Nesmysl a diplomatický nonsens. Tak označují opoziční poslanci plán premiéra Andreje Babiše (ANO) létat na zahraniční cesty komerčními linkami místo nákupu nového letadla do vládní letky. Jak už v pátek informovala CNN Prima NEWS, do roka by měly skončit tři stroje, které nyní ústavní činitelé využívají.
„Je to nesmyslné i z hlediska bezpečnosti. Jsou ministři, se kterými jezdí i ochranka. To prakticky v civilním letounu není možné, protože tam nemůžou mít zbraně a ta ochrana je neadekvátní. Moc dobře to ví i pan premiér. Snažilo se mu to vysvětlit hodně lidí,“ řekla CNN Prima NEWS šéfka výboru pro obranu Jana Černochová (ODS).
Ve vládní letce končí tři letadla, náhrada není. Létejte economy class, vzkazuje Babiš
Čím budeme létat? Někteří ústavní činitelé se obávají o budoucnost svého cestování. Podle informací CNN Prima NEWS se totiž do roka z vládní letky vyřadí hned tři stroje. A plnohodnotná náhrada za ně nebude. Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) mohou předsedové Parlamentu, prezident, ministři i poslanci používat běžné linky.
To, že armáda nebude kupovat nová letadla do vládní letky, považuje za chybu. Podle ní by se měl koupit business jet nebo airbus. „Nejde o cesty poslanců. Ale pokud chceme komunikovat se světem a reprezentovat, nějaké letadlo by se koupit mělo,“ uvedla Černochová. „Chápu, že se musí šetřit, ale to se může i na jiných věcech, třeba na dotacích Agrofertu nebo jiným spřáteleným firmám pana Babiše,“ dodala.
Varovala také před tím, že na komerční linky se nedá spoléhat, protože i kvůli koronaviru se mohou některé lety rušit nebo mohou mít zpoždění. Černochová uvítala, že armáda bude mít v roce 2022 dva nové letouny CASA C-295. Podle ní jsou ale letouny určeny spíš pro transport vojáků a materiálů než na zahraniční politickou cestu, které se například účastní podnikatelská delegace. „V nouzi se použít dají, ale není to systematické řešení,“ míní Černochová.
Bartošek: Mělo se to řešit už dávno
Poslanec výboru pro obranu Jan Bartošek (KDU-ČSL) zdůraznil, že zastaralá vládní letka se měla řešit už dávno. „V předchozí vládě jsme navrhovali, aby se na to vyčlenily peníze. Tehdy k tomu nebyla vůle. Spoustu cest lze udělat tak, že se letí komerčním letem. Ale pro spoustu letů je skutečně důležité, aby stát disponoval vlastními letadly. Přístupu premiéra nerozumím,“ zhodnotil Bartošek pro CNN Prima NEWS.
Podle něj by si měl premiér Babiš promluvit s prezidentem Milošem Zemanem, jestli je i on připraven reprezentovat Českou republiku v economy class komerčního letu. „Je to diplomatický nonsens, je to nedůstojné České republiky,“ konstatoval Bartošek.
Babiš osobně lobboval za Smartwings v USA. Není to výjimečné, tvrdí premiér
Premiér Andrej Babiš (ANO) osobně lobboval za leteckou společnost Smartwings v USA. Na hlavičkovém papíře s logem předsedy vlády napsal vedení společnosti Boeing, aby ve prospěch Smartwings uznala škodu za uzemněná letadla Boeing 737 MAX a pomohla firmě z finanční krize. Dopis premiéra i odpověď na něj má exkluzivně k dispozici investigativní tým CNN Prima NEWS, který vede Markéta Dobiášová. Podle premiéra se nejedná o nic výjimečného.
Někdejší místopředseda Sněmovny a poslanec Petr Gazdík (STAN) podotkl, že vládní letka neslouží jen ústavním činitelům. „Může to být problém v budoucnu i pro české občany. Letka se využívá i v krizových situacích, v dopravě českých občanů ze zahraničí, při různých živelných pohromách, při hromadných úmrtích. Rozhodně to není letka jen pro politiky. Je to takové SOS, což každá země potřebuje,“ upozornil Gazdík.
Politici podle něj mají důstojně reprezentovat svoji zemi. „Pokud například na nějakém summitu ostatní čeká červený koberec, motocyklová eskorta a vás budou čekat v příletové hale u gatu z economy class, tak tím dáváte najevo, že patříte do skupiny rozvojových zemí,“ řekl CNN Prima NEWS Gazdík.
Premiéra chápu, říká poslanec ANO Hájek
Babišův nápad naopak hájil místopředseda výboru Josef Hájek (ANO). Chápe, že v současné situaci je potřeba šetřit. „Premiér má určitým způsobem pravdu, že se dá využívat komerčních linek například při letech do Bruselu. Pro lety na delší cesty máme pořád dva airbusy, to stačí a jsou důstojné,“ komentoval Hájek. Podle něj je důležité, aby nedošlo k omezení vojenského výcviku pro piloty.
Jak CNN Prima NEWS informovala v pátek, do roka se z vládní letky vyřadí hned tři stroje. A plnohodnotná náhrada za ně nebude. Vládní letku v současnosti tvoří dva Airbusy A-319 z roku 2007, jeden malý Bombardier Challenger 601 z roku 1992 a dva staré ruské stroje Jak-40 z let 1978 a 1979. Tato dvě menší proudová letadla sovětské výroby vlastní česká armáda a letos na podzim definitivně skončí. Jsou nejen stará, ale i pomalá a jejich dolet stačí sotva po Evropě. Do srpna příštího roku má přestat létat i Challenger.
Armáda má pro přepravu politiků ještě letouny CASA C-295, do roku 2022 bude mít k dispozici ještě další dva. Vojáci používají také šest vrtulových L-410. Jedná se ale o vojenské letouny, které rozhodně nejsou tak pohodlné a slouží mimo jiné k výcviku vojáků a přepravě materiálů.
Premiér Babiš pro CNN Prima NEWS řekl, že nová letadla se kupovat nebudou, protože se musí šetřit. Politici podle něj mohou létat komerční linkou v economy class.