reklama

Nebe křižují prázdná letadla! Aerolinky by jinak riskovaly velkou ztrátu

Ilustrační foto
Foto:

Obavy ze šíření nemoci COVID-19 vyprázdnily letadla. Některé společnosti však své stroje nechávají létat, i když za provoz platí velké peníze. V opačném případě by totiž přišly o lukrativní časová okna pro své lety.

reklama

Plat posádce, nemalé peníze za palivo a také zbytečný dopad emisí na životní prostředí. Přesto všechno nebem křižují prázdná letadla. Letecké společnosti by totiž jinak přišly o to, čeho si velice cení. O sloty, ve kterých je umožněn pohyb letadla na letišti nebo do vzduchu.

Na velkých letištích mají totiž aerolinky přesně určené časy, ve kterých jejich letadla mohou přistávat a vzlétat. Pokud je nevyužívají alespoň z 80 %, tak ztratí právo v následující sezóně sloty získat a mohla by je o ně připravit konkurenční aerolinka.

Některé časové sloty jsou opravdu hodnotné – stojí i miliony dolarů. Například ve Velké Británii má podle CNN nejdražší sloty letiště Heathrow. Pár ranních slotů stojí 19 milionů dolarů a cena za pár těch odpoledních je 13 milionů dolarů. Na přibližně dvě stovky uzlů poptávka převyšuje nabídku dostupnosti drah a prostoru v terminálech.

S téměř prázdnými letadly létala například britská letecká společnost Virgin Atlantic. „Pokud vzlétnete z jednoho místa, musíte vědět, že můžete přistát v určitém čase na jiném místě,“ vysvětlil CNN Paul Steele z Mezinárodní asociace leteckých dopravců. „Pokud si budete hrát s přidělováním slotů na jednom konci procesu, vytvoří to chaos na druhém konci, a proto potřebujeme harmonizovaný systém,“ vysvětluje.

Aerolinky se snaží přesvědčit cestující, že jim žádné nebezpeční nehrozí. Například společnost Emirates sdílela video, ve kterém uvádí, že kabiny jejich letadla „mají pokročilé vzduchové filtry, které odstraňují 99,97 procent virů“.

K tématu

Podobně se snaží uklidnit cestující i společnost Alaska Airlines. Ta zveřejnila video, ve kterém viceprezidentka Constance von Muehlen vysvětluje, že vzduch v kabinách pro cestující přichází shora a vychází spodní částí letadla. „Velká část vzduchu přichází přímo z venku. Za tři minuty získáte zcela nový vzduch v celé kabině, “ tvrdí Constance von Muehlen.

Některé letecké společnosti také vychází zákazníkům vstříc ohledně změny rezervace.  Například americká společnost Delta se vzdala všech poplatků za změnu zakoupených letenek na období od 1. až 31. března. Podobně se zachovala i společnost Swiss Air, která se vzdala poplatků za zrušení všech nově rezervovaných letů do 31. března.

Navzdory těmto ujištěním letecké společnosti silně pocítily dopad koronaviru a bojují s výrazně nižší poptávkou. Před vypuknutím epidemie v Číně a následné pandemie se očekávalo, že globální letištní výnosy za první čtvrtletí roku 2020 dosáhnou téměř 39,5 miliardy dolarů. Mezinárodní sdružení letišť (Airports Council International) nyní odhaduje ztrátu ve výši nejméně 4,3 miliardy dolarů.

Některé společnosti tak začaly šetřit a provádí kroky, které budou nezbytné k zmírnění finančních ztrát. Skupina Lufthansa například v následujících týdnech sníží počet letů a zvažuje, zda umístit 14 letadel do režimu spánku. Podobné opatření zavádí i aerolinka Qantas, která sníží kapacitu letů o 23 procent.

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Politika

Komunisté hrají s rozpočtem vysokou hru. Tlačí na Babiše kvůli tendru na Dukovany?

Komunisté hrají s rozpočtem vysokou hru. Tlačí na Babiše kvůli tendru na Dukovany?

Vláda ANO a ČSSD potřebuje hlasy komunistů, aby Sněmovnou prošel státní rozpočet na příští rok. KSČM se, stejně jako vloni a předloni, cuká. Letos je situace ještě o něco vyhrocenější. Může to být naposled, kdy mají komunisté takový vliv na chod státu. V kuloárech se mluví o tom, že komunistům jde o tendr na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. Šéf KSČM Vojtěch Filip to odmítá.

Vláda

Bez Prahy je Česko ve čtvrtém stupni. Všechno by zůstalo zavřené

Bez Prahy je Česko ve čtvrtém stupni. Všechno by zůstalo zavřené

  • Aktualizováno

Rozvolňovat podle regionů, jak o tom mluvil vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO), se nebude. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) to považuje za příliš rizikové. Celorepublikové skóre, které má hodnotu 57, zlepšuje Praha. Bez hlavního města by Česká republika měla zůstat ve čtvrtém stupni.

reklama
45 tun kokainu ročně do hlavních evropských přístavů. Europol rozbil pašeráckou síť
Do lavic se v pondělí vrátí jen žáci ZŠ. Rozvolňování pro školy platit nebude
Někteří už neotevřou, ztráty ve fitness dosahují k miliardě, varuje profesní komora
reklama
reklama
Vzpoura proti opatřením pokračuje. Šeberák znovu otevřel, o víkendu se chystá další bar

Koronavirus

Domácí zpravodajství

Bartoš: Hraje se o budoucnost země. Jsem připraven být důstojným premiérem
Maturanti jsou opět zmatení. Do školy se vrátili jen naoko a podobu zkoušek neznají
Prima zakládá sbírku na podporu sestřiček v první linii. Přispět můžete i vy
Další články
reklama
reklama