Vedle dobře známých problémů s chybějící dobíjecí infrastrukturou komplikuje život řidičům elektromobilů další rozšířený nešvar. U nabíječek totiž často neoprávněně parkují auta s běžným spalovacím motorem, což majitele elektromobilů odsuzuje k obtížnému hledání jiné volné nabíječky, v krajním případě je nutný i odtah vybitého vozu.
Problémy s nabíjením mívají hlavně obyvatelé velkých českých měst, často se ke zdroji proudu ale nedostanou ani u obchodních center nebo dálničních odpočívadel. Na místech vyznačených symbolem elektrické zástrčky totiž běžně postávají automobily, které prokazatelně na elektřinu nejezdí. Volné místo k zaparkování na výhodném místě je pro jejich řidiče příliš velkým lákadlem a rezervé pro elektromobily ne tak velkým strašákem jako vyhrazené stání pro invalidy, jehož neoprávněné obsazení je na rozdíl od stání na „elektrickém“ místě stíháno drakonickou pokutou.
Další „vychytávka“ při obcházení modrých zón: Na zakrytí auta jsou strážníci krátcí
Parkování v centrech velkých měst je nesmírně vysilující záležitostí. Pokud v dané lokalitě nemáte trvalé bydliště, je to prakticky neřešitelný problém. Někteří řidiči ho řeší překrýváním registračních značek, teď se hlavním městem šíří další „vychytávka“. A dozorující orgány jsou na vynalézavce, kteří zakryjí celé auto plachtou, podle všeho krátké.
Nejde o výjimečné případy
V redakci CNN Prima NEWS běžně testujeme elektromobily, které nabíjíme na veřejných dobíjecích stanicích. Ty jsou většinou umístěné u frekventovaných silnic, čerpacích stanic či obchodních center, ale i na sídlištích nebo ve starší zástavbě. Například u čerpací stanice Pumpa kus za Prahou je osazeno několik stojanů se superrychlým dobíjením, což pro elektromobilisty obnáší zdržení třeba jen dvacet minut místo dlouhých hodin.
Málokdy se ale stává, že bychom u těchto nabíječek našli volná místa. Často zde jsou vozy s běžným motorem ležérně zaparkovaná i přes dvě „elektrická“ místa. Podobné to bývá na pražských Vinohradech nedaleko od redakce CNN Prima NEWS. Tam nabíjíme elektromobil přes noc, jelikož stojan zvládne pouze střídavý proud (AC s maximálním výkonem 22 kW).
To v praxi znamená, že vůz musí stát u dobíjecí stanice celou noc, aby měl ráno před jízdou baterii dobitou na 100 procent. U stojanu jsou dvě vyhrazená místa vyznačená dopravní značkou, měla by tam tedy stát pouze elektrická či plug-in hybridní auta. Bohužel také tady se často najdou řidiči, kteří dopravní značení a potřeby majitelů elektromobilů nerespektují a parkovací stání u nabíjecích slotů záměrně zabírají běžnými automobily.
Ani tato Škoda Fabia zachycená na dálničním odpočívadle za Prahou nedisponuje elektromotorem. Zdroj: Bart Běhal
Ani tato Škoda Fabia zachycená na dálničním odpočívadle za Prahou nedisponuje elektromotorem. Zdroj: Bart Běhal
Levnější než na invalidech
„Aby parkovací místo osazené dobíjecí stanicí bylo vyhrazeno pouze pro elektrická či plug-in hybridní auta, musí být vyznačeno dopravní značkou ,vyhrazené parkoviště‘ s příslušným textem či piktogramem, například elektromobilu či dobíjecí stanice, na dodatkové tabulce, který jasně určuje, jakým vozidlům je zastavení a stání povoleno,“ řekla webu Autosalon.tv policejní mluvčí Hana Rubešová.
Pokud tedy řidič s jiným než elektrickým nebo plug-in hybridním autem zaparkuje na místě u nabíjecí stanice, která u sebe bude mít dopravní značku, může být jeho vozidlo odtaženo a k tomu ještě bude muset zaplatit pokutu dva tisíce korun (ve správním řízení od 1 500 do 2 500 Kč). To je znatelně méně než v případě neoprávněného zaparkování na „invalidech“, kde je rozmezí finančního postihu nastaveno na pět až deset tisíc.