Povinné ručení nejen pro elektrokoloběžky. Nový zákon jistí i větší ochranu motoristů

Povinné ručení se zřejmě bude vztahovat i na elektrické koloběžky (ilustrační foto).

Co na to vaše peněženka, Václav Geletič - 27.3. v 17:55

Česko změnilo od 1. dubna 2024 zákonné podmínky takzvané motorové směrnice, a to kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy EU. Řidičům zákon přinesl hned několik změn, které směřují k větší jistotě a jednodušší administrativě. Nově se zákon například zabývá i elektrokoloběžkami. Statistiky totiž ukazují, že nehody způsobené tímto prostředkem jsou nejen stále častější, ale mohou také způsobit závažné škody na majetku a zdraví. Se zástupcem pojišťovny Kooperativa, Václavem Geletičem, vedoucím Odboru vývoje produktu autopojištění, shrneme ty nejzásadnější změny a povinnosti řidičů i pojišťoven.

Povinné ručení pro elektrokoloběžky a malotraktory

Asi nejdůležitější změnou je zavedení nových kategorií vozidel, které budou muset mít povinné ručení sjednáno. Povinné ručení se bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg, tedy například elektrokoloběžky nebo malotraktory.

„Škody, které tato vozidla způsobují, nejsou totiž vůbec zanedbatelné. Chceme tím především ochránit poškozeného, kterému byla škoda způsobena,“ komentuje zavedení změn Václav Geletič.

Povinné ručení nemusí mít ale například zahradní traktory splňující sice výše uvedené podmínky, které však nikdy nevyjedou na veřejnou komunikaci, nebo elektrokola, u kterých není obecně elektromotor považován za hlavní zdroj pohybu. „Elektrokola nemají nezávislý motor. Tedy, aby jela, musíte šlápnout, takže je to zde bráno jako motor výpomocný,“ upřesňuje zástupce Kooperativy. „I tady ale doporučujeme sjednat si alespoň pojištění občanské odpovědnosti. Lidově řečeno pojistku na blbost, která vám pokryje škody, když je někomu způsobíte,“ dodává Geletič.

Zároveň se nově povinné ručení týká i golfových vozíků a větších zahradních traktůrků, ale pouze za podmínky, pokud opustí uzavřený pozemek. „Co se týká cen, bavíme se o nižších stokorunách za rok,“ upřesňuje vedoucí Odboru vývoje produktu autopojištění pojišťovny Kooperativa.

Navýšení zákonných limitů

Pro lepší ochranu klientů, ale i poškozených, se navyšují zákonné limity na 50/50 milionů Kč. Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo postačovat pro úhradu většiny škod, které jsou způsobeny dopravními nehodami. „Všichni si pamatujeme nákladní auta na přejezdech, srážky s vlaky. Škody doopravdy mohou dosáhnout desetimilionových, v některých extrémních případech až stamilionových plněních, takže chceme mít jistotu, že ten poškozený bude v klidu,“ říká Václav Geletič.

A o kolik dražší bude pojištění? Každá pojišťovna k tomu přistoupí jinak, u Kooperativy se klienti bát nemusí. „Již dnes většina našich nových klientů volí limity 70/70 milionů Kč a vyšší. Navýšení limitů tedy čeká jen asi 11 % smluv, které spravujeme. U nich limity navýšíme automaticky k výročnímu datu smlouvy, klienti nebudou muset nikde žádat, ani nikam chodit. Zároveň tato úprava sama o sobě nepovede k navýšení sazby pojistného,“ vysvětluje vedoucí Odboru vývoje produktu autopojištění.

Nepovinná zelená karta

Zjednodušení přináší řidičům nový zákon u tzv. zelených karet, které nebudou muset mít ve vozidle, a to ani v elektronické podobě. Zákon vstoupil v platnost 1. dubna 2024, ale plně bude platit až od 1. října, do kdy mají pojišťovny čas dokončit plnou integraci směrem k dalším subjektům. Pozor! Tato novinka platí ale jen pro ČR, při cestách do zahraničí budou motoristé stále zelenou kartu potřebovat. Pojišťovny ji tedy budou klientům v elektronické podobě i nadále vystavovat.

Povinné ručení bude sjednávat provozovatel vozidla

Dosud byl odpovědný za sjednání pojištění vlastník vozidla, přenesení této povinnosti na provozovatele vozidla je poměrně zásadní změnou s dopadem zejména na případy, kdy v souvislosti s nepojištěným vozidlem nastoupí sankce vůči odpovědné osobě.

„Já bych nechtěl, aby kolem toho vznikala zbytečná panika. Pojištění na provozovatele pro drtivou většinu populace nic nemění, protože vlastník je ve většině případů shodný s provozovatelem. Nově zákon pouze říká, že vše jde za tím reálným provozovatelem, který si to má pojistit a říká, že když to neudělá, tak pokuta přijde potom jemu, jako provozovateli vozidla. Na stávajících smlouvách se nic nemění, nikdo nemusí panikařit. Jen si dávejte pozor, jestli vozidlo, do kterého si sedáte, je pojištěné,“ doporučuje vedoucí Geletič.

V případě, že je provozovatel zapsaný v TP, je odpovědnost jasnější. Zákon ale připouští pověření provozovatele i na základě písemné dohody. Proto s ohledem na právní jistotu doporučujeme, aby kromě písemného pověření proběhl i zápis a případně i výmaz provozovatele do TP tak, aby osoba odpovědná za uzavření pojištění byla určena najisto.

Tagy: