Lidé kvůli pandemii koronaviru trávili více času doma a hlavně u počítače. Podle studie americké pojišťovny polovina lidí přiznala, že má potíže se soustředěním poté, co měli poradu či jednání přes videokonferenci.
Zoom Zombies, to je termín, který se v poslední době rozšířil ve Spojených státech. Vychází z názvu známé aplikace pro videokonference. Označuje lidi, kteří před monitorem tráví příliš mnoho času a neprokládají ho už ani cestou do práce. Kvůli tomu se při řízení hůř soustředí na své okolí, a zvyšují tak riziko dopravní nehody.
Zjistila to studie společnosti Wakefiel Research, podle které svou roztěkanost přiznalo 54 procent řidičů. Tomu odpovídají i statistiky nehodovosti v USA.
Praha zdražila cestování. Lidé si připlatí za jízdenky v MHD i lanovku na Petřín
Cestování po metropoli se prodraží. Praha od neděle 1. srpna zdražila jízdenky na MHD i na lanovku na Petřín. Změna ceny jízdného se netýká cestujících s měsíčním, čtvrtletním či ročním kuponem.
I když kvůli pandemii počet ujetých kilometrů ve Spojených státech klesl o 13,2 procenta, počet úmrtí na silnicích naopak vzrostl o osm procent. Poměr mrtvých na ujetou vzdálenost celkově stoupl o 24 procent, což je největší nárůst od roku 1924, tedy téměř za sto let.
Nutkání podívat se na mobil
Podle studie zvýšila pandemie i počet řidičů, kteří se za jízdy nechají vyrušit svým mobilem. Téměř dvě třetiny dotazovaných přiznaly, že se v roce 2020 dívali na svůj telefon, když řídili. To je o osm procent více než před příchodem koronaviru. Čtvrtina řidičů použila svůj mobil do 15 minut po nastoupení do vozu. I tak ale 93 procent dotázaných věřilo, že je tato činnost neohrožuje.
„Koronavirus zásadně změnil to, jak řidiči fungují se svými vozy. Spolu s tím, jak se řada lidí přesunula do virtuálního prostředí, se zvýšila i jejich závislost na technologiích. Dobu, kterou tráví koukáním na obrazovku, pak Američané přesunuli i do svých automobilů,“ říká šéf pojišťovny Root Insurance Alex Timm. Lidé se podle něj domnívají, že se díky home office naučili zvládat více věcí najednou, ale za volantem multitasking rozhodně neovládají.
Přestože jde o data z amerického prostředí, dá se předpokládat, že vzhledem k dlouhotrvajícímu lockdownu v Česku budou mít videokonference podobný vliv i na tuzemskou populaci. I z běžných řidičů, kteří během pandemie trávili většinu času doma, se mohou stát takzvaní „víkendoví“, kteří postupem času přijdou o své řidičské návyky a schopnosti.