Konec miniaturních balení majonéz, kečupů, šamponů nebo tělových mlék, to je nový plán Evropské unie. Zmizet by podle plánovaného nařízení měla i plastová minibalení smetany do kávy, cukru nebo omáček. Hotely, restaurace, řetězce rychlého občerstvení by o ně měly přijít na začátku roku 2030. Záleží však na tom, jestli změnu schválí noví europoslanci.
Až 190 kilogramů obalového odpadu ročně. To je spotřeba průměrného Evropana. Po plastových taškách, příborech a brčkách mají jít proto na odstřel jednorázová plastová balení dochucovacích omáček, cukru nebo třeba „platíčka“ miniaturních smetan do kávy. „Část obalů se změní v tom smyslu, že by měly v sobě obsahovat recyklát a některé typy obalů by se měly pozvolna stahovat z trhu,“ sdělil CNN Prima NEWS generální ředitel společnosti EKO-KOM Zbyněk Kozel.
ČTĚTE TAKÉ: Výborný se státním srovnávačem cen potravin narazil. Řetězce mu odmítly poskytovat data
„Ve třídění a využívání obalů jsme byli mezi třemi nejlepšími státy v celé Evropské unii. Teď, když přijde to nařízení, tak jediná ‚správná cesta‘ bude ta definovaná v Bruselu,“ řekl ředitel České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka.
Stopka malým jednorázovým obalům by se měla dotknout i šamponů a mýdel na hotelových pokojích. „Podnikatel si nebude umět dávkovat to množství, nebude umět s tím pracovat. Budou velké ztráty a to bude muset zohlednit ten podnikatel ve svých nákladech,“ vysvětlil gastronom Luboš Kastner.
K plánu Evropské unie se staví kriticky i europoslanec Jiří Pospíšil, podle kterého bude mít nařízení dopad na cenu produktů, což bude muset nakonec zaplatit spotřebitel. „Klasickou ukázkou pokrytectví Green Dealu je papírové brčko v igelitovém sáčku. To zhruba vyjadřuje absurditu celé situace,“ řekla kandidátka na europoslankyni za TRIKOLORU Zuzana Majerová Zahradníková.
Pokud nařízení noví europoslanci odhlasují, znamenalo by to citelnou změnu hlavně pro fast foody. Jejich provozovatelé však plánované nařízení zatím neřeší. „Konkrétní kroky související se zmiňovanými nařízeními EU plánujeme přijímat až s jeho blížící se implementací,“ sdělil pro iDnes.cz marketingový manažer řetězce Burger King pro Českou republiku Filip Vostrý.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Máme za slazené nápoje platit vyšší daň? Ekonom volá po „diskriminaci“, dle výrobců nefunguje