reklama

Stáčení kilometrů nevyhynulo. Kvůli zkresleným údajům můžete přeplatit až o čtvrtinu

Pro podvodníky je stáčení počítadel v podstatě „win-win“ situací –⁠ nestojí to skoro nic, vydělat na stočeném autě však mohou mnoho.
Zdroj: KIA

Obchodníci s ojetými auty nemají obecně moc dobrou pověst a statistiky hodnotící procento nezákonně omlazených aut dávají skeptikům bohužel za pravdu. Když uvážíme, že v průběhu deseti let prodáváme staré a kupujeme novější auto v průměru dvakrát až třikrát, riziko koupě vozidla s nelegální úpravou kilometrů se blíží téměř jistotě.

reklama

Stáčení kilometrů je stále jedním z největších problémů trhu s ojetými auty na celém světě. Z hlediska právních předpisů je totiž poměrně složité identifikovat konkrétního pachatele odpovědného za tuto nezákonnou operaci. Dokazuje to i studie společnosti CarVertical, která je jednou z největších platforem pro prověřování aut.

Pozor hlavně na diesely

Cílem studie bylo zjistit, které auta jsou nejčastěji předmětem podvodů s počítadlem celkových kilometrů. Výsledky vycházejí z analýzy více než 570 tisíc zpráv o historii vozidel. Výzkum současně ukázal, kolik peněz v průměru řidiči utratí při koupi auta s nelegálně změněným stavem kilometrů. Ze všech zpráv o historii automobilů, vyrobených v letech 2016 až 2020, byla většina podvodů s najetými kilometry zaznamenána u aut s naftovými motory. Tvoří téměř tři čtvrtiny (74,4 procenta) všech případů nelegální úpravy.

Auta s naftovými motory jsou oblíbenou volbou řidičů, kteří každý den překonávají větší vzdálenosti. To je také hlavní důvod, proč mívají více najeto, a je tedy větší potřeba je kilometrově omlazovat. U benzinových aut je riziko nižší –⁠ tvoří „jen“ asi 25 procent všech zaznamenaných událostí. Tento trend se však v budoucnu může změnit, protože poměr prodávaných aut s naftovým a benzinovým pohonem se za poslední roky dramaticky změnil. Samozřejmě ve prospěch těch benzinových. Je to neuvěřitelné, ale k podvodům už dochází i u elektromobilů a hybridů, jakkoliv tvoří jen zanedbatelných 0,6 procenta případů.

Povedené naftové motory vydrží statisíce kilometrů bez větší údržby. V omlazování jsou tedy první na ráně.
Povedené naftové motory vydrží statisíce kilometrů bez větší údržby. V omlazování jsou tedy první na ráně.
Zdroj: iStock

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou podvody s najetými kilometry mezi nekorektními prodejci tak populární, je jejich nízká cena. Tachometr je totiž možné stočit už za pár tisícovek, a to dokonce i u dobře zabezpečených aut s nejnovějším softwarem. Avšak škoda pro kupujícího je mnohem větší. Jak odhalil výzkum, v závislosti na věku a stavu ojetého vozu by mohlo stočení najetých kilometrů uměle zvýšit cenu až o 25 procent.

Čím starší, tím větší riziko

Podle průzkumu jsou nejběžnějšími kandidáty na změnu údajů na tachometru auta vyrobená v letech 1991 až 1995. Vozidla z této věkové skupiny mají obvykle stočené tachometry v průměru o
80 tisíc kilometrů. Žádné překvapení, protože starší auta jsou, pokud jde o zásah do počítadla, technicky jednodušší a zásah lze provést snadno –⁠ stačí pár minut. Avšak i u mladých ojetin vyrobených v letech 2016 až 2020 jsou tachometry průměrně stočené o 36 tisíc kilometrů. Studie však zjistila, že v extrémních případech ubylo na počítadle až 200 nebo dokonce 400 tisíc kilometrů, což je už opravdu šokující údaj, uzavírá CarVertical.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Reportáž

Rusáci mi dluží milion, říká farmářka z Vrbětic. Odškodnění od Putina chtějí i další

Rusáci mi dluží milion, říká farmářka z Vrbětic. Odškodnění od Putina chtějí i další

Téměř sedm let čekali lidé z Vlachovic-Vrbětic, až vyšetřovatelé najdou viníka výbuchů v muničních skladech za obcí. „Teď už ho konečně máme, tak ať platí. Rusáci mi dluží nejméně milion, a to jen za ztracené dotace na naše pole,“ rozčiluje se farmářka Renata Pekařová. Podnikatel v lesnictví Dalibor Olšák zase v areálu muničních skladů koupil 117 hektarů lesa, škody jdou do desítek milionů. „Rád bych, aby stát s Ruskem nějaké odškodnění vyjednal, ale půjde to těžko. Tohle je příliš velká hra s globálními rozměry,“ přemítá.

Proč zůstalo Rusko v tendru na Dukovany? Vláda měla o Vrběticích vědět už v březnu
Stát ani po letech neví, jak Česku pomohly investiční pobídky, tvrdí kontrolní úřad
Do normálu se nevrátíme ani v roce 2023, varuje Pollert. Odborníci sází na červenec
reklama
reklama
Záhada na Philipově pohřbu. Královna nechala na rakvi vzkaz, v Anglii řeší zvláštní podpis

Velká Británie

Domácí zpravodajství

Uspořádejme velké koncerty, vychytáme tím infikované, vyzývá Flegr
Babiš: Za týden rozvolníme, priorita jsou děti a sport. Začnou se očkovat i lidé 60 plus
Přebalování, polohování a převlékání. Co musí vědět dobrovolníci ve zdravotnictví?
Další články
reklama
reklama