Jakkoliv si u nás první novodobá Octavia drží ceny vysoko, nikdo soudný by za 21letou, na pohled zdánlivě nijak zvláštní ojetinu nedal 1 200 000 Kč. Tento kus je však výjimkou. Jedná se o prodlouženou verzi Long, s rozvorem prodlouženým o 8 cm, která se do sériové výroby nikdy nedostala.
Právě kvůli této anomálii autobazar za Octavii z roku 2000 požaduje na pohled nehoráznou sumu. Samotný model Long vznikl v roce 1999 a šlo o vládní limuzínu pro potřeby tehdejší vlády Miloše Zemana, který si přál, aby reprezentativní vůz byl domácí, české výroby. Tradiční Tatry už se nevyráběly, muselo se tedy improvizovat. A protože Superb tehdy Škoda v nabídce ještě neměla, došlo k natažení rozvoru první Octavie.
Původní reklamní snímek prodloužené Octavie Zdroj: Škoda Auto
Podivný jezevčík
Je dobře známo, že místem pro kolena zadních pasažérů podvozková platforma, společná pro Golf IV, Audi A3, Octavii a Seat Leon, neoplývala. Prodloužením rozvoru z 2 512 mm na 2 592 mm si však dozadu mohli pohodlně sednout a bez reptání se nechat odvézt i politici. Natažení platformy a samotné karoserie na celkových 4 591 mm je jasně vidět při pohledu z boku. Dveře zůstaly původní, ale vložení jakéhosi mezikusu do oblasti B-sloupku působí jako pěst na oko.
Nápadně tlustý B-sloupek stojí za prodloužením rozvoru a délky auta o plných 8 cm. Zdroj: Auto Bobok
Nápadně tlustý B-sloupek stojí za prodloužením rozvoru a délky auta o plných 8 cm. Zdroj: Auto Bobok
Kvůli prodloužení podlahy a karoserie bylo třeba provést řadu dalších změn v konstrukci. Šlo především o novou střechu, prahy, výztuhy a již zmiňovaný střední B-sloupek. Upraveny byly i mnohé stávající díly.
Odpovídajícím způsobem musela být například modifikovaná elektroinstalace vozidla, palivový, výfukový a brzdový systém. Jaké asi byly jízdní vlastnosti takto deformovaného vozu nižší střední třídy, se lze dnes jen dohadovat, v praxi si to bude moct vyzkoušet až nový majitel – snad se nějaký najde.
Octavia Long se samozřejmě vyráběla pouze v top verzi Laurin Klement s krémovým koženým čalouněním a na tu dobu s luxusní výbavou. Na palubě mohly být za příplatek také výklopné stolky, telefon a dokonce i snímatelný maják.
Nabídka výbavy byla na svoji dobu nebývale luxusní. Zdroj: Škoda Auto
Dražší než nová
Konkrétní kousek z roku 2000 pohání jedno z nejlepších čtyřválcových benzinových srdcí koncernu VW všech dob, 1.8litrový turbobenzinový motor s 20 ventily a výkonem 110 kW (150 k). Najeto má 200 000 km, což je při kvalitní údržbě snesitelná porce.
Škoda plánovala vyrobit více než 200 kusů prodloužené Octavie, ale nakonec vzniklo jen 25 exemplářů, z toho 20 v „hranatějším“ předfaceliftovém provedení. Téměř všechny kousky měly pod kapotou benzinový motor 1.8 20V Turbo, s naftovým motorem vyrobili pouze jeden jediný vůz.
Long verze se příliš oblíbenou nestala (Miloš Zeman ji později kritizoval a byl z ní zklamaný), ale také díky tomu vznikla pouze hrstka exemplářů a ceny po letech vystřelily vzhůru. Částka, za kterou se dnes Long nabízí, je ale hodně vysoká, vždyť v roce 2013 byl v jednom z českých bazarů k mání exemplář za 250 000 Kč.
Škoda Octavia Long. Zdroj: Auto Bobok
Nicméně, někteří ze sběratelů raritních modelů české značky se možná na nabídku chytí, ostatně v nedávné době už se u nás vydražily i větší „nesmysly“.
Zbývá připomenout, že v době svého vzniku v roce 1999 stála Octavia Long 810 000 Kč, pozdější verze zdražily na 900 000 Kč. Vyráběli ji výhradně ručně, a to ve vývojovém středisku mladoboleslavské značky, proslulé Česaně.