Byť se to nemusí zdát, pneumatiky jsou významným znečišťovatelem životního prostřední. Dle odborníků vyprodukují až tisíckrát více škodlivých látek než výfukové plyny. Tento problém však doposud nikdo neřešil. Do boje za ekologičtější obutí se tak pustil francouzský gumárenský gigant Michelin a ve spolupráci s biochemickou společností Carbios vyvinul revoluční technologii, která by aktuální situaci mohla výrazně zlepšit.
Jde o jakýsi druh recyklace, kdy je takzvaný polyethylentereftalát (PET), tedy materiál, z něhož je většina plastových lahví, za pomoci enzymu depolymerizován. Tímto procesem pak vzniká velice odolný polyester, který je vhodný právě pro výrobu pneumatik.
"Vysoce odolný polyester je mimořádně vhodný pro výrobu plášťů zejména díky své odolnosti proti rozbití, pevnosti a tepelné stabilitě. Tyto výztuhy prokázaly schopnost poskytovat stejné výkony jako ty z ropného průmyslu, " uvedl Nicolas Seeboth, ředitel výzkumu Michelin.
Gumárenský gigant plánuje do roku 2030 používat recyklované materiály pro 40 procent své produkce. Do roku 2050 to má být dokonce 100 procent. A protože plastové PET lahve jsou velkým ekologickým problémem, jejich přeměna na pneumatiky se zdá být velmi logickým krokem. Pro výrobu je však možné využít také také oděvy z polyesteru.
BMW v kůži premianta
Za průkopníka ekologických materiálu lze považovat BMW, respektive model i3 z roku 2013, jehož interiér je z velké části udržitelný. Například použitá tkanina je vyrobena z téměř stoprocentně recyklovaného polyesteru, který je z třetiny tvořen právě PET lahvemi. Dřevo pochází z eukalyptu, které je odolnější a především vyžaduje o 90 procent méně povrchových úprav než běžně používané dřevo. Využívána jsou i vlákna z ibišku nebo recyklovatelná ovčí vlna.
Automobilka navíc uvádí, že až 95 procent celého vozu lze recyklovat. Například akumulátory lze využít pro ukládání energie ze slunce a uhlíková vlákna, která jsou použita při výrobě karoserie, lze znovu zařadit do výrobního procesu. Dnes najdeme recyklované materiály ale i u řady dalších vozů. Používá je například BMW, Audi, Ford nebo třeba Volvo. Tvoří z nich převážně odhlučňovací díly, podlahové koberečky, sedadla, ale i další součásti interiéru.