Policisté varují před únavou za volantem
Blíží se dovolené a řadu řidičů čeká náročná cesta autem. Šoféři, kteří za volantem tráví dlouhé hodiny, se často nevyvarují chyb a cesta může skončit dopravní nehodou. Odborníci řidiče nabádají, aby měli dostatečný příjem tekutin a dávali si časté přestávky. Pokud se řídí šest hodin v kuse, riziko dopravní nehody se zvyšuje až osmkrát.
Na několikahodinovou cestu se musí řidič dobře připravit, aby neudělal fatální chybu, která může skončit nehodou. Jedna taková se stala začátkem června. „Řidič osobního automobilu se zřejmě plně nevěnoval řízení, přejel do protisměru, kde se čelně střetl s protijedoucím nákladním automobilem. Po nárazu skončil ve svodidlech, od nichž se následně odrazil do levého jízdního pruhu,“ uvedla mluvčí policie Eliška Majerová. Tam však jelo v protisměru další osobní auto a šofér nestihl nic udělat. Při nehodě naštěstí nikdo nezemřel, řidiči osobních vozů skončili v nemocnici.
MOHLO BY VÝS ZAJÍMAT: Dvě piva a šup na kolo. Letní sezóna je obdobím opilých cyklistů, mohou přijít o řidičák?
Mikrospánek za volantem stál i za dalšími nehodami v Ústeckém kraji. Minulý týden vjela řidička na silnici mezi Ústím nad Labem a Děčínem do cesty plně naloženému kamionu. Podle informací Krimi zpráv ji přemohl mikrospánek. Jako zázrakem se nezranila. Mnohem hůř ale skončila červnová nehoda linkového autobusu v Litvínově. Řidič na přehledném úseku vjel na okraj silnice a skončil s autobusem na boku v příkopu. Vážně zraněného chlapce transportoval do nemocnice vrtulník, dalších sedm cestujících se zranilo lehce. „Ve věci byly vyžádány znalecké posudky, nikdo nebyl doposud obviněn. Řidič se pravděpodobně plně nevěnoval řízení, protože usnul,“ popsal mluvčí policie Václav Krieger.
Příčinou nehody autobusu v Litvínově měl být mikrospánek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Příčinou nehody autobusu v Litvínově měl být mikrospánek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Příčinou nehody autobusu v Litvínově měl být mikrospánek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Příčinou nehody autobusu v Litvínově měl být mikrospánek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Příčinou nehody autobusu v Litvínově měl být mikrospánek. Zdroj: CNN Prima NEWS
Právě únava a z ní vyplývající nesoustředěnost a nevěnování se řízení hrají velkou roli při podobných nehodách. Řidiči se mnohdy snaží dojet do cíle na jeden zátah. „Pokud šofér řídí v jednom zátahu čtyři hodiny, riziko, že zaviní dopravní nehodu, se zvyšuje na dvojnásobek. A pokud sedí za volantem v jednom kuse šest hodin, riziko vzrůstá až na osminásobek,“ popsal dopravní expert Roman Budský.
Až 86 % řidičů překračuje rychlost. Národní den bez spěchu upozorňuje na nedochvilnost
Podle průzkumu společnosti Behavio drtivá většina českých řidičů, až 86 procent, rychlostní limity porušuje pravidelně a bez výčitek. Agentury McCann Prague a Hero & Outlaw s Českou asociací pojišťoven na tato data upozorňují i Národním dnem bez spěchu, který v Cannes při předávání prestižních ocenění v kategorii PR získal bronzového lva v podkategorii Média. Iniciativa, jež staví na výrazném zapojení veřejnosti, poukazuje na rizika spojená s nepřiměřenou rychlostí za volantem. Na kampani se podílela také mediální agentura Mediabrands CZ.
Velkou chybou je podle expertů i to, že řidič před dlouhou jízdou nedodržuje pitný režim. „Pokud je člověk dehydratovaný, jeho mentální kondice řídit motorové vozidlo odpovídá kondici řidiče, který za sebou vypil dva velké panáky,“ uvedl Budský. Řidiči často pospíchají a nedělají si dostatečnou časovou rezervu. Potom zbytečně riskují,“ sdělil Miroslav Mervart, policejní preventista.
Účinný recept na únavu je podle dopravního experta jednoduchý. „Dát si pauzu, napít se, možná si i dát ‚dvacet‘. Tyhle nehody jsou zejména v horku nebezpečné a velice časté,“ uvedl dopravní expert Jan Pechout.
Řidič by neměl za volant usedat hladový, ve špatné fyzické kondici nebo v nočních hodinách. Delší cesty by si měl dopředu naplánovat a každé dvě hodiny si udělat přestávku alespoň na 15 minut.
„Řidič přijde z práce, řeší poslední resty, které má, než odjede na dovolenou. Ani si v podstatě neodpočine, nabalí řízky, kafe a skočí do auta,“ popsal Pechout. Nejnebezpečnějších je podle jeho slov posledních 30 kilometrů, kdy si řidič myslí, že už v pohodě dojede, protože dané místo zná. Účinným lékem proti únavě je také předat řízení spolujezdci nebo za volant vůbec nesedat.