Český pilot David Hecl k nehodě Boeingu v Číně
I kdy jsou příčiny nehody letounu společnosti China Eastern Airlines nadále předmětem rozsáhlého vyšetřování, už nyní se objevují první spekulace. Podle britské expertky se pilot letadla mohl ještě na poslední chvíli probrat a pokusit se vše zachránit. Letadlo nakonec havarovalo, při nehodě zahynulo všech 132 cestujících na palubě.
Nejen zoufalé příbuzné obětí pádu čínského letadla zajímá, jak ke tragické nehodě došlo. Podle britské odbornice na letectví Sally Gethinové se pilot „možná probral“ poté, co posádka ztratila vědomí a „pokusil se padající letadlo zachránit“.
Gethinová v rozhovoru pro deník The Sun uvedla, že letové údaje naznačují, že předtím, než se letadlo zřítilo k zemi, došlo k „deseti až dvacetivteřinovému úseku, kdy jeden nebo více pilotů nabylo vědomí a snažilo se letadlo zachránit“.
Gethinová se domnívá, že všichni lidé na palubě museli být při pádu v bezvědomí. „Piloti absolvují obrovské množství výcviku, z velké části na simulátorech. V reálu však mohou být náhlými událostmi přetíženi nebo dezorientováni. Tomu se říká startovací efekt a je velmi těžké se na něj připravit,“ vysvětlila.
I zkušení piloti tak mohou být zaskočeni. „Tehdy se mohou špatně rozhodovat,“ doplnila. Gethinová však zároveň uvedla, že je příliš brzy na spekulace o tom, co mohlo být příčinou havárie. Podle ní je neobvyklé, že druhý pilot měl za sebou 30 tisíc letových hodin, zatímco první pilot pouze sedm tisíc.
Technická závada, nebo špatné počasí?
Podle dalších odborníků se mohlo jednat o technickou závadu, nepříznivé počasí nebo nesčetné množství dalších problémů, které mohly ovlivnit letadlo jako například malý požár na palubě nebo problém s elektroinstalací.
Rodiny obětí přitom více než 18 hodin po ztrátě spojení s letadlem čekaly na další informace o neštěstí. Čínská média citovala představitele záchranných složek, podle nichž se letadlo rozbilo a způsobilo požár, který na místě zničil bambusový porost.
Jiný záchranář prohlásil, že v troskách nejsou žádné stopy života. Na místo havárie, kde letadlo vyvolalo požár dostatečně velký na to, aby byl zachycen na satelitních snímcích NASA, dorazili v pondělí jako první místní vesničané.
Čína patří v posledních letech v bezpečnosti letecké dopravy k nejlepším na světě, napsala agentura Reuters. Poslední smrtelná nehoda civilního tryskového letadla se tam stala v roce 2010, kdy za špatné viditelnosti havarovalo letadlo společnosti Henan Airlines, když se blížilo k letišti v I-čchunu. Z 96 lidí na palubě 44 zahynulo.