Výrobci automobilů si jednohlasně stěžují na úpadek prodejů nových vozů, jenže špatná čísla rozhodně nevykazují. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Ernst & Young, která hodnotila zisky 16 předních automobilek za třetí kvartál.
Ve třetím čtvrtletí (Q3) roku 2022 mezinárodní automobilové společnosti zvýšily svůj provozní zisk meziročně o 28 procent, uvedla poradenská společnost Ernst & Young (EY) ve studii. Celkové tržby i zisky 16 velkých výrobců automobilů dokonce dosáhly nejvyšších úrovní, jaké kdy byly v tomto kvartálu zaznamenány.
Na některá nová auta se čeká přes rok. Že se dělají v Česku, nehraje žádnou roli
Kombinace následků koronavirové krize s neustálými problémy v dodávkách klíčových komponentů a současných dopadů válečného konfliktu na Ukrajině způsobuje, že se na některá nová auta čeká téměř jako v dobách socialismu. Je přitom vesměs jedno, zda se váš nový vůz vyrábí ve stejné zemi, nebo na opačném konci světa. České továrny světových značek jsou toho důkazem, zjistil Autosalon.
Čtvrtletí snů
„Navzdory zpomalující ekonomice a velmi obtížné geopolitické situaci bylo třetí čtvrtletí pro automobilový průmysl čtvrtletím snů,“ uvedl v prohlášení Constantin Gall, vedoucí partner a lídr v oblasti mobility v EY pro region západní Evropy.
Pokud jde o tržby, největší německý výrobce automobilů Volkswagen vedl žebříček se 70,7 miliardy eur (73,8 miliardy amerických dolarů) následovaný japonskou Toyotou s 66,3 miliardami eur.
Z hlediska provozního zisku byl globálním lídrem Mercedes-Benz. S přibližně 5,2 miliardy eur figuroval daleko před Volkswagenem, který se umístil na druhém místě s 4,7 miliardy eur. BMW bylo na pátém místě s 3,7 miliardy eur. Největší světová automobilka Toyota naopak zakolísala a musela se smířit s poklesem zisků o 25 procent.
Čínský motor
„Velká poptávka je zejména po prémiových vozidlech a vysoké ceny zajišťují automobilovému průmyslu nadále vysoké výnosy a zisky,“ řekl Gall. „Dodávky polovodičů se pomalu zlepšují, takže výroba osobních aut se opět rozjíždí,“ dodal.
Studie ukázala, že prodeje aut v Číně byly „motorem růstu“ celého odvětví. Zde se prodeje osobních vozů analyzovaných společností zvýšily o 11 procent, přičemž němečtí výrobci zde dosáhli růstu dokonce o 28 procent.
Ve Spojených státech došlo k mírnému nárůstu o jedno procento, zatímco tržby v západní Evropě podle průzkumu klesly o tři procentní body.
Podle odvětvového konzultanta EY Petera Fusse by se v budoucnu mohl dostat pod tlak zejména trh výrobců s levnějšími masově vyráběnými auty. „Zvykáme si na situaci, kdy se velká část populace na důležitých trzích musí smířit s výraznou ztrátou kupní síly. To znamená, že stále méně lidí si může nebo chce dovolit nové auto.“