Data z nizozemských servisů ukazují, že vlastnit elektromobil není tak výhodné, jak se zpočátku myslelo. Vyšší pořizovací cena vozu s ekologickým pohonem měla být vykoupena nižšími provozními a servisními náklady, jenže studie ukazuje pravý opak.
Elektromobil je stále poměrně drahou záležitostí, aktuálně nejlevněji v Česku pořídíte Renault Zoe za 745 000 Kč. Cena elektromotoru a akumulátoru se holt utajit nedá. Výrobci však argumentují tím, že rozdíl v ceně ve srovnání se spalovacími auty se časem vyrovná například nižšími náklady na provoz či nižšími servisními náklady.
A je to zcela pochopitelné, jelikož za 1 kWh u nás zaplatíte v průměru 4,08 Kč. „Plná nádrž“ o kapacitě 52 kWh tak vyjde na pouhých 212 korun, zatímco plná 52litrová nádrž benzinu by při současných cenách přišla na necelých 1 490 Kč, nafty pak na přibližně 1 430 Kč. Faktem ale je, že na benzin nebo na naftu ujedete jednou takovou vzdálenost než na elektřinu.
Elektromobily ztratí za čtyři roky až 70 procent své hodnoty, ukázal průzkum
Elektromobily se kromě jiného potýkají se svojí vysokou cenou. V zemích bez zásadní státní podpory, jako je Česka republika, si je stále může dovolit jen hrstka vyvolených. Průzkum renomované poradenské agentury B&F Forecasts naznačuje, že životaschopnější cestou k elektřině bude koupě ojetého elektromobilu. Cena s přibývajícím stářím vozů rychle padá. Háček je v tom, že hned po koupi může ojetina vyžadovat nemalé investice.
Majitel elektromobilu by měl rovněž ušetřit na servisu, protože elektrická auta nepotřebují třeba výměnu oleje, svíček či vzduchových a palivových filtrů. Elektromobily jsou také jednodušší, spolehlivější a ještě k tomu šetří brzdy rekuperací (proces přeměny kinetické energie dopravního prostředku zpět na využitelnou elektrickou energii při brzdění).
Země zaslíbená elektromobilům
Nizozemská data však ukazují, že to není úplně pravda. Alespoň v případě servisních nákladů. Tvrdí to Bas Wintjes, šéf projektu WESP, který shromažďuje údaje z rozsáhlé sítě autoservisů. Týkají se více než milionu vozů, které potřebovaly servisní péči za posledních několik let.
Nechybí ani data o servisních úkonech prováděných na elektromobilech, jelikož Nizozemsko patří k zemím s nejvyšším podílem elektrických aut. I proto neexistuje pro takovýto průzkum relevantnější trh, opomeneme-li tedy Norsko, kde jsou ještě rozšířenější. Získané údaje jsou velkým překvapením, protože teorii o levném servisu rozhodně nepotvrzují.
Průzkum porovnával servisní náklady na elektrická a konvenční auta ve stejném časovém úseku a s podobnými nájezdy kilometrů. Výsledkem je, že průměrná cena za servis elektromobilu v Nizozemsku činí 584 eur (přes 15 tisíc korun), zatímco za vozidlo se spalovacím motorem 551 eur (více než 14 tisíc korun). Není to sice velký rozdíl, ale jasně to dokazuje, že servis elektromobilů nejenže není levnější, ale je dokonce o něco dražší.
Jak je to možné?
Důvodů bylo pochopitelně více, ačkoli tím hlavním jsou výrazně vyšší náklady na opravu či výměnu pneumatik. Elektromobily je doslova likvidují. Jsou těžší a mají prudší akceleraci, čímž výrazně zkracují životnost plášťů. Čistě elektrická auta navíc potřebují kvůli hmotnosti vyšší i o několik set kilogramů těžší, širší a tedy i dražší pneumatiky.
Když to vyčíslíme, majitel elektromobilu zaplatí za obutí třikrát více než majitelé vozidel se spalovacími motory! Tyto zvýšené náklady pak zcela zastíní ostatní benefity snadnější servisní péče.