Pardubická radnice zbourá část bytového domu (zdroj: CNN Prima NEWS)
Bývalý bytový dům překáží rozšíření autobusového terminálu před pardubickým nádražím. Radnice čtyřpatrovou budovu chce už dávno zbourat, ale nemůže, protože v ní stále ještě bydlí nájemníci. Zastupitelé teď rozhodli, že nechají zbourat dvě třetiny domu a část s nájemníky zůstane.
„Bouráme takřka celý bytový dům, ještě donedávna funkční, a nenahrazujeme ho ničím, tzn. ještě jsme zničili charakter náměstí Jana Pernera, protože z jedné strany není uzavřený,“ říká opoziční zastupitel Pardubic František Brendl (Pardubáci).
Senioři se bojí, že přijdou o střechu nad hlavou. Radnice chce zbourat starý panelák
Chebská radnice plánuje poslat k zemi šedesát let starý panelový dům. Stojí v památkové zóně a podle vedení města je ve špatném stavu. Jenže v něm žijí senioři a sociálně slabí občané. Mají strach, že nebudou mít kam jít. Radnice ale tvrdí, že bez střechy nad hlavou nezůstanou.
Město investovalo nejméně 20 milionů například do zateplení, výměny oken a dveří, trojí výměny výtahů nebo instalace rekuperace. Přitom existovaly i jiné varianty. „Když už potřebují nějakou cestu, tak mají probourat jenom tunel a neničit takový krásný zděný barák,” uvádí jednu z nich nájemník domu Josef Čáp.
Je ale otázkou, za jakých podmínek se bourání bude odehrávat a jestli nebude nutné nájemníky po dobu prací přemístit dočasně jinam. Toho se nájemníci obávají. „I krátkodobé přesunutí je na člověka, který má 80 let, dost velké zatížení,“ dodává Josef Čáp.
Původně měla na místě zbourané části bytovky vzniknout administrativní budova terminálu se zázemím pro cestující. Od toho radnice ale upustila, kvůli úspoře peněz. „Nic nového se stavět nebude. Tato varianta bude zhruba o 60 milionů levnější,“ vysvětlil mluvčí pardubického magistrátu Radim Jelínek. Podle něj město vyjednává o možnosti umístit zázemí pro cestující do přilehlé budovy vlakového nádraží, kterou plánuje rekonstruovat Správa železnic.
Pardubická rodina zbourá dvě třetiny bytového domu Zdroj: CNN Prima NEWS
Radnice se snaží rozšíření dopravního terminálu urychlit, protože jí už nezbývá mnoho času. Stávající nádraží pro meziměstské autobusy je totiž na pozemku, který už nepatří městu, a to ho může využívat jen do začátku roku 2023. Pokud do té doby radnice novou část dopravního terminálu nepostaví, není jasné, kde budou linkové autobusy zastavovat.