Spotřeba elektromobilů v mrazu závratně roste až o 70 procent. Může za to topení

Největším nepřítelem elektromobilů je zima. Alespoň to vyplývá z nejnovějšího měření provozních vlastností elektromobilů nezávislou evropskou agenturou Green NCAP. Na příkladu Tesly 3, Renaultu Mégane E-Tech a čínského Nia eT7 odborníci poukázali na velký rozdíl ve spotřebě elektrických vozů při provozu v teplé a studené části roku.

Green NCAP je sesterskou organizací známější Euro NCAP, která se zaměřuje na bezpečnost nových aut a organizuje nezávislé crash testy všech automobilových novinek prodávaných v Evropě. Green NCAP funguje podobným způsobem s tím rozdílem, že předmětem jejího zájmu jsou ekologické vlastnosti nových vozidel.

Pět hvězdiček, ale...

Hustým sítem zkoušek prošly nejnověji elektromobily Tesla 3 se 60 kWh baterií, čínské Nio eT7 s obrovským akumulátorem o kapacitě až 100 kWh a pro nás nejzajímavější Renault Mégane E-Tech s baterií o kapacitě 60 kWh. Všechny vozy byly oceněny pěti zelenými hvězdičkami, což je maximum, podobně jako při hodnocení bezpečnosti organizací Euro NCAP. Z měření však mimo jiné vyplynuly také alarmující údaje ohledně dojezdu elektromobilů v zimním období.

Green NCAP standardně uvádí rozdíl ve spotřebě elektromobilů při provozu v běžných tepelných podmínkách při teplotě 23 °C a naopak při minus sedmi stupních Celsia. Zatímco průměrná spotřeba testované Tesly za tepla činí 17,9 kWh, při teplotě -7 °C vzroste o plných 72 procent. Podobně je to u automobilu Nio. Největší rozdíl ale ukázal Renault Mégane E-Tech s rozdílem až 78 procent. Tomu samozřejmě odpovídá i rozdíl v dojezdu na jedno nabytí.

Dramatický rozdíl ve spotřebě je podle Green NCAP důsledkem používání vytápění kabiny vozu. Green NCAP proto apeluje na výrobce elektromobilů, aby zásadním způsobem zlepšili efektivitu topných systémů, které zde nefungují jako u spalovacích aut na principu použití odpadního tepla z chladící vody, nýbrž jde o samostatná elektrická topná tělesa.

To je důledkem samotné podstaty elektrického pohonu – vysoké účinnosti nad 90 % ve srovnání s maximální účinností 40 % u spalovacích motorů. Jestliže spalovací motory přemění téměř 60 % energie paliva na odpadní teplo, elektromobil ho nemá odkud vzít. Absolutní většina energie na vytápění v kabině tak musí pocházet z baterie. Řešením jsou tepelná čerpadla, ale na příkladu jimi osazené trojice testovaných modelů je vidět, že zázraky také nesvedou.

Růst spotřeby elektromobilů u závislosti na teplotě

Model Spotřeba při 23°C Dojezd při 23°C Spotřeba při -7°C Dojezd při -7°C
Tesla 3 (60 kWh) 17,9 kWh 390 km 28,5 kWh 242 km
Nio eT7 (100 kWh) 20 kWh 530 km 30,4 kWh 337 km
Renault Mégane E-Tech (60 kWh) 19,8 kWh 359 km 30,0 kWh 226 km

zdroj: Green NCAP

Tagy:
elektromobil elektromobilita auto Green NCAP dojezd elektromobilu