marreau-brothers-win-1982-paris-dakar-renault-20
Možná jste zaznamenali, že letošního ročníku Rallye Dakar se účastní i klasická auta, která na nejtěžším terénním maratonu světa bojovala v letech dávno minulých. Se Škodou 130 L jede i český závodník Ondřej Klymčiw. Škodovka sice na Dakaru nikdy nezávodila, pohled na zdánlivě obyčejné auto skákající přes duny ale vyvolává reminiscence na první ročníky Dakaru. A že se tehdy jela střelba!
Podobně jako u některých jiných světově úspěšných sportovních klání byla i za zrodem dakarské rallye dnes už poněkud zromantizovaná příhoda o boji člověka s nepřízní osudu, v tomto případě s africkou pouští.
Vrátit se a pokořit
Jmenoval se Thierry Sabine, jeho otec byl zubař a matka knihkupkyně. Blonďatému Thierrymu ale v 21 letech učarovaly hlučné a páchnoucí vehikly, lhostejno, zda na dvou, či čtyřech kolech. S autem se dokonce zúčastnil čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, jeho srdce ale tíhlo k drsnějším dobrodružstvím v poněkud větším sepjetí s přírodou. A aby to stálo za to, tak na motorce.
Byl 11. leden 1977, když se Sabine během účasti v dnes už zapomenuté Rallye Abidžan–Nice ztratil v jižní části Sahary. Musel zahodit svoji podomácku připravenou Yamahu a tři dny bloudil bez jídla a vody neblaze proslulou Teneré, než ho směšnou náhodou našlo malé letadlo pořadatele.
Parádní start Prokopa na Rallye Dakar. V první etapě slavného závodu dojel třetí
Výtečný vstup do slavného závodu v poušti Rallye Dakar má za sebou automobilový jezdec Martin Prokop. V první etapě pouti po Saúdské Arábii skončil se svým fordem na třetím místě, čímž se spolujezdcem Viktorem Chytkou vytvořil nové české maximum ve své kategorii.
Tehdy 27lletý Sabine si nejspíš prožil něco na způsob stockholmského syndromu a do drsné Afriky se zamiloval. Rozhodl se, že se vrátí, aby smrtící poušť pokořil. Ale po svém. Inspirován svým šíleným zážitkem si usmyslel, že do jedné z nejnehostinnějších krajin světa přivede terénní závod, který do té doby neměl obdoby. „Pro všechny, kteří jdou za svým snem a nechtějí zůstat pozadu“ – takové bylo jeho heslo.
Díky Sabineovu nezměrnému entuziasmu se 26. prosince 1978 z pařížského náměstí Trocadéro vydala vstříc nesčetným africkým nebezpečenstvím ekipa 182 vozidel, z toho 90 motocyklů, 80 automobilů a 12 kamionů, na první ročník Rallye Paříž–Dakar. V mrazivém vánočním dni přihlíželo závodu jen pár desítek zvědavců a snad nikdo z nich si tehdy asi nemohl uvědomit, že se právě stali svědky zrodu fenoménu, který s četnými změnami trvá dodnes.
Na dobrodruhy (slovo závodník tehdy asi nebylo to nejvýstižnější) čekalo ukrutných 10 000 kilometrů včetně 3 168 kilometrů rychlostních zkoušek. Do tradičního cíle klasického Dakaru u Růžového jezera na dohled senegalského hlavního města dorazilo 14. ledna 1979 pouze 72 vozidel a jen dva kamiony. O charakteru tehdejší soutěže nejlépe svědčí fakt, že v celkové klasifikaci tehdy poprvé a dosud naposledy zvítězil motocyklista – Cyril Neveu. Až za ním dojely roztodivné automobily, vesměs běžných typů.
Cíl tehdy každopádně viděly stroje, kterým by se to dnes už těžko povedlo: skútr Vespa P 200, Renault 4 či Citroën CX. Ve finiši byl na 71. místě klasifikován dokonce i Renault KZ 11 CV z roku 1927!
Nejzajímavější auta z prvních let Dakaru
Plakát Rallye Paris-Dakar 1979
Na tomto motocyklu Yamaha se v roce 1977 v poušti ztratil T. Sabine, zakladatel závodu.
Thierry Sabine
Vespa P 200
Pinzgauer, vítěz prvního ročníku mezi kamiony.
S Ladou Niva první polovině 80. let úspěšně bojoval i Jacky Ickx.
Citron CX
Exotické Porsche 959 ovládlo Dakar v polovině 80. let. Byl u toho opět J. Ickx.
V prvních ročnících dominovaly Mercedesy - G.
Thierry Sabine udílí pokyny, v pozadí Lada Niva.
Servis na Dakaru v roce 1979.
Peugeot 504 pick-up
Servis na Dakaru v roce 1979.
Servis na Dakaru v roce 1979.
Na 71. místě dojel v prvním ročníku Renault KZ 11 CV z roku 1927.
Rolls-Royce Corniche 4WD
Renault 4
Yamaha XT 500 a Cyril Neveu, celkový vítěz prvního ročníku.
Range Rover V8, vítěz Dakaru v roce 1981.
Šílení bratři vyhráli s rodinným autem
Díky nadšeneckému až spikleneckému charakteru prvních ročníků Rallye Dakar mohly vzniknout desítky originálních a bláznivých příběhů jednotlivých účastníků závodů a jejich vozidel. Mezi nimi vysoko vyniká story vousatých bratrů Marreauových, vítězů ročníku 1982, jejichž umění si můžete vychutnat v úvodním videu.
Velký úspěch slavili už v premiérové Rallye Dakar v roce 1979, kdy byli s legračním Renaultem 4 celkově pátí. Tehdy se nesoutěžilo v kategoriích, jaké známe dnes, a pořadí osobních aut, motocyklů a nákladních automobilů se počítalo dohromady. Mezi osobními auty byli ovšem druzí! O rok později skončili bratři se stejným autem dokonce celkově třetí, ale mezi osobními auty si o příčku pohoršili. Nakonec si připsali prvenství v roce 1982 s upraveným vozem Renault 20 Turbo, který už dostal pohon všech kol.