Při volbě mezi karavanem a obytným vozem rozhodují detaily. Co upřednostnit?

Ať už jde o víkendový výlet nebo polovinu života strávenou na silnici, výběr mezi karavanem a obytným vozem nikdy není zcela jednoznačný. Při rozhodování mohou hrát roli i ty nejmenší detaily – od úložného prostoru a spotřeby paliva po komfort a flexibilitu při parkování. Jaké jsou ale ty nejzásadnější rozdíly, které byste si měli ujasnit hned na začátku?

Začneme tím, co mnozí cestovatelé považují za svůj splněný sen. Existuje představa, že „obytňák“ je pro dlouhé cestování lepší variantou, neboť mnozí z nás si představují ohromné vozidlo s několika lůžky, plně vybavenou kuchyní a koženou sedačkou, ve kterém by se dalo žít takřka stejně pohodlně jako v malém bytě. Pravdou ovšem je, že takový komfort nabízejí jen ty modely, za které bychom si mohli pořídit takové byty dva.

K TÉMATU: Řidiči mohou jásat. Na trhu je první opravdu funkční celoroční pneumatika. A není drahá

Dnes platí, že z hlediska výbavy obytný vůz samostatný karavan většinou o mnoho nepředčí, ale disponuje řadou jiných výhod. Z podstaty je jeho konstrukce jednodušší na ovládání, což z něj činí ideální volbu, pokud plánujete strávit na silnici hodně času nebo jste méně zkušený řidič. Oceníte to zejména v zimních měsících, kdy za zády rozhodně nebudete chtít tahat tunovou krabici.

Uvítáte také, že většinu rozumně velkých obytných vozů můžete řídit s řidičským oprávněním skupiny B, zatímco u karavanu je tato pravděpodobnost menší. Pokud hmotnost přípojného vozidla nepřesáhne 750 kg nebo celková hmotnost jízdní soupravy nepřesáhne hmotnost 3,5 tuny, bude vám „béčko“ stačit. Pokud ne, budete si muset dodělat rozšířené oprávnění B96, případně B+E.

Pro obytné vozy aktuálně platí striktní hranice 3,5 tuny. Pokud omezení nesplníte, připravte se na nutnost doplnění řidičského průkazu o skupinu C. V současné době se ovšem na evropské úrovni řeší možná výjimka, která by řidičům povolila řídit „obytňák“ o největší povolené hmotnosti 4 250 kg po absolvování školení nebo zkoušky z odborné způsobilosti. To je však zatím píseň budoucnosti.

Volnost a cena mohou rozhodnout

Mezi další plusy patří to, že obytné vozy mívají zpravidla větší nádrž na vodu a odpad, takže máte-li v oblibě delší výlety mimo civilizaci, zřejmě pro vás budou lepší volbou. Patrně největším trumfem karavanu je však možnost provozovat osobní vůz samostatně. Auto může být běžně využíváno pro denní dojíždění do práce nebo pro výlety během roku, a když přijde čas na dovolenou, stačí obytnou část připojit.

V kempu (nebo kdekoliv jinde) můžete karavan nechat stát a s autem objevovat okolí nebo odjet na nákup potravin, což značně dodává na flexibilitě. Zásadní výhodou je rovněž výrazně nižší pořizovací cena (v případě, že už vlastníte vozidlo schopné karavan táhnout) i provozní náklady – zatímco dolní hranice se pohybuje kolem 200 000 Kč, přes půl milionu se pravděpodobně nedostanete.

U karavanu rovněž není třeba platit kompletní pojištění jako u obytného vozu. Vyhnete se tak povinnému ručení či havarijnímu pojištění, čímž ročně ušetříte i desítky tisíc. Mnozí majitelé přidávají karavanu plusové body za samostatnou konstrukci, která je od tažného vozu zcela oddělena. Tím se zlepšují možnosti hlukové i tepelné izolace.

Tagy:
hobby doprava karavan silnice výlet volný čas civilizace produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas cestování a turismus