Prodej pod nákupní cenou
Supermarkety prodávají buď moc draho, nebo naopak pod cenou. Taková jsou obvinění Potravinářské komory. Volá proto po zákazu prodeje pod nákupní cenou, kdy prý spotřebitel přichází o povědomí, jaká je reálná cena zboží. Zástupci obchodníků ovšem namítají, že by takové opatření zdražilo základní potraviny.
Máslo prodá výrobce do supermarketu za 65 korun bez DPH, obchod ho ve slevě pak nabízí za 55, ovšem včetně DPH. Reálná tržba je tedy pro řetězec pouze 49 korun. Praktika, která je trnem v oku potravinářům. „Prodej pod nákupní cenou je v některých zemích, jako Francie nebo Slovensko, dokonce trestným činem. Takže nechceme nic jiného, než co je jinde v Evropě,“ řekla pro CNN Prima NEWS prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.
ČTĚTE TAKÉ: Odborníci varují před dluhy. Nabídky bank před Vánoci ale připomínají kobercové bombardování
Obchody prodávají pod nákupní cenou nejčastěji základní potraviny, tedy právě máslo, mléko, ale také vejce, cukr, mouku nebo kuřecí maso. Jde o produkty, které jsou nejčastějšími slevovými taháky. „Pokud by se Potravinářské komoře podařilo zdražit základní potraviny, dopadlo by to nejvíce na důchodce a matky samoživitelky,“ sdělil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
„Je to rozhodnutí obchodníka, který doufá, že zlevněním základních surovin přiláká nového zákazníka, který si nakoupí spoustu dalšího zboží, u nichž může být marže obrovská,“ uvedl ekonom Pavel Peterka.
Zákaz prodeje pod nákupní cenou zatím neplánuje vládní koalice ani současná opozice. „Podnákupní cena je u nás možná. Je potřeba, aby Finanční správa dbala na správný výběr DPH, aby na to nedoplácel státní rozpočet. Vše ostatní by znamenalo změnu zákona,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
„Jakmile stát násilně vstoupí do tohoto prostředí, nikdy to nevede ku prospěchu spotřebitele, který to vždy nakonec zaplatí v ceně,“ uvedl místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček (ANO).
Zákaz by navíc znamenal, že bude méně slevových akcí. Jejich vyhledávání je ovšem pro Čechy tak trochu národní sport. V akci se prodávají skoro dvě třetiny zboží – nejvíce ze zemí Evropské unie.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Češi ochutnávali vzorky potravin z domácích a německých obchodů. Rozdíl v kvalitě byl závratný