Kvůli vysoké inflaci plánuje letos na vánočních dárcích šetřit 30 procent dospělých Čechů, průměrně alespoň 2 000 korun v porovnání s loňským rokem. Naopak devět procent lidí hodlá utratit za dárky více, aby udrželi standard, na který byli jejich blízcí zvyklí. Vyplývá to z listopadového průzkumu UniCredit Bank za účasti 1 015 respondentů.
Na 61 procent lidí sice odpovědělo, že plánuje utratit za dárky stejně jako vloni, reálná hodnota peněz však mezitím klesla. Z důvodu vysokých cen a drahého zboží proto zbylých 39 procent spotřebitelů mění nákupní strategii. Z nich 30 procent hodlá na dárcích ušetřit, zbylých devět procent naopak hodlá utratit za dárky více.
Podle loňského průzkumu UniCredit Bank nejčastěji (33 procent) Češi utratili za dárky v rozmezí 2 501 až 5 000 Kč, tento průměr zůstal zachován i letos (28 procent). Změnil se však počet těch, kteří utratí za Vánoce minimum, i těch, kteří nakupují dárky v řádů tisíců korun.
Lidé se bojí utrácet, hodnotí kondici českého hospodářství ekonom. HDP oproti létu klesl
Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí letošního roku vzrostla meziročně o 1,7 procenta. Mezičtvrtletně však výkon tuzemského hospodářství o 0,2 procenta klesl. Vyplývá to ze zpřesněného odhadu, který v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Lidé, kteří utrácí nejvíce, bývají středního věku (54 až 65 let), což lze odůvodnit tím, že mají za sebou řadu let pracovních zkušeností a větší úspory než nejmladší skupina dospělých (18 až 26 let), která také za dárky vydá nejméně peněz. Dalším důvodem může být vyšší počet členů rodiny, ať už jde o děti, či vnoučata.
Rodiny se čtyřmi a více členy letos mění nákupní strategii nejčastěji. Ze všech respondentů budou nejvíce utrácet vícečlenné domácnosti, také ale nejčastěji plánují šetřit. V obou případech se dá předpokládat, že důvodem je nutnost kupovat více dárků pro více členů domácnosti, což se může prodražit. Průměrně chtějí lidé ušetřit alespoň 2 000 Kč.
Ačkoliv Češi často chtějí šetřit, jen minimum z nich (devět procent) uvažuje také o možnosti obdarovat své blízké finančním produktem.