Platba jen za pomoci hlasu? Nikterak daleká budoucnost, shodují se odborníci

Moderní způsoby placení se v Česku rychle ujaly.

Co na to vaše peněženka MasterCard

Češi rádi nakupují a ještě raději přitom platí bezkontaktně. Ideálně s pomocí mobilních telefonů, které preferuje 78 % z nás, nebo chytrých hodinek, ty volí 15 % zákazníků. Inovace a moderní technologie při placení Češi jednoduše mají rádi. Důkazem je rychlost, s jakou jsme si osvojili bezkontaktní platby, v nichž vévodíme Evropě. V pořadu Co na to vaše peněženka to řekl Martin Dolejš, zástupce společnosti Mastercard. A jak dále dodal Filip Jičínský z obchodní sítě Lidl, zákazníci upřednostňují rychlé jednoduché nákupy, za kterými podstatně častěji míří do kamenných obchodů.

Někdo platí s pomocí moderních technologií, někdo u pokladen vytahuje starou dobrou platební kartu, výsledkem ovšem je, že zhruba 60 % plateb v Česku je bezhotovostních. „V roce 2018 to byla jedna miliarda transakcí, minulý rok to bylo téměř 2,7 miliardy. Trend digitalizace plateb je obrovský a zaznamenáváme nárůst. A myslím si, že to bude i budoucnost placení v rámci celé Evropy. Samozřejmě zůstávají stále segmenty — třeba na vesnicích, u menších obchodníků — kde preference digitální platby může být trošku jiná, nemusí odpovídat tomu trendu a průměru,“ uvádí Martin Dolejš, ředitel rozvoje obchodu pro akceptaci společnosti Mastercard.

I přesto v posledních letech většina obchodníků čelí nemalé výzvě, musí přizpůsobit proces obsluhy zákazníků, který by měl být co nejpohodlnější a současně rychlý. „Přijdete s hotovostí k pokladně, než najdete ty peníze, vyndáte je, předáte pokladní, než vám vrátí — to je spousta vteřin. Platební bezhotovostní systém je velmi rychlý a v řádu jednotek sekund jste odbaveni, což výrazně přispěje ke spokojenosti zákazníků. Nemusí čekat, my nemusíme mít další otevřené pokladny, protože bezhotovostní placení je opravdu velmi efektivní jak pro nás jako prodejce, tak pro zákazníka,“ pochvaluje si Filip Jičínský, personální ředitel společnosti Lidl.

Platba s pomocí hlasu? Možná už brzy

Jak už bylo napsáno výše, sami zákazníci jdou urychlení platebního procesu ochotně naproti. Například už zmíněným nahráním platebních karet do chytrých telefonů. To ale stále není konečná, jak říká Martin Dolejš.

„Do budoucna plastová karta v podstatě zmizí a platba se změní na digitální formu. Budeme moci používat biometrii našeho těla, abychom se identifikovali při platbě. Takže možná nebude potřeba ani mobilní telefon, možná to bude jen náš hlas, možná otisk prstů, cokoli, čím potvrdíme, že jsme to my, kteří chceme platit. A zaplatíme za zboží platbou, která proběhne někde na pozadí a my ji možná nebudeme muset ani zaznamenat.“

A jak dále zaznělo v dalším dílu pořadu Co na to vaše peněženka, nemusí to být nutně hudba výrazně vzdálené budoucnosti. Naopak, první náznaky podle Martina Dolejše už fungují teď. „Vznikají tzv. autonomní prodejny, kde není žádná obsluha. Otevírám ji nějakým identifikátorem, což může být informace v mobilním telefonu, QR kód, který nese nějakou informaci o tom, že jsem to já. A úplně stejnou informaci může nést platební nástroj jako takový. Já se jen autentizuji a vezmu si zboží, které chci.“

O biometrii ředitel rozvoje obchodu pro akceptaci společnosti Mastercard přitom hovoří jako o nejlepším možném zabezpečení. „Biometrie našeho těla je naprosto unikátní. Je to o tom, co nám jakožto platebnímu nástroji, případně obchodníkovi, uživatel a spotřebitel dovolí... Dneska běžně používáme svoji biometrii otisku prstu, abychom se dostali do mobilního telefonu a úplně stejným způsobem můžete provést platbu a jenom na vás, co si zvolíte.“

Líbilo by se vám platit hlasem?

Platba na jedno kliknutí

48 % Čechů by v současnosti nevadilo zrušení hotovosti. To zatím nehrozí, přesto podobné úvahy obchodníci musí brát v potaz. „Analyzujeme vývoj na trhu a máme například expresní samoobslužné pokladny. A na nich přijímáme pouze bezhotovostní transakce,“ říká Filip Jičínský.

