Plug-in hybrid v korejském bestselleru není nejlepší ani nejlevnější. Přednosti má jinde

Zatímco naftový motor se mi při letním testu Hyundaie Tucson jevil jako skvělá volba, plug-in hybrid bych naopak po nedávných zkušenostech bral jen v krajních případech. I když se s korejským SUV příjemně jezdí, elektrifikovaný pohon má stále spoustu dětských chyb, které je potřeba ještě doladit. Každopádně své zákazníky si Tucson do zásuvky bezesporu najde. Budete mezi nimi?

Hyundai Tucson dlouhodobě patří k těm vůbec nejlepším a nejprodávanějším SUV na českém trhu. Jen za minulý rok se pro něj rozhodlo 5 762 nových majitelů, za což mu patřilo deváté místo v žebříčku prodejnosti. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. Žádanější už jsou pouze SUV domácí automobilky Škoda.

K TÉMATU: Hyundai Tucson je skvělé auto za málo peněz. Jednu chybu mu ale nelze odpustit

Obliba Tucsonu spočívá zejména ve skvělém poměru ceny a výkonu. Už za 669 990 Kč totiž můžete mít auto, které vyčnívá svým nadčasovým designem, je prostorné, bohatě vybavené a nepohání ho žádný tříválec, ale rovnou benzinový čtyřválec 1,6 T-GDI s výkonem 160 koní a šestistupňovou manuální převodovkou.

Komu by pak základní provedení nestačilo, může vybírat z opravdu široké nabídky výbav a motorizací. Jihokorejské SUV umí jezdit jak na benzin a naftu, tak částečně na elektřinu, a to buď jako hybrid, nebo plug-in hybrid. Tady už ale nepočítejte s tím, že bude stát pod 700 tisíc korun, Tucson HEV totiž startuje na částce 889 990 Kč a Tucson PHEV dokonce na 999 990 Kč.

Prémiovka cenou i výbavou

Mnou testovaný plug-in ve výbavě Premium pak dokonce přijde na nejméně 1 109 990 Kč. Otázka je tedy jasná, vyplatí se připlácet si za verzi do zásuvky? Než se detailněji ponoříme do samotného fungování elektrifikovaného pohonu, pojďme se podívat, co všechno nabízí jeden z nejvyšších výbavových stupňů Premium oproti ostatním.

Určitě bych vypíchl Matrix full LED přední světlomety s automatickým vykrýváním dálkových světel, 18palcová litá kola, anatomicky tvarovaná sedadla s částečně koženým čalouněním, vyhřívaná přední a zadní sedadla, LED ambientní osvětlení interiéru, elektricky ovládané páté dveře s bezdotykovým otvíráním nebo třeba ovládání vozidla na dálku přes mobilní telefon.

Za tuto výbavu by se tedy Hyundai Tucson nemusel stydět ani mezi prémiovými vozy, nicméně problém je, že s plug-in hybridním pohonem od nich nemá daleko už ani cenou. Nejlevnější BMW, Audi či Mercedesy do zásuvky se prodávají od zhruba 1,2 milionu korun. Přehled těch vůbec nejdostupnějších plug-in hybridů na českém trhu naleznete pod tímto odkazem.

Ani samotný pohon Tucsonu přitom není ještě zdaleka vyléčen z dětských nemocí. Jeho základem je benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 160 koní, který spolupracuje s elektromotorem o výkonu 98 koní. Systémový výkon tedy činí nějakých 252 koní a točivý moment 367 Nm. Vše pak doplňuje ještě automatická převodovka se šesti stupni a baterie s kapacitou 13,8 kWh.

Deset litrů na dálnici!?

Co se týče dynamiky, tak ta rozhodně není špatná, jihokorejské SUV s elektrickým dopingem totiž vystřelí na stovku za 7,9 sekundy. Stačí však, aby bylo trochu mokro, a auto začne zběsile protáčet přední kola. Není přitom ani potřeba zašlapávat plyn do podlahy. I proto bych v případě plug-inu raději sáhl po čtyřkolce, která je jen o 25 tisíc korun dražší.

