reklama

Pozor na aquaplaning. Pojišťovny mohou u některých nehod odmítnout zaplatit škodu

Aquaplaning je nebezpečná jízdní situace, během níž pneumatika ztrácí vlivem velkého množství vody kontakt s vozovkou a vůz se stává neovladatelným. Ne vždy vám ale s následky takové nehody pomůže pojišťovna.

reklama

Letní období je kromě občasných teplot vysoko nad třicítkou typické také prudkými dešťovými srážkami, které dovedou zatopit nejen sklepy, ale také silnice včetně těch nejfrekventovanějších. Jev zvaný aquaplaning nastává v momentě, kdy drážky dezénu pneumatiky, které jsou určeny k odvádění vody do stran, již nezvládnou tuto vodu odklánět. Voda se pak dostane pod pneumatiku, která kvůli tomu ztratí přilnavost. Za vznik aquaplaningu nemůže pouze množství vody, velkou roli hraje také rychlost vozidla, hloubka dezénu pneumatiky a samozřejmě i kvalita pneumatiky, respektive její odolnost proti tomuto jevu.

Pojišťovny nemusí zaplatit „utopené“ vozidlo

Aquaplaningu se dá nejsnáze vyhnout vybočením mimo vyjeté koleje, ve kterých zjevně stojí voda. Pokud už auto začne plavat, je potřeba ubrat plyn, případně sešlápnout spojku. Prudké brzdění či zatočení je naopak krajně nevhodné a obvykle skončí havárií mimo vozovku. Pro takový případ je dobré vědět, že pojišťovna může krátit nebo i zcela odmítnout pojistné plnění, pokud se dodatečně zjistí, že vozidlo bylo ve špatném technickém stavu, například že mělo nepřiměřeně sjeté pneumatiky.

Ani v malé rychlosti se nepouštějte do větších zaplavených ploch, například v podjezdech či tunelech. Mnozí řidiči neodhadnou situaci, a přestože zjistí, že voda sahá do výšky dveří, snaží se pokračovat v jízdě. Hrozí pak především nasátí vody do motoru a s ním spojené fatální škody. Také v případě takovéhoto „utopení“ vozidla může pojišťovna krátit plnění, protože řidič zmíněné riziko podstoupil zcela vědomě. Pokud se tedy tímto způsobem dostanete do úzkých, je nutné okamžitě zastavit a vypnout motor, než dojde k nejhoršímu.

Krupobití se nedá ujet

Jízda v silné bouři je z mnoha důvodů velmi nepříjemná, ale nesnažte se ji zvládnout tím, že zrychlíte v naději, že z ní ujedete. Prudký déšť zhoršuje nejen stav vozovky, ale minimalizuje i viditelnost. Snadno dochází ke kolizím s vozidly jedoucími stejným směrem i v protisměru. Proto je v první řadě potřeba přizpůsobit rychlost stavu vozovky a přepnout světla z denního svícení na potkávací v duchu hesla „vidět a být viděn“.

Kroupy v případě nezpomalení rychlosti jízdy dokáží poškodit čelní sklo podobně jako kameny odlétávající od kol. Navíc pokud je intenzita krupobití vysoká, na silnici mohou zůstat i nánosy ledových kousků, což při větší rychlosti může v případě letních pneumatik způsobit pravý „zimní smyk“ s nedozírnými následky.

Určitě však nezastavujte auto přímo v jízdním pruhu ani pod mostem. Řidiči jedoucí za vámi by nemuseli zareagovat včas, čímž by mohla vzniknout mnohem vyšší škoda. Poškození čelního skla ledem je pojistnou událostí, za kterou většina pojišťoven poskytuje pojistné plnění z havarijního pojištění se standardně dohodnutou spoluúčastí. Pokud se však zjistí, že jste vědomě nepřizpůsobili jízdu stavu vozovky, opět hrozí krácení nebo úplné odmítnutí pojistného plnění.

Pozor na předměty padající shůry

Kromě krup může čelní sklo během bouřky zdemolovat i řada dalších předmětů letících vzduchem, zejména odtržené části větví ze stromů, uvolněné tašky ze střech, cihly z balkonů a podobně. Tyto smrtonosné projektily mohou snadno způsobit fatální neštěstí.

Pokud jde o havarijní pojištění, je v případě škod způsobených touto cestou nezbytné situaci především důkladně písemně i fotograficky zdokumentovat a ve zvláště těžkých případech přivolat policii. Zdokumentování poškození vozidla policií je nezbytné i tehdy, pokud škodu způsobil pád předmětu ze střechy či balkonu a vy neznáte vlastníka budovy nebo předmětného bytu nebo jste s ním neměli možnost sepsat škodní událost z jeho pojištění. Pokud si chcete škodu či spoluúčast uplatňovat od vlastníka budovy nebo bytu, je rovněž vhodné zajistit si svědky, kteří v případě potřeby dokážou, že vozidlo se nacházelo v momentě škody u předmětné budovy.

Tagy:

Hlavní zprávy

Sledujte ŽIVĚ Speciál 360° o zdraví Zemana: Jak reaguje na Vystrčilovo prohlášení Vondráček?
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ Speciál 360° o zdraví Zemana: Jak reaguje na Vystrčilovo prohlášení Vondráček?

Prognóza zdravotního stavu prezidenta je krajně nejistá, cituje z dopisu od lékařů šéf Senátu Miloš Vystrčil. Hospitalizovaný Miloš Zeman dle Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) není momentálně schopen vykonávat žádné pracovní povinnosti. Zástupci senátorských klubů proto nevidí jinou možnost než převést prezidentské pravomoci na premiéra a šéfa Sněmovny. Jak se situace bude vyvíjet dále? Sledujte speciální vysílání CNN Prima NEWS, které bude k dispozici živě i v tomto článku. Hosty budou mimo jiné předseda Sněmovny Radek Vondráček nebo předseda senátní komise pro ústavu Zdeněk Hraba.

Chlapec v sukni znásilnil na genderově neutrálních toaletách dívku. Její otec to neunesl

Školy po celé Americe se zabývají otázkou, zda by měly být toalety genderově neutrální. Někteří rodiče se ale obávají o bezpečí svých nezletilých dětí. Debatu v amerických médiích rozpoutala výpověď jednoho údržbáře, který popsal znásilnění své dcery na dívčích toaletách chlapcem v sukni. Otec to pak ale na zasedání školské rady pěkně schytal.

reklama

Domácí zpravodajství

Mynář zaútočil na Vystrčila: Předvádí pokrytectví a chce Zemana zbavit pravomocí

Miloš Vystrčil (ODS) předvádí pokrytectví, jaké jsem v životě nezažil, zaútočil na šéfa Senátu veřejně hradní kancléř Vratislav Mynář. Prohlásil to v pondělí odpoledne na dlouho očekávané tiskové konferenci. Vystrčil se podle Mynáře chce jen zviditelnit, což povede ke zbavení prezidenta pravomocí. K tomu, v jakém je prezident zdravotním stavu, se Mynář ale detailněji nevyjádřil.

reklama