V poslední době se v médiích objevily zasvěcené zprávy o tom, že zavedené pořádky na trhu s novými auty jsou doslova rozmetány nástupem elektromobilů. Není to pravda, první dvacítku celoročního pořadí ovládají tradiční modely.
Automobilový průmysl zažil v registracích nových vozů v Evropě nejhorší září od roku 1995. Evropská asociace výrobců vozidel (ACEA) eviduje v devátém měsíci letošního roku jen 718 598 registrací. Oproti loňskému září jde o pokles o 25 procent. Kterým modelům se v devátém měsíci nejvíce dařilo a kdo je adeptem na bestseller za celý rok 2021?
Elektromobily posilují, ale méně, než by se mohlo zdát
Celkově se za tři čtvrtě roku prodalo 7 526 613 osobních aut, což je oproti pandemickému loňsku o 6,6 procenta více. Výrobce ale nadále trápí nedostatek dílů, které se už netýkají jen čipů. Začíná chybět AdBlue, plastový granulát, kaučuk, křemík a další kovy.
Odborník varuje: Chybějící AdBlue ničím nenahrazujte, hrozí poškození vozidla
Může se stát, že navzdory jeho rostoucím cenám bude AdBlue na trhu dočasně chybět. Problémem je především v tom, že tuto přísadu pro moderní naftové motory není čím nahradit, upozornil Igor Michalovič ze slovenského zastoupení značky Hyundai.
Čekací lhůty na nová auta se tím pádem dramaticky prodlužují, což se odráží i na registracích. Vedlejším efektem je, že kvůli snaze o plnění flotilových emisí jsou ve výrobě upřednostňovány elektromobily, což je vidět právě na zářijových registracích.
Spolu s jejich zvýhodňováním ve vybraných zemích tak roste i jejich podíl na prodejích. Zatímco v září 2020 činil 12 %, o rok později je to už 23 %. Na nová auta s benzinovým motorem stále připadá 57 %, ale na dieselová už jen 17 %.
Tesla registruje hromadně jednou za čtvrt roku
Je třeba připomenout, že Tesla provádí registrace náporově jednou za čtvrtletí, takže zatímco v září se její Model 3 dostal do čela, za devět letošních měsíců je na celkovém 22. místě.
Za Teslou Model 3 v září následoval Renault Clio (18 264 registrací), Dacia Sandero (17 988), Volkswagen Golf (17 507) či nestárnoucí Fiat 500 (16 349). Šesté místo patřilo Opelu Corsa (15 502), za ním byl Peugeot 2008 (14 931), Hyundai Tucson (14 081), Peugeot 208 (13 895) a desítku uzavíral Renault Captur 12 715).
Plug-in hybridům kraloval Ford Kuga (3 385 registrací), BMW řady 3 (3 200) a Peugeot 3008 (2 832).
Když se ovšem podíváme na celoroční čísla, jasně vedou tradiční jména, mezi nimiž vcelku překvapivě dominují čím dál dražší malá auta, zejména pak ty z koncernu PSA. S velkým náskokem zatím drží vedení neméně tradiční VW Golf, dobře si vedou i větší modely wolfsburské značky. Nejlepším ze zástupců české Škody je Octavia na 13. místě, další modely se do první dvacítky neprosadily.
Nejprodávanější modely v Evropě od začátku roku (01–09/2021)
Pořadí | Model | Počet |
---|---|---|
1. | Volkswagen Golf | 176 052 |
2. | Toyota Yaris | 157 226 |
3. | Dacia Sandero | 148 524 |
4. | Renault Clio | 146 606 |
5. | Peugeot 208 | 145 283 |
6. | Volkswagen T-Roc | 143 483 |
7. | Opel Corsa | 142 995 |
8. | Peugeot 2008 | 141 710 |
9. | Volkswagen Tiguan | 138 972 |
10. | Fiat 500 | 124 876 |
11. | Renault Captur | 124 870 |
12. | Citroën C3 | 123 762 |
13. | Škoda Octavia | 123 051 |
14. | Volkswagen Polo | 122 453 |
15. | Ford Puma | 115 762 |
16. | Hyundai Tucson | 113 541 |
17. | Peugeot 3008 | 109 973 |
18. | Dacia Duster | 109 625 |
19. | Toyota Corolla | 108 654 |
20. | Volkswagen T-Cross | 101 321 |
Zdroj: ACEA