Výrobci automobilů si jednohlasně stěžují na úpadek prodejů nových vozů, jenže špatná čísla rozhodně nevykazují. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti Ernst & Young, která hodnotila zisky 16 předních automobilek za třetí kvartál.
Ve třetím čtvrtletí (Q3) roku 2022 mezinárodní automobilové společnosti zvýšily svůj provozní zisk meziročně o 28 procent, uvedla poradenská společnost Ernst & Young (EY) ve studii. Celkové tržby i zisky 16 velkých výrobců automobilů dokonce dosáhly nejvyšších úrovní, jaké kdy byly v tomto kvartálu zaznamenány.
Čtvrtletí snů
„Navzdory zpomalující ekonomice a velmi obtížné geopolitické situaci bylo třetí čtvrtletí pro automobilový průmysl čtvrtletím snů,“ uvedl v prohlášení Constantin Gall, vedoucí partner a lídr v oblasti mobility v EY pro region západní Evropy.
Pokud jde o tržby, největší německý výrobce automobilů Volkswagen vedl žebříček se 70,7 miliardy eur (73,8 miliardy amerických dolarů) následovaný japonskou Toyotou s 66,3 miliardami eur.
Z hlediska provozního zisku byl globálním lídrem Mercedes-Benz. S přibližně 5,2 miliardy eur figuroval daleko před Volkswagenem, který se umístil na druhém místě s 4,7 miliardy eur. BMW bylo na pátém místě s 3,7 miliardy eur. Největší světová automobilka Toyota naopak zakolísala a musela se smířit s poklesem zisků o 25 procent.
Čínský motor
„Velká poptávka je zejména po prémiových vozidlech a vysoké ceny zajišťují automobilovému průmyslu nadále vysoké výnosy a zisky,“ řekl Gall. „Dodávky polovodičů se pomalu zlepšují, takže výroba osobních aut se opět rozjíždí,“ dodal.
Studie ukázala, že prodeje aut v Číně byly „motorem růstu“ celého odvětví. Zde se prodeje osobních vozů analyzovaných společností zvýšily o 11 procent, přičemž němečtí výrobci zde dosáhli růstu dokonce o 28 procent.
Ve Spojených státech došlo k mírnému nárůstu o jedno procento, zatímco tržby v západní Evropě podle průzkumu klesly o tři procentní body.
Podle odvětvového konzultanta EY Petera Fusse by se v budoucnu mohl dostat pod tlak zejména trh výrobců s levnějšími masově vyráběnými auty. „Zvykáme si na situaci, kdy se velká část populace na důležitých trzích musí smířit s výraznou ztrátou kupní síly. To znamená, že stále méně lidí si může nebo chce dovolit nové auto.“