Riziko střetů tramvají s automobily nebo chodci v posledních letech neustále roste. Důvodem je především stoupající intenzita provozu ve velkých českých městech a také hustější síť městské hromadné dopravy. Loni se podle statistik stalo takových nehod 2 730, zemřelo při nich sedm lidí. Za posledních pět let se počet střetů zvýšil o 12 procent. Pro řidiče aut bývají tyto střety často fatální. Upozornila na to asociace Záchranný kruh.
Nejvyšší počet dopravních nehod s tramvajemi byl loni v Praze, následovalo Brno a Ostrava. Letos jsou statistiky prozatím příznivější, do konce května došlo k 828 mimořádným událostem. K tomu však přispěla i koronavirová krize, která výrazně omezila dopravní provoz.
Dodávka v Brně srazila dvojici na přechodu. Muž střet nepřežil, žena je v nemocnici
Dodávka v Brně dnes nad ránem srazila dva chodce, muže a ženu. Muž i přes rychlou resuscitaci střet nepřežil, žena skončila v nemocnici. V tiskové zprávě to dnes uvedl mluvčí městských strážníků Jakub Ghanem, strážníci byli u nehody jako první.
Příčin dopravních nehod s účastí tramvaje a motorového vozidla je podle asociace několik. Mezi nejčastější patří nepozornost řidiče a také neznalost pravidel silničního provozu. „Pokud jede tramvaj po tramvajovém pásu v úrovni vozovky, může na něj řidič vjet při objíždění, předjíždění či pokud nemá dost místa mezi okrajem vozovky a tramvajovým pásem. Jestliže je však tramvajový pás nad či pod úrovní vozovky, nebo od vozovky oddělený, může ho řidič přejíždět jen příčně a v místech k tomu přizpůsobených,“ popsala prezidentka asociace Veronika Krajsová.
Problémem je váhový nepoměr
Roli hrají také fyzikální podmínky. Vysoká hmotnost tramvajové soupravy v řádu desítek tun způsobuje poměrně dlouhou brzdnou dráhu. Například při rychlosti okolo 40 kilometrů za hodinu na rovné koleji se brzdná dráha cestujícími neobsazené tramvaje dostává až na hodnotu přibližně 18 metrů. To zpravidla k zabránění nehody nestačí.
Tragická nehoda na Děčínsku: V noci na neděli zemřeli dva mladí muži
Při nehodě osobního vozu nedaleko Šluknova na Děčínsku zemřeli v noci na neděli dva mladí muži. Řidička vozu a další spolujezdkyně vyvázly se zraněním.
Největším problémem při střetu tramvaje s automobilem je jejich váhový nepoměr. „Poškození osobního automobilu je tak mnohem rozsáhlejší a tomu odpovídá i poměrně velký rozsah zranění osob uvnitř vozu, kdy dochází k poranění nejen končetin, ale i hlavy a hrudníku z různě deformovaných částí karosérie,“ podotkl ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje Jiří Smetana.
„Následná péče a rekonvalescence je poté dlouhá a často mají tito lidé i trvalé následky,“ dodal Smetana. Asociace Záchranný kruh realizuje kampaň s názvem Ty to zvládneš, ve které se věnuje instruktáži dopravních nehod a jejich rizik.