Bezpečné uhašení elektromobilu předpokládá jeho kompletní ponoření do vodní lázně. V podmínkách podzemních garáží jde ale o prakticky nemožný úkon, proto je auto bezpodmínečně nutné dostat na povrch. Právě takové cvičení absolvovali pražští hasiči.
Zásah probíhal v podzemních garážích na Senovážném náměstí, kde na hasiče čekaly dva možné scénáře vyproštění vozu. V jednom z nich figuroval i speciálně upravený automobil Toyota Hillux, zajímavostí bylo, že hasiči nevytahovali z garáží skutečný elektromobil, ale svou vlastní postarší Škodu Octavia.
Vytažení zabrzděného auta z těsných prostor vyžaduje jeho nasunutí na speciální minipodvozky. Zdroj: HZS Praha
Vytažení zabrzděného auta z těsných prostor vyžaduje jeho nasunutí na speciální minipodvozky. Zdroj: HZS Praha
Chybějící legislativa
Podle mluvčího pražských hasičů Martina Kavky jsou pro ně podobná cvičení důležitá, aby se naučili dobře pracovat s technikou, kterou mají pro případy reálného hoření elektromobilu k dispozici. Podzemní garáže pak představují jedno z velkých rizik, kde může být takový zásah celkem problematický.
„V Praze elektroauto ještě takto nehořelo. Případný zásah bude velmi individuální. Kdyby se něco takového stalo, postupovali bychom jako u požáru auta se spalovacím motorem. Uhasily by se viditelné plameny a teprve pak by se auto vytáhlo a ponořilo do připravené vodní lázně,“ popisuje Kavka.
Problémem však v budoucnu může být vyhláška o technických podmínkách požární ochrany staveb, která se s přibývajícím množstvím elektroaut na silnicích bude muset novelizovat. Ta současná totiž hledí na rizika, která byla aktuální před příchodem elektromobilů a nebere v potaz možnost jejich požáru. „Odborníci nejen u nás ale i v rámci Evropské unie aktuálně sbírají data, se kterými by se mohlo pracovat a na základě kterých by se vyhláška upravila,“ říká Kavka.
U elektrických aut vzhledem k baterii může žár dosahovat i několika set stupňů Celsia, což by ve výsledku znamenalo, že by okolní konstrukce budovy nemusela tento nápor vydržet po dobu minimálně 15 minut, kterou vyhláška nyní ukládá.
Na ulici už čekala připravená vodní lázeň. Zdroj: HZS Praha
Speciální technika
K vytahování hořících aut z těsných prostor se využívají speciálně upravené vozy Toyota Hillux. Tato auta mají rozvor 2 085 milimetrů s možností pohonu všech čtyř kol. Disponují také výkonem 150 kW. Motor navíc umí i elektrické předehřívání. Upravený Hillux je dvoumístný a má na délku 4 845 milimetrů. Na výšku měří jen 1 900 milimetrů, a tak s ním není problém zajet právě do podzemní garáže.
„Odtahové brýle auta jsou napájeny hydraulickým čerpadlem od motoru auta. Nástavbu mohou hasiči ovládat pomocí dálkového ovládání nebo manuálně pákami hydraulického systému. Tyto brýle byly právě využity při zkoušce vytažení elektroauta z podzemní garáže. Systém je při zasunutém rameni schopný unést až 1,2 tuny. Naviják má tažnou sílu 35 kN a je vybaven otočnou kladkou pro tažení mimo osu lana navijáku,“ upřesnil Kavka.
Kromě toho se při zásahu u hořících elektromobilů používají speciální kontejnery pro hašení. Jsou vybaveny otvory, ke kterým se připojí hadice a čerpá se voda z cisterny. Elektromobil ponořený ve vodě se pak ochlazuje a hasí. Dále jsou však důležité termokamery, které přesně mapují možná ložiska sekundárního hoření. I v tomto případě se musí postupovat individuálně a obezřetně, protože i elektromobil ponořený ve vodě čtyři dny může po vytažení ven znovu vzplát.