Jeden zákazník na patnáct metrů čtverečních prodejní plochy obchodu, tak zní vládní nařízení, které má pomoci omezit šíření koronaviru. Šokovaný zákazník redakci CNN Prima NEWS poslal fotografie, jaká je realita. Na záběrech je zachycena situace v pražské holešovické pobočce Alzy, a to v pátek 20. listopadu v podvečer. I přes jasně definovaná pravidla kvůli pandemii se v obchodě stojí dlouhé fronty a lidé jsou u sebe v těsné blízkosti. Firma uvedla, že se v nouzovém stavu snaží o maximální bezpečí zákazníků a fronty řešit.
Obchody musejí mít až na stanovené výjimky buď zcela zavřeno, nebo dodržovat přísná omezení ohledně počtu lidí, které smějí pustit v jeden okamžik do prodejny. Vše proto, že se vládní opatření snaží omezit šíření koronaviru.
Podle fotografií je pobočka internetového obchodu ale nedodržuje. Vevnitř i venku se stojí dlouhé fronty. V době pořízení záběrů mohlo být na místě namačkáno přes sto lidí, odhadl autor snímků.
V reakci na článek se nám okamžitě ozvala i další zákaznice, která sdělila, že obdobná zkušenost není ve výdejnách obchodu výjimkou.
„Byla jsem v Alze ve středu po poledni. Fronta na dvě hodiny na platební automat, který musí paradoxně potvrdit, že máte objednávku zaplacenou předem, poté fronta další hodinu na výdej. Následně si samozřejmě zaplatíte parkovné a další frontu stojíte s autem na výjezd,“ uvedla zákaznice Alzy pro CNN Prima NEWS.
Pro výdejny e-shopů platí pravidla také
Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) přitom potvrzuje, že výdejen e-shopů se týkají pravidla o rozestupech stejně jako obchodů.
„Pokud se týká výdejen, tak platí podobná pravidla jako pro obchody. Samozřejmě ano, před Vánoci je nejvíce lidí, kteří chtějí nakupovat, a týká se i e-shopů, to všichni dobře víme. Myslíme si, že tomu může pomoci právě situace, že jakmile přejdeme do stupně číslo tři, tak bude možno otevřít všechny obchody bez rozdílu,“ uvedl pro Frekvenci 1 ministr zdravotnictví Jan Blatný.
Mnohé obchody se důsledně snaží dodržovat příkazy, omezily například počty košíků tak, aby odpovídaly možnostem přítomnosti určitého počtu zákazníků v prostoru prodejny. Vyčleňují i personál k tomu, aby důsledně hlídal, že každý zákazník bude mít vlastní košík.
Obraťte se na policii, radí ministerstvo
Redakce CNN Prima NEWS se s žádostí o reakci na situaci obrátila i na samotnou firmu. „Delší fronty zákazníků se před vytíženými pobočkami bohužel mohou za současných vládních omezení tvořit, a to zejména v odpoledních hodinách, kdy objednávky vyzvedává více zákazníků. Chápeme, že čekání je pro ně nepříjemné, a proto v rámci daných možností děláme maximum, abychom jejich objednávky odbavovali co nejrychleji a čekací doby byly co nejkratší. Na nejvytíženějších pobočkách nově ráno otevíráme o hodinu dříve než obvykle, abychom zákazníkům poskytli pro vyzvednutí co nejdelší časové okno,“ napsala tisková mluvčí Alzy Daniela Chovancová s tím, že se internetový obchod snaží na svých pobočkách o maximální bezpečnost zákazníků.
Redakce kontaktovala i příslušná ministerstva. Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Štěpánka Filipová nechtěla věc komentovat s tím, že by ji měl řešit resort vnitra a nejspíše i městská policie.
„Logistické zajištění front tak, aby byly v souladu s krizovým opatřením vlády, je povinností jednotlivých obchodů. Má-li občan pochybnosti nad dodržováním těchto platných opatření, je vhodné se s konkrétním podnětem obrátit na policii nebo na obecní úřad s rozšířenou působností,“ sdělila tisková mluvčí ministerstva zdravotnictví Barbora Peterová. Ondřej Krátoška, mluvčí ministerstva vnitra, dodal, že lidé se mohou obrátit i na krajskou hygienickou stanici.
Městská policie potvrdila, že pomůže. „Prioritou pražské městské policie je kontrola opatření v MHD a souvisejících prostorách. Všechna další opatření kontrolujeme v rámci běžného výkonu služby či reagujeme na oznámení buď na čísle 156, nebo i přímo od lidí v ulicích,“ vysvětlila mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová s tím, že v pátek je k večeru nikdo kvůli porušení mimořádných opatření nekontaktoval.