Postoj mladých Čechů vůči Romům se oproti minulosti zlepšil, přesto k nim ale nepřistupují stejně jako k Čechům. Vyplývá to z letošního výzkumu, který pro kampaň HateFree Culture zpracovala agentura Median. Respondenti také méně věří mýtům o menšinách, jsou odmítavější vůči rasistickému humoru a pozitivně hodnotí vietnamskou komunitu. K porovnání sloužil obdobný výzkum z roku 2014.
Průzkum zjišťoval postoje zhruba dvou tisíc lidí. Hlavní cílovou skupinou byly osoby ve věku 15 až 30 let, výzkumníci sledovali také skupinu v rozmezí 21 až 36 let, která sloužila pro porovnání se staršími daty. Nynější výzkum zahrnoval více menšin.
Martina Veverková z agentury Median uvedla, že za nejproblematičtější lidé označili soužití s Romy a muslimy. V případě Romů vidí soužití jako problematické 86 procent respondentů, o pět procent méně než dříve. U muslimů je to 47 procent lidí, i tady je pokles pět procent proti roku 2014. Stejný počet lidí ve výzkumech označil jako problémové soužití s bezdomovci – jde o 59 procent respondentů. Nejpozitivněji naopak lidé hodnotí kontakty s důchodci, Židy a Vietnamci.
Veverková dodala, že nejvyšší sociální distanci respondenti cítí vůči Romům a muslimům, nejnižší v případě Židů, gayů, leseb a Vietnamců. Analytička upozornila na to, že si dvě třetiny respondentů myslí, že život Romů je komplikovaný, stejná část mladých lidí ale zároveň míní, že toho tato menšina začala „požadovat příliš“.
Kryptoměny pro zubaře, Romy i Trumpa. Bizarní projekty ždímají popularitu bitcoinu
Lukrativní sektor kryptoměn přitahuje kromě rozumných investorů také nadšence a podvodníky, kteří se snaží na popularitě bitcoinu vydělat tím, že si vymýšlí vlastní kryptoměny. Takové projekty zpravidla nemají dlouhého trvání, investoři jsou v nich ale schopní utopit miliardy.
Veverková také řekla, že čím mladší člověk, tím větší je šance, že bude mít tolerantní postoje a respekt k lidským právům. „S věkem tyto postoje maličko ustupují,“ podotkla. Pozitivní postoj k lidským právům má 71 procent lidí ve věku 15 až 30 let a 64 procent ze starší věkové skupiny. Veverková podotkla, že i ve srovnání obou výzkumů je patrný posun k větší toleranci.
Důležitou částí výzkumu bylo pokládání experimentálních otázek. Šlo například o testování pronájmu bytu rodině, která má více členů, než pro kolik je rozloha bytu určena. V případě česky znějícího jména by vyšlo zájemci vstříc 73 procent mladých respondentů, u romsky znějícího jména to bylo 45 procent lidí mezi 15 až 30 lety a 37 procent lidí mezi 21 až 36 lety.
U Vietnamců nevadí neomluvené hodiny
Mezi obdobími výrazně klesla tolerance vůči rasistickému humoru. Podle průzkumu také minimálně o desetinu ubylo lidí, kteří věří některým mýtům o Romech.
Průzkum také ukázal, že mladí Češi hodnotí pozitivně vietnamskou menšinu a někdy mají tendenci přistupovat k jejím zástupcům mírněji než k majoritě. Ukazuje to třeba otázka ohledně reakce na desítky neomluvených hodin žáka. V neutrálním případě téměř 40 procent lidí zvolilo nejpřísnější možnost – nahlásit záležitost Orgánu sociálně-právní ochrany dětí. V případě vietnamské rodiny tuto cestu navrhlo jen 22 procent mladších respondentů a 27 procent starších.
Diskriminace Romů přetrvává
Podle manažera kampaně HateFree Culture Lukáše Houdka výzkum ukázal, že diskriminace Romů přetrvává. „Výzkum není jen o tom, že lidé sami deklarují, jaký mají k někomu vztah, do čehož se někdy může projektovat to, jak chce člověk vypadat. Tady jsme skutečně testovali předsudky v praxi,“ uvedl. Zároveň ale konstatoval, že proti dřívějšku došlo k pozitivnímu posunu.
HateFree Culture je kampaň, kterou realizuje Agentura pro sociální začleňování. Letošní průzkum byl proveden mezi 2. až 14. červencem pomocí on-line dotazování.