Na prodej je unikátní Octavia Long. Limuzína byla vyrobena speciálně pro Zemanovu vládu

Jakkoliv si u nás první novodobá Octavia drží ceny vysoko, nikdo soudný by za 21letou, na pohled zdánlivě nijak zvláštní ojetinu nedal 1 200 000 Kč. Tento kus je však výjimkou. Jedná se o prodlouženou verzi Long, s rozvorem prodlouženým o 8 cm, která se do sériové výroby nikdy nedostala.

Právě kvůli této anomálii autobazar za Octavii z roku 2000 požaduje na pohled nehoráznou sumu. Samotný model Long vznikl v roce 1999 a šlo o vládní limuzínu pro potřeby tehdejší vlády Miloše Zemana, který si přál, aby reprezentativní vůz byl domácí, české výroby. Tradiční Tatry už se nevyráběly, muselo se tedy improvizovat. A protože Superb tehdy Škoda v nabídce ještě neměla, došlo k natažení rozvoru první Octavie.

Podivný jezevčík

Je dobře známo, že místem pro kolena zadních pasažérů podvozková platforma, společná pro Golf IV, Audi A3, Octavii a Seat Leon, neoplývala. Prodloužením rozvoru z 2 512 mm na 2 592 mm si však dozadu mohli pohodlně sednout a bez reptání se nechat odvézt i politici. Natažení platformy a samotné karoserie na celkových 4 591 mm je jasně vidět při pohledu z boku. Dveře zůstaly původní, ale vložení jakéhosi mezikusu do oblasti B-sloupku působí jako pěst na oko.

Kvůli prodloužení podlahy a karoserie bylo třeba provést řadu dalších změn v konstrukci. Šlo především o novou střechu, prahy, výztuhy a již zmiňovaný střední B-sloupek. Upraveny byly i mnohé stávající díly.

Odpovídajícím způsobem musela být například modifikovaná elektroinstalace vozidla, palivový, výfukový a brzdový systém. Jaké asi byly jízdní vlastnosti takto deformovaného vozu nižší střední třídy, se lze dnes jen dohadovat, v praxi si to bude moct vyzkoušet až nový majitel – snad se nějaký najde.

Octavia Long se samozřejmě vyráběla pouze v top verzi Laurin Klement s krémovým koženým čalouněním a na tu dobu s luxusní výbavou. Na palubě mohly být za příplatek také výklopné stolky, telefon a dokonce i snímatelný maják.

Dražší než nová

Konkrétní kousek z roku 2000 pohání jedno z nejlepších čtyřválcových benzinových srdcí koncernu VW všech dob, 1.8litrový turbobenzinový motor s 20 ventily a výkonem 110 kW (150 k). Najeto má 200 000 km, což je při kvalitní údržbě snesitelná porce.

Podivná nostalgie. Tuctová škodovka se v dražbě prodala za nesmyslnou cenu

Lokální patriotismus často vede k absurdnímu zvýšení cen jinde téměř bezcenných věcí – třeba jako v případě automobilových veteránů značky Škoda. Dříve proklínané modely s motorem vzadu se na veteránském trhu nabízejí za částky, nad kterými zůstává rozum stát. Cena, za kterou byla vydražena zelená stovka ze 70. let na víkendové aukci v Lysé nad Labem, bude ale už sotva kdy překonána.

Škoda plánovala vyrobit více než 200 kusů prodloužené Octavie, ale nakonec vzniklo jen 25 exemplářů, z toho 20 v „hranatějším“ předfaceliftovém provedení. Téměř všechny kousky měly pod kapotou benzinový motor 1.8 20V Turbo, s naftovým motorem vyrobili pouze jeden jediný vůz.

Long verze se příliš oblíbenou nestala (Miloš Zeman ji později kritizoval a byl z ní zklamaný), ale také díky tomu vznikla pouze hrstka exemplářů a ceny po letech vystřelily vzhůru. Částka, za kterou se dnes Long nabízí, je ale hodně vysoká, vždyť v roce 2013 byl v jednom z českých bazarů k mání exemplář za 250 000 Kč.

Nicméně, někteří ze sběratelů raritních modelů české značky se možná na nabídku chytí, ostatně v nedávné době už se u nás vydražily i větší „nesmysly“.

Zbývá připomenout, že v době svého vzniku v roce 1999 stála Octavia Long 810 000 Kč, pozdější verze zdražily na 900 000 Kč. Vyráběli ji výhradně ručně, a to ve vývojovém středisku mladoboleslavské značky, proslulé Česaně.

Tagy: