reklama

Na prodej je unikátní Octavia Long. Limuzína byla vyrobena speciálně pro Zemanovu vládu

Jakkoliv si u nás první novodobá Octavia drží ceny vysoko, nikdo soudný by za 21letou, na pohled zdánlivě nijak zvláštní ojetinu nedal 1 200 000 Kč. Tento kus je však výjimkou. Jedná se o prodlouženou verzi Long, s rozvorem prodlouženým o 8 cm, která se do sériové výroby nikdy nedostala.

reklama

Právě kvůli této anomálii autobazar za Octavii z roku 2000 požaduje na pohled nehoráznou sumu. Samotný model Long vznikl v roce 1999 a šlo o vládní limuzínu pro potřeby tehdejší vlády Miloše Zemana, který si přál, aby reprezentativní vůz byl domácí, české výroby. Tradiční Tatry už se nevyráběly, muselo se tedy improvizovat. A protože Superb tehdy Škoda v nabídce ještě neměla, došlo k natažení rozvoru první Octavie.

Podivný jezevčík

Je dobře známo, že místem pro kolena zadních pasažérů podvozková platforma, společná pro Golf IV, Audi A3, Octavii a Seat Leon, neoplývala. Prodloužením rozvoru z 2 512 mm na 2 592 mm si však dozadu mohli pohodlně sednout a bez reptání se nechat odvézt i politici. Natažení platformy a samotné karoserie na celkových 4 591 mm je jasně vidět při pohledu z boku. Dveře zůstaly původní, ale vložení jakéhosi mezikusu do oblasti B-sloupku působí jako pěst na oko.

Kvůli prodloužení podlahy a karoserie bylo třeba provést řadu dalších změn v konstrukci. Šlo především o novou střechu, prahy, výztuhy a již zmiňovaný střední B-sloupek. Upraveny byly i mnohé stávající díly.

Odpovídajícím způsobem musela být například modifikovaná elektroinstalace vozidla, palivový, výfukový a brzdový systém. Jaké asi byly jízdní vlastnosti takto deformovaného vozu nižší střední třídy, se lze dnes jen dohadovat, v praxi si to bude moct vyzkoušet až nový majitel – snad se nějaký najde.

Octavia Long se samozřejmě vyráběla pouze v top verzi Laurin Klement s krémovým koženým čalouněním a na tu dobu s luxusní výbavou. Na palubě mohly být za příplatek také výklopné stolky, telefon a dokonce i snímatelný maják.

Dražší než nová

Konkrétní kousek z roku 2000 pohání jedno z nejlepších čtyřválcových benzinových srdcí koncernu VW všech dob, 1.8litrový turbobenzinový motor s 20 ventily a výkonem 110 kW (150 k). Najeto má 200 000 km, což je při kvalitní údržbě snesitelná porce.

Škoda plánovala vyrobit více než 200 kusů prodloužené Octavie, ale nakonec vzniklo jen 25 exemplářů, z toho 20 v „hranatějším“ předfaceliftovém provedení. Téměř všechny kousky měly pod kapotou benzinový motor 1.8 20V Turbo, s naftovým motorem vyrobili pouze jeden jediný vůz.

Long verze se příliš oblíbenou nestala (Miloš Zeman ji později kritizoval a byl z ní zklamaný), ale také díky tomu vznikla pouze hrstka exemplářů a ceny po letech vystřelily vzhůru. Částka, za kterou se dnes Long nabízí, je ale hodně vysoká, vždyť v roce 2013 byl v jednom z českých bazarů k mání exemplář za 250 000 Kč.

Nicméně, někteří ze sběratelů raritních modelů české značky se možná na nabídku chytí, ostatně v nedávné době už se u nás vydražily i větší „nesmysly“.

Zbývá připomenout, že v době svého vzniku v roce 1999 stála Octavia Long 810 000 Kč, pozdější verze zdražily na 900 000 Kč. Vyráběli ji výhradně ručně, a to ve vývojovém středisku mladoboleslavské značky, proslulé Česaně.

Tagy:

Hlavní zprávy

Někdo se zbláznil, nebo je to sabotáž. Flegr nechápe méně časté testování zdravotníků

Pro zaměstnance platí od 17. ledna povinnost se kvůli omikronu dvakrát týdně testovat. Současně navíc začala platit vyhláška ministerstva zdravotnictví, která ulevuje pracovníkům sociálních služeb a zdravotníkům. Očkovaní se nemusí testovat vůbec a ostatní jen jednou týdně. Podle ministerstva stačí, že používají ochranné pomůcky. Fanouškem tohoto opatření není evoluční biolog Jaroslav Flegr. Podle něj jde o hazard s lidskými životy.

Silný vítr udeří v téměř celém Česku. Meteorologové varují i před sněhovými jazyky

Na většině území Česka bude do čtvrtečního večera foukat silný vítr, který v nárazech může dosáhnout přes 65 kilometrů v hodině. Vítr bude postupně zesilovat od středečního odpoledne, kdy zasáhne Slezsko. Od druhé poloviny noci pak bude foukat i v dalších regionech. V polohách nad 500 metrů nad mořem bude vítr tvořit sněhové jazyky, kvůli kterým mohou být některé silnice nesjízdné. Vyplývá to z výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Ředitel závodů F1 na odstřel kvůli fiasku. Není hlavní viník, jde proti proudu Enge

Fiasko, totální selhání nebo krádež. Nelichotivých slov, která padala po konci sezony formule 1 kvůli poslednímu závodu, by se našla spousta. Ročník 2021 byl přitom jedním z nejatraktivnějších v historii královny motorsportu, nicméně po nervy drásající koncovce v Abú Dhabí zůstávala pachuť, jež nejvíce pocítil Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Hlavním hromosvodem zlosti byl a je ředitel závodu Michael Masi. Svůj pohled na věc teď přidal Tomáše Enge, první a zatím také poslední Čech, který kdy do prestižního seriálu nakoukl.

Syn zpěvačky, která zemřela po covidu: Flegr byl omyl. Ale není divu, že jsem agresivní

Když došlo na lámání chleba, co se týče očkování si kolem sebe postavila tlustou zeď. Těmito slovy popsal v pořadu 360° smýšlení své matky Jan Rek, syn zpěvačky Hany Horké, která zemřela po prodělání koronaviru. Ve vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že sama věřila v přírodu a schopnost těla odolávat. To její však nakonec selhalo, umělkyně o víkendu zemřela ve věku 57 let.

reklama

Domácí zpravodajství

Sleva na jízdném bude činit 50 procent. Změna by měla začít platit od dubna

Aktualizováno

Slevy v dopravě pro studenty a seniory se sníží z nynějších 75 procent na 50 procent z jízdného, rozhodla vláda. Změna by měla začít platit od dubna. Na vládu s návrhem přišel ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně.

reklama