Prodej nových aut loni v Česku stoupl o více než patnáct procent, čehož většina výrobců dokázala využít. Na druhou stranu je tu i pár výjimek, co zaznamenaly výrazný propad, a to i mezi ustálenými značkami, vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů. O jaké automobilky jde a jaký vůz zažil v roce 2023 strmý pád?
První pětice nejúspěšnějších automobilek nepřinesla žádné překvapení. Na medailových příčkách se tradičně umístila tuzemská Škoda s více než 23procentním nárůstem následovaná Hyundaiem (+8 %) a Volkswagenem (+18 %), na který ze čtvrtého místa silně doráží japonská Toyota. Od bronzového stupínku ji na konci roku dělilo 1 503 aut.
K TÉMATU: Mezi nejprodávanějšími auty za rok 2023 je sedm škodovek. Dařilo se MG i Tesle
Mezi dvacítku oblíbenců se podařilo dostat britsko-čínské značce MG, která skončila na osmnácté příčce, odkud odsunula Mazdu. Zároveň zavřela dveře výrobcům sportovních vozů Cupra, kteří tak skončili na 21. místě. Nejvíce si ovšem pohoršila Honda, a to rovnou o sedm polí. I když její prodeje neklesly tak výrazně jako u některých jiných automobilek, výsledek stačil pouze na 28. pozici, což je nejhorší umístění od počátku působení na českém trhu.
O šest příček si pohoršil Opel, který zároveň zaznamenal největší pokles prodejů ze všech tradičních značek. Oproti předchozímu roku se totiž pro vozy s bleskem na kapotě rozhodlo o třetinu méně zákazníků. Znamená to, že se Opel propadl z jedenáctého až na sedmnácté místo. Nijak lépe na tom není ani další člen koncernu Stellantis, Citroën. Francouz s dvojitým šípem ve znaku ztratil v meziročním srovnání téměř celou čtvrtinu a spadl na patnáctou příčku. Shodný propad prodejů si připisují i automobilky Jeep, Seat a také Ford, který se ale i přesto udržel v top desítce.
Překvapivé pády
Kdysi oblíbený Citroën Berlingo se společně s Peugeotem Rifter a Opelem Combo Life řadí mezi vozy s největším poklesem prodaných kusů, a to až o 77 procent. Může za to především fakt, že oficiálně se osobní verze nabízí pouze s elektromotorem a ta se spalovacími motory, která je u zákazníků nejčastěji preferovaná, spadá do kategorie užitkových vozů. Automobilky je právě z důvodu splnění emisních norem upravily, aby splňovaly homologaci N1 a mohly je tak dále nabízet.
Ze sta nejprodávanějších vozů na českém trhu je asi nejpřekvapivější pád Peugeotu 3008, který se ze 43. místa propadl až na 99. se ztrátou téměř 55 procent. Se stejným procentuálním rozdílem skončilo i malé SUV Seat Arona, jež se dříve mohlo pyšnit umístěním v první dvacítce. A na zhruba polovině prodejů je Opel Crossland a dokonce i Volkswagen Polo. Předloni se přitom vešel mezi prvních třicet „vyvolených“.
Do žebříčku se už naopak nedostala například Honda CR-V nebo další japonský automobil Mazda 3. Z prémiových vozů v top stovce chybí Mercedes-Benz třídy S či Audi A3 a Q5.