Koronavirus a Corona: Jak pandemie ovlivní budoucnost slavného piva?

Firma Grupo Modelo, která vyrábí mexické pivo Corona, vznikla v roce 1922. Korunka, jež zdobí etiketu a víčko nápoje, se objevila až v roce 1963. Tou dobou studovali virologové na jihu Británie nový vir. Jeho specifický povrch připomíná sluneční korónu, komentoval tvar nového patogenu časopis Nature. Příběhy viru a mexického piva se znovu proťaly o půl století později. Ovlivní koronavirová pandemie budoucnost značky jednoho z nejznámějších piv na světě?

Pivo Corona Extra je mimo domovské Mexiko oblíbené hlavně ve Spojených státech, kde firma úspěšně vstoupila na trh již v 80. letech minulého století. Americké konzumenty zaujala obrazem zábavy, slunce a mexických pláží. V 90. letech poznamenal mexický ekonom Jaime Serra Puche, že „Mexiko vyváží dvě suroviny: ropu a Coronu.“

Když sládci z Grupo Modelo zjistili, že Kaliforňané přidávají do piva plátek limety, zděsili se. Nyní je limeta jedním z reklamních symbolů nápoje. Po vypuknutí pandemie je však také součástí jednoho z četných vtipů, které na účet společného jména viru a piva vznikly. Podle nich se ke koronaviru perfektně hodí lymská borelióza (v angličtině lyme disease), stejně jako limeta k pivu Corona.

Strategie mrtvého brouka

Značka se k této situaci rozhodla nevyjadřovat. Nesnaží se těžit ani z negativní publicity. Americká CNN toto rozhodnutí v únoru označila za nešťastné, mnoho serverů, včetně The Financial Post, však poznamenalo, že značka Corona nemohla zvolit lepší strategii než mlčení. Na Instagramu společnost utichla 13. března a od té doby svou aktivitu neobnovila.

Během února a března průzkum agentury 5W Public Relations uvedl, že pivo Corona Extra by si kvůli pandemii nekoupilo bezmála 40 procent Američanů. Časopis Fast Company však odsoudil fakt, že nejvýznamnější média výsledky šetření přebrala bez jakéhokoliv přemýšlení, přestože jeho metodika byla značně nevědecká a výzkum navíc provedla PR agentura.

I když se hlavně během března a dubna objevovaly na sociálních sítích fotky s vyprodanými pivními regály, v nichž zůstalo jen pivo Corona Extra, společnost tvrdí, že globální pandemie její prodeje nijak neovlivnila. Ujistila, že její reklama zůstane stejně konzistentní jako během posledních třiceti let, neboť její zákazníci „chápou, že neexistuje žádná spojitost mezi virem a touto značkou“. Lidé na internetu v únoru často vyhledávali spojení „corona beer virus“, od té doby zájem o pivo vytrvale klesá. „Ovšem zda bude slovo corona za rok či dva evokovat slunné pláže a limety, nebo nemocniční lůžka a karanténu, je otázka za milion dolarů,“ uvedl list The Economist.

Mnozí experti v marketingové psychologii jsou však k trvalému poškození této značky skeptičtí. Negativní konotace se slovem „corona“ podle nich brzy zmizí. Výzkum trhu během pandemie je navíc irelevantní, připomíná Tom Meyvis, profesor marketingu na Stern School of Business Newyorské univerzity. Sledoval by totiž chování zákazníků během globální recese.

Podle Billa Newlandse, šéfa firmy Constellation Brands, která vyrábí a distribuuje pivo Corona Extra pro Spojené státy, byly prodeje v březnu „enormní“, ačkoliv do značné míry podmíněné domácím zásobováním v karanténě. Horší období nastalo pro společnost v dubnu, kdy Mexiko rozhodlo o pozastavení produkce, která není nezbytná. Mezi tu podle mexické vlády produkce piva nepatří, proto je tam zatím ke koupi pouze pivo z dovozu.

Doplněk stravy Ayds zkrachoval, drink Sars zažil vzestup

Dříve bylo běžné pojmenovávat nová onemocnění podle místa, kde se vyskytla či podle živočišných druhů. V roce 2015 však Světová zdravotnická organizace (WHO) vydala příručku, která popisuje, jak nejlépe volit názvy nových nemocí tak, aby neměly negativní dopady na turismus a obchod ani nestigmatizovaly živočišné druhy.

V případě nového typu koronaviru se postupovalo právě podle této příručky a nemoc si vysloužila název COVID-19 (coronavirus disease 2019). Ale snad právě kvůli krkolomnému jménu se uchytilo spíše označení koronavirus či přímo korona, což bylo tentokrát nešťastné pro mexické pivo.

Konotace je ale specifická hlavně pro anglicky mluvící trhy. V zemích hovořících španělsky či v Itálii chápou zákazníci zejména prvotní význam slova „corona“, které znamená koruna – a ta je také vyobrazena v logu nápoje.

Negativní konotace s ohledem na nemoci asi nejhůře poškodily pilulky na hubnutí Ayds Diet Candy. Doplněk stravy na potlačení chuti k jídlu se objevil již ve 30. letech. Kvůli šíření nemoci AIDS v 80. letech jeho prodej prudce klesl. Výrobek nejprve změnil název na Diet Ayds, což nemělo žádný účinek, a tak nakonec skončil úplně. Oproti tomu australský karamelový drink Sarsaparilla, zkráceně nazývaný Sars, zažil během epidemie SARS začátkem tisíciletí ohromný boom.

Podle analytičky webu Lexology Jany Bajic není pivo Corona v tak špatné situaci jako pilulky Ayds ani v tak výhodné jako drink Sars. Jednou z hlavních příčin pádu pilulek Ayds totiž byla spojitost mezi jejich účinkem na hubnutí a ztrátou hmotnosti, jež je jedním z příznaků nemoci AIDS. Žádná taková spojitost mezi účinky piva Corona Extra a příznaky koronaviru neexistuje. Jak uvádí jeden z vtipů, mezi příznaky koronaviru patří horečka, rýma a kašel. Oproti tomu mezi příznaky pití piva Corona Extra se počítá chuť vtipkovat a pojídat tacos.

Tagy: