Ostatní: adults-admit-they-often-skip-belts-in-rear-seat-iihs-news
Simulace americké organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) se zaměřila na používání bezpečnostních pásů na zadních sedadlech aut a jednoznačně vyvrací mýtus o jejich zbytečnosti. V některých zemích je přitom řidičům zatěžko poutat se i vpředu.
Moderní automobily disponují plejádou prvků a aktivních systémů sloužících na ochranu posádky, přičemž neustále přibývají další. Základ však zůstal neměnný již přes půl století. Patří do něj i bezpečnostní pás, jehož používání je samozřejmostí pro většinu řidičů.
Zatímco poutání se vpředu dnes už v civilizovaných zemích považuje většina řidičů i spolujezdců za samozřejmost, na zadních sedadlech praxe zdaleka tak jednoznačná není. Bohužel se totiž stále traduje, že připoutání se ve druhé řadě není až tak nutné, zvlášť vzadu vpravo. Jde přece koneckonců o nejbezpečnější místo ve vozidle, nebo ne?
Nejde jen o toho vzadu
Tento omyl se už dříve podařilo vyvrátit americké organizaci IIHS v krátkém videu, na kterém je vidět simulovanou zkoušku s nezajištěnou figurínou na zadním sedadle vlevo. Šlo o kolizi v rychlosti 35 mil za hodinu (56 km/h).
Schillerová se ve videu nepřipoutala. Hrozí jí pokuta, případ řeší policie
Původně měla v plánu ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) na Twitteru sdílet video, na kterém osobně kontroluje ceny a dostupnost respirátorů v obchodech. Češi si však na snímku všimli, že je ministryně nepřipoutaná. Schillerová se hájila tím, že popojížděla jen po parkovišti, své chyby si ale byla vědoma. Proto poslala peněžní dar sdružení obětem dopravních nehod. I přesto se bude incidentem zabývat policie.
Tempo plně postačovalo k tomu, aby byl pasažér vymrštěn do sedačky před ním. Tu následně spolu s řidičem přitlačil na vystřelující airbag, volant a palubní desku. Znemožnil tak vzduchovému polštáři plnit svou úlohu a dvojnásobně zvýšil šanci na úmrtí řidiče. Podobně by to jistě dopadlo i v případě sezení vzadu vpravo.
Zapnutí bezpečnostního pásu vzadu je tedy stejně důležité jako vpředu. Nejde jen o ochranu daného člena posádky, ale i ostatních. Výsledek testu je jasný. Jednoznačně vyvrací mýtus o zbytečnosti používání tohoto důležitého prvku a organizace IIHS jím chce apelovat na všechny pasažéry, zejména na lidi často využívající taxíky, které jsou typickým místem tohoto nešvaru.
Zároveň IIHS připomíná mnohým automobilkám, aby do svých systémů upozorňujících na nezapnutý pás, který je dnes stále rozšířenější, zahrnula kromě předních i zadní sedadla – to už se naštěstí hromadně děje.
Rozdíly v legislativě
Legislativa tuto problematiku často neřeší, například v USA platí povinnost připoutat se vzadu pouze v 29 státech. U nás a v EU obecně je však přikázána zákonem. Za nezapnutý bezpečnostní pás během jízdy hrozí v Česku pokuta tisíc korun, bez ohledu na místo sezení v automobilu. Hlavní motivací pro připoutání by však nemělo být vyhýbání se finanční sankci při případné policejní kontrole, ale snaha zvýšit ochranu sebe samého i ostatních pasažérů.
Sezení vzadu navozuje klamný dojem bezpečí a automaticky se zde nepřipoutává ani zdaleka každý. Zdroj: AP
Sezení vzadu navozuje klamný dojem bezpečí a automaticky se zde nepřipoutává ani zdaleka každý. Zdroj: AP