K modernímu nakupování patří bez pochyby i e-shopy, které si Češi rovněž velmi oblíbili. Ty se vyvíjejí velmi rychle. „Nakupování online se mění poměrně výrazně — současně i s evropskou legislativou, která upravuje pravidla, jak by měla probíhat platba. Primárně se zaměřuje na úpravu toho, jak se člověk má autentifikovat, abychom předešli zneužití. Digitální prostředí je samozřejmě daleko více citlivé, protože nemáte přímý kontakt s držitelem karty. Takže velký důraz je kladen na kyberbezpečnost. V tomto směru vyvíjíme spoustu nových prostředků a nástrojů, abychom v digitálním prostředí dokázali rozpoznat, že člověk, který se chystá zaplatit online, je opravdu držitelem dané karty a že to není pokus o zneužití,“ vysvětluje Martin Dolejš v pořadu Co na to vaše peněženka. A ve výkladu pokračuje:

„Funguje i umělá inteligence, která dokáže rozpoznat chování daného člověka, napovědět systému, jestli je to opravdu ten dotyčný. My dnes přicházíme na trh i se službou, která se nazývá Click to pay. Je v podstatě peněženkou, která běžně funguje na jakémkoliv operačním systému, na jakémkoliv zařízení. Díky ní máte registrované všechny svoje karty v zabezpečeném prostředí, na které dohlížíme my jako platební schéma, a dokáže za vás jednoduše vyplnit veškeré údaje o platbě, abyste už nemuseli nic zadávat a platba proběhla jednoduše a rychle.“

Na uživateli už je jen provést finální autentifikaci. I s ní už ovšem umělá inteligence umí pomoci. „Dokáže i tuhle autentfikaci nahradit a rozpoznat 11 faktorů autentifikace,“ doplňuje Martin Dolejš.

I přes všechny vymoženosti a data, která se systémem jako zákazníci ochotně sdílíme, je naše soukromí v bezpečí, ujišťuje Filip Jičínský. „Jedeme v režimu striktního dodržování GDPR, ochrana dat našich zákazníků je naše primární věc, bez které se žádný nový projekt ani nezačne. Na zabezpečení dat je stoprocentní soustředěnost. Samozřejmě společnost Mastercard nám při tom zásadně pomáhá. Naši zákazníci nemusí mít žádné obavy, protože systémy jsou uzavřené a velmi spolehlivé.“

Online nákupy frčí, do kamenných obchodů se ale Češi vrací rádi

A z jakých informací obchodníci naopak čerpají? Například z těch, které vypovídají o četnosti návštěv obchodů. „Frekvence se velmi výrazně zvýšila po covidu. Před dvěma, třemi roky to byly dvě návštěvy týdně, teď je to čtyřikrát až pětkrát. Důvod je jednoduchý, zákazník si přeje čerstvé, kvalitní a dostupné zboží, a tak není možné nakoupit dvakrát za týden,“ uvádí dále personální ředitel společnosti Lidl.

A ředitel rozvoje obchodu pro akceptaci společnosti Mastercard pak upřesňuje, jaké konkrétní informace obchodníky zajímají. „My se díváme na celoroční trendy, jaké segmenty lidé preferují, kde šetří, kde naopak více utrácejí. A co v tom daném období takzvaně frčí nebo co si lidé žádají. Samozřejmě děláme jednodenní akce, třeba v rámci spolupráce s řadou obchodníků, kde se snažíme lidi motivovat prostřednictvím výhod, cen, benefitů atd. a sledujeme, jakým způsobem se mění jejich nákupní chování. Funguje to a jsou oblíbené nákupní dny, kde určitá skupina zákazníků vyrazí do ulic a ta křivka se výrazně zvedne, ale spíš se díváme na dlouhodobé trendy.“

A jak Martin Dolejš dále dodává, s tím souvisí i velikost jednotlivých nákupů. „Roste v odvětvích, jako jsou potraviny, spotřební elektronika atd. Řekněme si, že v posledních letech objem plateb výrazně narostl díky inflaci, což se bude asi pravděpodobně měnit a uvidíme, jak trh bude na to reagovat, jaké budou velikosti nákupního košíku. Nicméně obecně narůstají počty transakcí a počty nákupů.“

Společnost Mastercard už 21 let každoročně vyhlašuje soutěž Obchodník roku, titul mohou společnosti získat v několika kategoriích, absolutním vítězem se pak stává obchodník s nejvyšším skóre napříč všemi kategoriemi. Technologické inovace jsou přitom jednou z nich. „Jsou to inovace, které ze začátku přinášejí malé úspěchy, ale v dlouhodobém měřítku mění trend celého nakupování. Takže i malé inovace je potřeba ocenit,“ říká dále Martin Dolejš.

V soutěži Mastercard Obchodník roku několikrát uspěl právě i obchodní řetězec Lidl.

Co Češi nejraději nakupují a jak obchodníci dokáží vyřešit situace, jakou může být třeba výpadek platebních terminálů? Dozvíte se to v dalším díle pořadu Co na to vaše peněženka, který najdete v úvodu článku.

Tagy: