Interview 8.5.2020
Peníze za letenky možná už někteří lidé neuvidí, připouští zakladatel českého internetového vyhledávače letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý. Ačkoli si situaci bere velmi osobně a chtěl by, aby všichni zákazníci dostali požadované částky zpět, lze podle něj očekávat problémy tam, kde aerolinky zkrachují. Uvedl to v pořadu CNN Prima NEWS Interview.
„Peníze se z aerolinek těžce získávají. Za standardní situace refundujeme zákazníkovi náhradu z vlastní kapsy a teprve pak si získáváme peníze od letecké společnosti. Teď je ale zrušeno zhruba 97 procent letů. Proto i my musíme využívat zákonného postupu, to znamená, že peníze platíme, až když aerolinky zaplatí nám, a zatím se nám podařilo získat jen malé procento,“ přiznává Oliver Dlouhý a dodává: „Může se stát, že lidé peníze už neuvidí tam, kde nezasáhnou vlády a aerolinky zkrachují.“
„Beru si to osobně, peníze jsme si nenechali, není to náš podvod na zákazníky. Bohužel, ty aerolinky teď peníze nevracejí,“ přibližuje své pocity z celé situace.
Máme velké ztráty, ale přežijeme
Kiwi.com je český internetový vyhledávač letenek po celém světě umožňující jejich rezervaci a koupi. Vyhledávač se zaměřuje na propojování letů leteckých společností, které spolu normálně nespolupracují. Díky unikátnímu algoritmu umožňuje společnost kombinaci přepravy více než 750 dopravců. Nyní ale jeho zakladatel hovoří o obrovských ztrátách tržeb.
Nebe křižují prázdná letadla! Aerolinky by jinak riskovaly velkou ztrátu
Obavy ze šíření nemoci COVID-19 vyprázdnily letadla. Některé společnosti však své stroje nechávají létat, i když za provoz platí velké peníze. V opačném případě by totiž přišly o lukrativní časová okna pro své lety.
„Teď prodáváme maximálně stovky letenek, něco málo stále létá, především v Severní Americe a několik evropských tras,“ uvedl s tím, že zaměstnance společnosti teď vytěžují především práce spojené se snahou zamluvit pro zákazníky jiné termíny letů, nebo dát do pohybu proces vrácení peněz za už zaplacené letenky. To je požadavek, který mají lidé nejčastěji.
Ztráty má prý společnost zhruba vyčísleny, ale zatím nechce čísla zveřejnit. Přesto se zakladatel o budoucnost firmy nebojí. „My to přežijeme, ale je to hodně těžké. Aktuálně jsme nečerpali ještě žádnou externí výpomoc, zatím jedeme z našich rezerv, pokud bude potřeba, využijeme vládní programy i další možnosti pomoci,“ naznačuje plán.
Chuť lidí cestovat se vrátí
„Chuť lidí cestovat se vrátí, otázkou je kdy, já si myslím, že v druhé polovině příštího roku už budeme zhruba na číslech roku 2019. Náš odhad je, že někdy v červenci, srpnu začne zájem naskakovat a pokud nepřijde druhá vlna pandemie, bude chuť cestovat postupně růst. Myslím, že rok 2022 bude rekordní pro cestování,“ věří Oliver Dlouhý.
Lze podle něj očekávat, že desítky, možná stovky aerolinek po celém světě zkrachují. Ve středně až dlouhodobém výhledu to znamená, že budou tisíce letadel uzemněných. Za tyto stroje budou firmy nuceny platit leasingy, údržbu a některé firmy budou třeba i pod cenou vybavení prodávat. „Na konci této krize bude tedy nejlevnější v historii založit nové aerolinie a myslím, že toho budou lidé využívat,“ věří v oživení byznysu.
Letenky krátkodobě zdraží, změní se chování zákazníků
„Ceny letenek budou krátkodobě rozhodně vyšší, odpadne byznys travel, firmy objevily videokonference a byznys travel vlastně dotoval lety na dovolené,“ vysvětuje Dlouhý další z dopadů koronakrize. Ale časem prý půjdou ceny dolů a rozpumpují zájem o cestování.
„Zákazníci nebudou chtít bukovat několik měsíců předem, ale ocení flexibilitu a budou zamlouvat letenky jen na týdny, nebo dny dopředu,“ očekává. Dalším „účinkem“ situace prý zřejmě bude rozvoj cestování na bázi předplatného. Společnosti začnou nabízet programy cestování třeba v rámci paušálního měsíčního nebo čtvrtletního předplatného na letenky.
Dalším z efektů krize zřejmě podle odborníka na cestování bude i odklon lidí od takzvaného zeleného cestování. „Obávám se, že několik let po koroně se lidé i firmy budou orientovat na zisk a úsporu a ekologie půjde stranou,“ uzavírá Oliver Dlouhý.