Povinné ručení pro zahradní techniku nebo elektrická vozítka se může stát skutečností. Vládní návrh novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla počítá se zavedením nových kategorií. Po vzoru Evropské unie má řešit škody způsobené na veřejných komunikacích dosud nepojišťovanými dopravními prostředky. Pakliže návrh projde, může povinnost začít platit už od začátku příštího roku.
Jde o reakci na rostoucí počet různých typů elektrických vozidel, která se často nebezpečným způsobem pohybují po veřejných silničních komunikacích nebo dokonce na chodnících. Nejkřiklavějším příkladem jsou elektrické koloběžky nebo tzv. segwaye. Povinnost mít pojistku odpovědnosti za škodu se ale může vztáhnout například na travní sekačky, traktůrky nebo úklidovou techniku. Výjimka v těchto případech nastane při používání na soukromých pozemcích, kde pojištění oproti dřívějším dohadům nebude nutné.
K TÉMATU: Ukrajinští řidiči bez pojistky už nemají bezplatně kryté škody. Jak se po nehodě postupuje?
K návrhu novely vede vládu a jmenovitě ministerstvo financí rozhodnutí Evropského soudního dvora ve věci chodce zraněného ve Slovinsku právě zahradním traktorem. Při absenci pojištění vozidla dal soud za pravdu chodci, který při střetu utrpěl újmu na zdraví, a řidiči traktůrku nařídil uhradit vzniklou škodu. Jenomže nastal problém.
To potvrzuje tiskový mluvčí ministerstva financí Filip Běhal: „Tato povinnost vznikla na základě případů souzených Evropským soudním dvorem, kdy docházelo ke škodám na zdraví či majetku způsobeným těmito minivozítky a pachatelé se nechtěli znát k úhradě škody.“
Elektrokola dál bez pojistky
Pakliže návrh projde bez větších změn Sněmovnou, bude obsahovat i poměrně obsáhlý seznam vozidel, která budou od placení povinné pojistky osvobozena. „Výjimku budou mít např. elektrokola z důvodu jejich primárního zdroje energie, kterým je šlapání, nikoli pouze pomocný motor. Další výjimkou budou případy, kdy je minivozítko (například zahradní traktůrek) užíváno výlučně na soukromém pozemku,“ řekl CNN Prima NEWS Filip Běhal. Cena vzejde podle něj z konkurenčního prostředí, předpokládá se ale v řádu stokorun ročně.
Zákaz přepravy elektromobilů. Ničivý požár trajektu přiměl rejdaře k zásadnímu opatření
Norské rejdařství Havila Kystruten oznámilo, že na palubu jednoho ze svých trajektů nepovolí vjezd elektrickým, hybridním ani vodíkovým automobilům. Učinilo tak v reakci na loňský požár nákladní lodi Felicity Ace, který vznikl v důsledku vznícení jednoho z převážených elektromobilů. Situace je o to pikantnější, že loď norského rejdařství má elektrifikovaný pohon.
Povinnost se dotkne vždy provozovatele vozidla, nikoli řidiče, který si ho např. dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek. Tato vozidla se nebudou registrovat v registru silničních vozidel, což si vyžádá jiný přístup při kontrole a vymáhání povinnosti pojištění odpovědnosti. Elektrokoloběžky také standardně nemají rychloměr, proto se bude vycházet z technických parametrů, které stanoví výrobce vozidla (konstrukční rychlost, hmotnost). Kontrolu bude provádět dopravní policie.
Neznamená to však, že řidič některého z dotčených vozidel s sebou bude muset vozit tzv. zelenou kartu. „Vedle zavedení povinného ručení u minivozítek dojde v novém zákoně k pozitivní změně ohledně prokazování, a to u všech druhů vozidel. Zavedeno bude digitální sdílení informací mezi pojišťovnami, dopravní policií a obecními úřady. Dnes se změny v registru propisovaly zhruba se zpožděním dvou týdnů, tato prodleva nyní odpadne a díky tomu odpadne povinnost řidičů prokazovat se na území ČR papírovou zelenou kartou potvrzující povinné ručení vozidla (dále ale může být povinná na území jiných států). Platnost této změny se navrhuje až od 1. července 2024, aby bylo více času na přípravu,“ sdělil mluvčí ministerstva financí.
Podívejte se: Norma Euro 7 by mohla znamenat i konec výroby Fabií.