnách, které potřebují plyn pro pece. V katastrofické variantě nemusí být nová auta vůbec. Za posledních 10 let je nehorší doba pro koupi auta, ale může být ještě hůř,“ nastínil Handl návaznost výroby nových aut na možné přerušení dodávek ruského plynu.

Válka na Ukrajině je zatím největší ranou pro německé výrobce, kteří berou od šesti ukrajinských dodavatelů kabelové svazky. Ukrajina je také dodavatelem neonu nebo jiných vzácných kovů, které jsou potřeba pro výrobu čipů a součástek do elektromobilů.

„Je varianta, že se nová auta nebudou vyrábět a nedostatek vozů se přelije do autobazarů,“ odhadl Handl. Ve střední Evropě podle něj klesl počet nabízených ojetých aut v prvním kvartále oproti loňskému roku o šestinu.

Tagy: