Propadlé doklady (zdroj: CNN Prima NEWS)
Češi, kterým skončila platnost řidičského průkazu loni na začátku září, mají posledních 14 dní na jeho výměnu. Na konci června totiž končí období, kdy kvůli pandemii měli prodlouženou lhůtu pro výměnu. Až 200 tisíc řidičů mohlo jezdit s propadlým řidičákem téměř rok.
„Doba se prodlužovala o deset měsíců kvůli covidovým opatřením. V Evropě se snažili řidičům vyjít vstříc, aby nemuseli chodit na úřady,“ vysvětlil CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V praxi to znamená, že komu propadl řidičák loni 1. září, platí mu do konce letošního června. Od 1. července je ale třeba mít nový.
Za jízdu bez platného řidičáku mohou lidé dostat tisícové pokuty. „Pokud by šla věc do správního řízení, pokuta je v rozmezí 1500 až 2500 korun,“ upozornil Jemelka.
Kdo se chce vyhnout frontám na úřadech, může si letos poprvé vyměnit řidičský průkaz on-line prostřednictvím portálu občana. Musí mít ale datovou schránku. „Člověku se načte formulář, fotky i data. Jediné, co udělá, je, že si vybere místo, kde si řidičák bude chtít vyzvednout,“ vysvětlil ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra Roman Vrba.
Kontrolovat se bude i technická
Podobně jako byla prodloužena platnost řidičských průkazů, mohli řidiči odložit návštěvu stanice technické kontroly (STK). Jejich provozovatelé už zvýšený zájem o prohlídky vozidel evidují. Radí proto, aby si řidiči zajistili termín v předstihu. „Zvýšený zájem jsme zaznamenali. Většinou teď máme 18 aut k čekání,“ uvedl spolumajitel STK Martin Jerman.
Dopravní experti apelují, aby řidiči s kontrolou vozidel neváhali. Kvůli prodloužené platnosti technických průkazů totiž téměř rok mohla po silnicích jezdit auta, která oficiálně nemusela být v dobrém stavu. „Nevyhovující technický stav mělo více automobilů. Tím pádem stouplo i nebezpečí poruch a havárií. A to především pokud jde o brzdný systém, ale i motor,“ zdůraznil dopravní expert ÚAMK Igor Sirota.
Podle experta na silniční bezpečnost Libora Budiny mělo odložení během pandemie lidem pomoci, ale někteří řidiči toho využívali. „STK byly v provozu. Mohli to využívat například dopravci nákladních vozidel, protože STK je pro ně dražší. Ale technickou musí mít každý rok, takže to nevnímám úplně jako problém,“ podotkl. Stáří vozového parku v Česku se každoročně zvyšuje. Aktuálně je průměrné stáří auta přes 15 let.