Obavy ze šíření nemoci COVID-19 vyprázdnily letadla. Některé společnosti však své stroje nechávají létat, i když za provoz platí velké peníze. V opačném případě by totiž přišly o lukrativní časová okna pro své lety.
Plat posádce, nemalé peníze za palivo a také zbytečný dopad emisí na životní prostředí. Přesto všechno nebem křižují prázdná letadla. Letecké společnosti by totiž jinak přišly o to, čeho si velice cení. O sloty, ve kterých je umožněn pohyb letadla na letišti nebo do vzduchu.
Na velkých letištích mají totiž aerolinky přesně určené časy, ve kterých jejich letadla mohou přistávat a vzlétat. Pokud je nevyužívají alespoň z 80 %, tak ztratí právo v následující sezóně sloty získat a mohla by je o ně připravit konkurenční aerolinka.
Některé časové sloty jsou opravdu hodnotné – stojí i miliony dolarů. Například ve Velké Británii má podle CNN nejdražší sloty letiště Heathrow. Pár ranních slotů stojí 19 milionů dolarů a cena za pár těch odpoledních je 13 milionů dolarů. Na přibližně dvě stovky uzlů poptávka převyšuje nabídku dostupnosti drah a prostoru v terminálech.
Letadlo společnosti British Airways vzlétá z londýnského letiště Heathrow Zdroj: APTN
S téměř prázdnými letadly létala například britská letecká společnost Virgin Atlantic. „Pokud vzlétnete z jednoho místa, musíte vědět, že můžete přistát v určitém čase na jiném místě,“ vysvětlil CNN Paul Steele z Mezinárodní asociace leteckých dopravců. „Pokud si budete hrát s přidělováním slotů na jednom konci procesu, vytvoří to chaos na druhém konci, a proto potřebujeme harmonizovaný systém,“ vysvětluje.
Aerolinky se snaží přesvědčit cestující, že jim žádné nebezpeční nehrozí. Například společnost Emirates sdílela video, ve kterém uvádí, že kabiny jejich letadla „mají pokročilé vzduchové filtry, které odstraňují 99,97 procent virů“.
Koronavirus a byznys: Kromě výrobců roušek si mnou ruce i firmy provozující lety soukromými tryskáči
V době, kdy je řada odvětví ochromena pandemií koronaviru, jiná výrazně prosperují. Kromě výrobců ochranných pomůcek (roušky, respirátory) či dezinfekcí se daří i sektoru podporovanému zejména bohatou klientelou – byznysu v oblasti soukromých tryskáčů.
Podobně se snaží uklidnit cestující i společnost Alaska Airlines. Ta zveřejnila video, ve kterém viceprezidentka Constance von Muehlen vysvětluje, že vzduch v kabinách pro cestující přichází shora a vychází spodní částí letadla. „Velká část vzduchu přichází přímo z venku. Za tři minuty získáte zcela nový vzduch v celé kabině, “ tvrdí Constance von Muehlen.
Některé letecké společnosti také vychází zákazníkům vstříc ohledně změny rezervace. Například americká společnost Delta se vzdala všech poplatků za změnu zakoupených letenek na období od 1. až 31. března. Podobně se zachovala i společnost Swiss Air, která se vzdala poplatků za zrušení všech nově rezervovaných letů do 31. března.
Navzdory těmto ujištěním letecké společnosti silně pocítily dopad koronaviru a bojují s výrazně nižší poptávkou. Před vypuknutím epidemie v Číně a následné pandemie se očekávalo, že globální letištní výnosy za první čtvrtletí roku 2020 dosáhnou téměř 39,5 miliardy dolarů. Mezinárodní sdružení letišť (Airports Council International) nyní odhaduje ztrátu ve výši nejméně 4,3 miliardy dolarů.
Některé společnosti tak začaly šetřit a provádí kroky, které budou nezbytné k zmírnění finančních ztrát. Skupina Lufthansa například v následujících týdnech sníží počet letů a zvažuje, zda umístit 14 letadel do režimu spánku. Podobné opatření zavádí i aerolinka Qantas, která sníží kapacitu letů o 23 procent.