Slušný je na papíře také čistě elektrický dojezd - 71 km v kombinovaném režimu a až 91 km v tom městském. Realita je o poznání jiná, kór v zimních měsících. Právě chladno je totiž schopné snížit elektrický dojezd na téměř polovinu. Já po městě ujel maximálně tak 50 kilometrů. Spolu s tím mi ale mizel i dojezd na benzin, protože topení je stále napojeno na spalovací motor. I když jsem jel tedy čistě na elektřinu, ukazoval mi palubní počítač spotřebu okolo 6 l/100 km.

To by nebyl až takový problém, kdyby palivová nádrž neměla pouhých 42 litrů (klasické spalovací verze mají 54 litrů) a benzinový motor bez elektrické pomoci by tolik „nežral“. Dobře, po městě jste ještě schopni i s vybitou baterií jezdit někde okolo sedmi litrů, ovšem na dálnici už budete mít co dělat, aby se vám na palubním počítači nerozsvítilo 10 l/100 km. Spalovací motor totiž při vyšších rychlostech dobíjí akumulátor, čímž ještě zvyšuje spotřebu paliva.

V zimě vám tedy rychle ubývá jak elektřina v baterii, tak benzin v nádrži. Když se pak baterie vybije, není ji úplně jednoduché nabít. Většina ostatních plug-inů poskytuje nabíjecí výkon 11 kW a někdy už podporují i rychlodobíjení (nová Škoda Superb - 50 kW), Hyundai Tucson podporuje výkon pouze 7,2 kW. To znamená, že do plna se akumulátor dobíjí více než dvě hodiny.

Komfortní, ale těžký...

Abych ale jen nehanil, musím vyzdvihnout hladké přechody mezi jednotlivými pohony a celkově precizní odhlučnění kabiny. Velmi příjemné je i nastavení podvozku, které mi přišlo dokonce komfortnější než u klasických spalovacích derivátů. Auto se na většině nerovnostech jen ladně pohupuje a posádce nedává znát žádných nepříjemných ran a otřesů.

Vyšší hmotnost je cítit až na hlubších výmolech, kterými kola neprojíždějí, ale vyloženě do nich dupou. To se pak už samozřejmě rány ozývají. Nadváhu Tucson do zásuvky nedokáže maskovat ani při ostřejší jízdě klikatými okreskami, kde jsou znát větší náklony karoserie, rychlejší nástup nedotáčivosti a také hůře dávkovatelné brzdy.

Co mě naopak překvapilo, bylo lehké a zároveň strmé řízení bez jakékoliv vůle kolem středové polohy.

Hodnocení

Na závěr pak vlastně jen zopakuji to, co jsem psal v úvodu. Hyundai Tucson je opravdu velmi povedeným SUV, čemuž odpovídá i jeho postavení na českém trhu. Jen si myslím, že plug-in hybrid ještě potřebuje doladit, aby byl pořádně konkurenceschopný. Na druhou stranu chápu, že si Hyundai potřeboval rychle snížit své emisní hodnoty a zároveň pochopím i zákazníky, že se pro jihokorejský plug-in hybrid rozhodnou.

Pokud totiž máte možnost doma nabíjet přes noc, nebude vás nižší nabíjecí výkon v ničem omezovat. Pokud dojíždíte každý den jen krátké vzdálenosti, nebude vám vadit ani nižší elektrický dojezd. A pokud delší cesty jezdíte jen výjimečně, smíříte se i s menší palivovou nádrží a vyšší spotřebou paliva při vybitém akumulátoru.

Jediným problémem by tak mohla být vyšší pořizovací cena, ovšem i tady se dá najít hned několik argumentů. Tak například, plug-in hybridní Tucson je už od základní výbavy skvěle vybavený a nabízí standardně záruku na pět let bez omezení najetých kilometrů. A k tomu dokonce i pět let neomezených asistenčních služeb. Vždy tedy záleží na vašich preferencích.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Pokuta za slušnost? Řidiči kroutí hlavou nad trestem za děkování „varováky“. Diví se i ministr

Tagy:
SUV hobby plug-in hybrid elektřina automobilový průmysl Hyundai benzín Hyundai Tucson Tucson volný čas zásuvka ŠKODA AUTO a.s. Svaz dovozců automobilů produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství