Pád letadla v Chebu
Petrovi, známé tváři českého letectví, který zahynul na leteckém dni v Chebu, vzdávají poctu nejenom přátelé, ale i širší veřejnost. Zkušený pilot a bývalý vojenský stíhač se zřítil v unikátním zrekonstruovaném letounu z druhé světové války. Policie dále prozkoumává okolnosti nehody.
Létání se Petr P. věnoval od čtrnácti let, kdy začínal trénovat na větroni. Do Roudnice, kde se učil létat, se vracel i po letech. „Jsem členem zdejšího aeroklubu. Občas tam zajdu za kamarády, mám tu i své letadlo,“ řekl v roce 2019 v rozhovoru pro Ústecký deník. V sedmnácti se už připravoval s motorovými letouny na kariéru vojenského pilota. Po dokončení letecké školy v Košicích působil až do roku 1992 jako stíhač na strojích MiG-21.
Pilot Petr P. na leteckém dni před nástupem do letadla Zdroj: ČTK
Nehoda letounu v Chebu Zdroj: ČTK
Poslední záběry ze vzduchu padlého letadla v Chebu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Nehoda letounu v Chebu Zdroj: ČTK
Po pádu letadla na dům při leteckém dni v Chebu zemřel pilot. Zdroj: Profimedia.cz
Následky pádu letadla v Chebu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Následky pádu letadla v Chebu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Následky pádu letadla v Chebu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Následky pádu letadla v Chebu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Po odchodu z armády přešel Petr do řízení letového provozu a sám pilotoval pouze rekreačně. Po pěti letech se však vrátil do kokpitu naplno. Na Úřadu pro civilní letectví prováděl lety sloužící k ověřování navigačních zařízení. Mimo to létal brigádně jako zkušební pilot na nízkokapacitním dopravním letadle Aero Ae 270 Ibis pro Aero Vodochody.
Další kapitola Petrovy letecké kariéry přišla, když začal létat s velkými dopravními letadly. Od roku 2005 působil jako pilot Boeingu 737. Později se začal věnovat i trénování dalších budoucích pilotů. Ani v této fázi života se však nepřestal věnovat své vášni, létání s menšími stroji. Řízení malých letadel pro něj představovalo i určité odreagování. „Velká letadla jsou náročnější na soustředění, člověk je víc pod tlakem. Musím letět, i když je bouřka nebo námraza,“ srovnal Petr stres v různých typech letadel.
Člověk se srdcem na správném místě
Právě let s menším letounem se mu ale stal osudným při nedělním leteckém dni v Chebu. Při tragické nehodě pilotoval Petr Hawker Hurricane Mk. IV, jeden z posledních několika letuschopných strojů tohoto typu. Unikátem bylo toto letadlo i díky svému zbarvení – bylo stejné, jaké měl na stroji Karel Kuttelwacher, legenda českého letectví. Letadlo patřilo miliardáři a majiteli webu Seznam.cz Ivu Lukačovičovi. Ten byl zároveň přítelem zesnulého pilota. Sám je také vášnivým letcem.
Lukačovič na svém twitterovém profilu sdílel šťastné společné vzpomínky na rekonstrukci letadla. „Bylo potřeba dofouknout tlumič, bylo kolem toho strašně legrace. To letadlo žilo a přinášelo nám tolik radosti. A Petr žil a všechno bylo fajn. Proč odcházejí zrovna tihle správní chlapi?“
Posledni fotka Petra pred vystoupenim. Schovava se pred slunickem a tesi se na svoje cislo jako malej kluk.
— Ivo Lukacovic (@ilblog) August 15, 2022
Kdyz se vecer z Chebu vratila Electra tak jsem kouknul nahoru a mel jsem pocit, ze ta cara nahore, ze to je jeho posledni let do nebe. pic.twitter.com/yJx9mRfPGu
Smutek ze smrti pilota na sociálních sítích vyjádřili i další přátelé a fanoušci. „Každý let s tebou byla radost, byl jsi člověk se srdcem na správném místě, je mi to strašně líto,“ vzkázal na Facebooku jeden z lidí, kteří komentovali příspěvek oznamující Petrovu smrt. „Modré nebe pro vás, pane,“ napsal další uživatel. „Skvělý, férový instruktor. Velká rána pro české letectví,“ shrnul jiný komentář.
„Padnul nejdřív na pole, aby zachránil lidi, co tam stáli u silnice a trosky pak dopadly na zahradu u domu. Ten skvělej pilot nám všem, co jsme byli u té silnice, posledním manévrem na pravou stranu pravděpodobně zachránil život,“ popsal na Facebooku dramatické okolnosti nehody svědek Jan Svoboda.