Obchodníci s ojetými auty nemají obecně moc dobrou pověst a statistiky hodnotící procento nezákonně omlazených aut dávají skeptikům bohužel za pravdu. Když uvážíme, že v průběhu deseti let prodáváme staré a kupujeme novější auto v průměru dvakrát až třikrát, riziko koupě vozidla s nelegální úpravou kilometrů se blíží téměř jistotě.
Stáčení kilometrů je stále jedním z největších problémů trhu s ojetými auty na celém světě. Z hlediska právních předpisů je totiž poměrně složité identifikovat konkrétního pachatele odpovědného za tuto nezákonnou operaci. Dokazuje to i studie společnosti CarVertical, která je jednou z největších platforem pro prověřování aut.
Pozor hlavně na diesely
Cílem studie bylo zjistit, které auta jsou nejčastěji předmětem podvodů s počítadlem celkových kilometrů. Výsledky vycházejí z analýzy více než 570 tisíc zpráv o historii vozidel. Výzkum současně ukázal, kolik peněz v průměru řidiči utratí při koupi auta s nelegálně změněným stavem kilometrů. Ze všech zpráv o historii automobilů, vyrobených v letech 2016 až 2020, byla většina podvodů s najetými kilometry zaznamenána u aut s naftovými motory. Tvoří téměř tři čtvrtiny (74,4 procenta) všech případů nelegální úpravy.
Auta s naftovými motory jsou oblíbenou volbou řidičů, kteří každý den překonávají větší vzdálenosti. To je také hlavní důvod, proč mívají více najeto, a je tedy větší potřeba je kilometrově omlazovat. U benzinových aut je riziko nižší – tvoří „jen“ asi 25 procent všech zaznamenaných událostí. Tento trend se však v budoucnu může změnit, protože poměr prodávaných aut s naftovým a benzinovým pohonem se za poslední roky dramaticky změnil. Samozřejmě ve prospěch těch benzinových. Je to neuvěřitelné, ale k podvodům už dochází i u elektromobilů a hybridů, jakkoliv tvoří jen zanedbatelných 0,6 procenta případů.
Povedené naftové motory vydrží statisíce kilometrů bez větší údržby. V omlazování jsou tedy první na ráně. Zdroj: iStock
Jedním z hlavních důvodů, proč jsou podvody s najetými kilometry mezi nekorektními prodejci tak populární, je jejich nízká cena. Tachometr je totiž možné stočit už za pár tisícovek, a to dokonce i u dobře zabezpečených aut s nejnovějším softwarem. Avšak škoda pro kupujícího je mnohem větší. Jak odhalil výzkum, v závislosti na věku a stavu ojetého vozu by mohlo stočení najetých kilometrů uměle zvýšit cenu až o 25 procent.
Čím starší, tím větší riziko
Podle průzkumu jsou nejběžnějšími kandidáty na změnu údajů na tachometru auta vyrobená v letech 1991 až 1995. Vozidla z této věkové skupiny mají obvykle stočené tachometry v průměru o
80 tisíc kilometrů. Žádné překvapení, protože starší auta jsou, pokud jde o zásah do počítadla, technicky jednodušší a zásah lze provést snadno – stačí pár minut. Avšak i u mladých ojetin vyrobených v letech 2016 až 2020 jsou tachometry průměrně stočené o 36 tisíc kilometrů. Studie však zjistila, že v extrémních případech ubylo na počítadle až 200 nebo dokonce 400 tisíc kilometrů, což je už opravdu šokující údaj, uzavírá CarVertical.