Požár na palubě lodi Fremantle Highway se podařilo dostat pod kontrolu, to ale neznamená, že nebezpečí pominulo. V noci na středu se ze dna moře uvolnila kotva a neovladatelné plavidlo začal proud unášet k pobřeží Německa. Vrak se během středy naštěstí podařilo zajistit a nyní čeká na odtažení do přístavu.
Další katastrofě zabránila jen pevná tažná lana, jimiž bylo plavidlo připoutané k remorkérům. Právě ta zabránila, aby vyhořelou loď unášely proudy k pobřeží Německa, píše polský magazín Auto Swiat. Experti provedli v úterý prvotní prohlídku poškozeného plavidla. Podle jejich názoru, citovaného německými médii, je stabilní a prvky trupu pod čarou ponoru nebyly poškozeny.
ČTĚTE TAKÉ: Evropě hrozí obrovská ekologická katastrofa. Loď s auty se nedaří uhasit, drží ji jediné lano
Stále se však neví, jaká je situace na palubách, kde byla převážená auta, a není zřejmé, jak velké škody napáchaly extrémní teploty, jež při požáru v podpalubí panovaly. Oheň je uhašen, ale stále hrozí sekundární vznícení, kvůli tomu, že na palubě je asi 500 elektromobilů, jejichž přehřáté baterie s velkým obsahem krajně nebezpečného lithia mohou být stále rizikovým faktorem.
Může za požár elektromobil?
Zatím vše nasvědčuje tomu, že se vrak Fremantle Highway dokáže udržet na hladině, píše magazín Auto Swiat. Tím se zabrání gigantické ekologické katastrofě, pokud na plavidle znovu nevypuknou sekundární požáry nebo se dramaticky nezhorší počasí.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: V Severním moři hořela nákladní loď s téměř 4 000 aut na palubě
Záchrana lodi vedle zamezení větším škodám pomůže objasnit, co požár způsobilo a zda ho má na svědomí samovznícení akumulátoru některého z převážených elektromobilů, jak naznačovaly první zprávy o havárii. V případě nedávné ohnivé zkázy lodi Felicity Ace, se rovněž spekulovalo, že požár mohl způsobit elektromobil, kvůli potopení ohořelého vraku do hlubin u Azor to ale nebylo možné s jistotou určit.