Od začátku září musí cestovní kanceláře místo zrušených zájezdů klientům vracet peníze
Úpravu smluvních i storno podmínek na příští sezonu slibují už teď některé velké cestovní kanceláře (CK). Pokud by do konání zájezdu zasáhla pandemie, lidem vrátí zpět peníze v hotovosti bez poplatku za zrušení cesty. Vyplývá to z vyjádření zástupců CK. Končí totiž lhůta, po kterou směly kanceláře vydávat vouchery na jiné zájezdy místo vracení hotovosti.
Dosud mnohé cestovky využívaly možnost vrátit klientům za zrušené zájezdy místo peněz poukaz, což jim dovolila nová legislativa. Tyto poukázky na náhradní termíny a zájezdy smějí ale vydávat už jen na cesty s odjezdem do 31. srpna. Podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (za ANO) se nepočítá se zákonným prodloužením vystavování těchto poukazů.
V případě, že se objeví problémy s COVID-19, dostanou klienti svoje peníze zpět v hotovosti bez jakýchkoliv sankcí.
Nové smluvní podmínky plánují CK Fischer a Exim Tours. „V případě, že se objeví problémy s COVID-19, dostanou klienti svoje peníze zpět v hotovosti bez jakýchkoliv sankcí. Chceme dát tímto krokem klientům jistotu, že si mohou koupit zájezd i několik měsíců dopředu a nemusí se obávat, že by pak při zrušení zájezdu dostali místo peněz voucher nebo poukázku,“ řekl mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. Stejně bude postupovat podle svého obchodního ředitele a mluvčího i CK Exim Tours. Obě kanceláře patří pod německou skupinu DER Touristik, která je divizí cestovního ruchu německé skupiny REWE.
Poukazy místo stovek milionů korun zpět
CK Fischer vydala od zavedení zákona „lex voucher“ podle Bezděka poukazy za více než 500 milionů korun. Z nich zhruba pětinu tvořili klienti spadající mezi zranitelné spotřebitele, kterým byly vráceny peníze v hotovosti. CK Exim Tours klientům podle Kostky vystavila zhruba 30 000 poukazů podle nového zákona. „Z tohoto počtu bylo přibližně 7 000 klientů ze skupiny chráněných osob. Těm jsme vrátili peníze,“ řekl Kostka.
CK Alexandria se podle svého marketingového ředitele Petra Šatného rozhodla konkrétní údaje k vydaným poukazům nezveřejňovat. „Možnost vydávat poukazy dle zákona ‚lex voucher' se z nepochopitelných důvodů týkala pouze zájezdů do 31. srpna letošního roku. Situace je přitom i nadále velmi komplikovaná a bylo by logické prodloužení této možnosti až do konce letošní sezony. K tomu nedošlo a musíme si s tím poradit. Jednoduché to samozřejmě nebude, znamená to další náklady v sezoně, která je již tak dost náročná, ale zvládneme to,“ uvedl Šatný.
Těžko obhajitelný „lex voucher“. Kdo smí poukaz odmítnout?
S prodloužením možnosti se podle Dostálové nepočítá už proto, že Evropská komise (EK) zákon rozporovala. Lidé podle ní mají nárok na vrácení peněz. „Musím říct, že skutečně probíhá (s EK) čilá korespondence, abychom obhájili naše kroky,“ dodala.
Nový zákon, který prezident Miloš Zeman podepsal 20. dubna, umožnil CK místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.
Tuzemské cestovní kanceláře zaplatily na letošní sezonu do začátku koronavirové krize podle Asociace cestovních kanceláří ČR zálohy na zájezdy klientů do zahraničí za 2,96 miliardy korun. Další stovky milionů vyplatily na zálohách dopravcům. Kvůli uzavřeným hranicím se jim prakticky zastavil prodej nových zájezdů. Čelí proto obrovským ztrátám.