reklama

První dakarské vítězství Lopraise se rodilo na pozadí tragédie. Rallye byla úplně jiná

Valašsko dalo světu herce Bolka Polívku, žokeje Josefa Váňu, ale také legendárního šoféra závodních Tater Karla Lopraise. Před třiatřiceti lety se z Dakaru poprvé vrátil jako vítěz. Byla to tehdy dočista jiná soutěž, než jak ji známe dnes.

reklama

Ještě, než se zanoříme do mimořádně napínavého děje jubilejního desátého ročníku dakarské rallye, není od věci připomenout si okolnosti, které prvnímu triumfu československých kamionů na břehu Růžového jezera předcházely. Na začátku byly tři oddělené subjekty, které nezávisle na sobě pojaly furiantskou, ale současně pragmatickou myšlenku vyslat do čím dál slavnějšího pouštního maratónu československé kamiony.

Odvážný projekt

Prvním z nich byl Jean-Pierre Strager, francouzský obchodník s Liazy a Tatrami, druhým referent Motokovu (podnik zahraničního obchodu vyvážející československé vozy do zahraničí) Josef Kalina a třetím skupinka nadšenců v jabloneckém Liazu. Dobrá věc se nakonec podařila a přes všechny typické obstrukce reálného socialismu se v lednu 1985 objevily na startu první dvě Liazky, z nichž ta s posádkou Moskal–Joklík–Fencl dojela na 13. místě.

V Kopřivnici nelenili a do dalšího ročníku vyslali dvě šestikolky Tatra 815 se zkušebními řidiči v čele se Zdeňkem Kahánkem a Karlem Lopraisem. Celé výpravě velel tehdy ještě neznámý Josef Kalina, který se však Dakaru zúčastnil i letos! Nezkušenost si vybrala daň v podobě zapadnutí Lopraisovy posádky, kvůli čemuž nestihla start do další etapy. Premiéru v tomto ročníku slavila rovněž slavná šlapadla – zařízení upevňované na kola, jež umožňovalo vyskočit z písečné pasti.

Dakarská šelma byla i přes dílčí neúspěchy puštěna ze řetězu a účast československých posádek v ročníku 1987 jasnou věcí. Loprais, poprvé startující se čtyřkolkou vybavenou experimentálním osmiválcovým motorem s kluzně uloženou kovanou klikou, skončil druhý a dakarský svět tvořený jmény jako Ickx, de Rooy či Vatanen začínal brát české posádky vážně.

Drsný africký Dakar

Desátý ročník měl být jakýmsi návratem ke kořenům nejdrsnější soutěže světa a podle toho to také vypadalo. Hned v první africké etapě na území Alžírska bylo z různých příčin nuceno vzdát 40 procent z rekordního počtu 602 startujících. Tatrováckou ekipu na startu zastupovala posádka Loprais–Stachura–Mück, se šestikolkou jeli Kahánek–Měřínský–Hajdůšek. Liaz nasadil výkonnější a odlehčená vozidla typu 111.154 se zkušenými trojicemi Krejsa–Joklík–Brzobohatý a Moskal–Vojtíšek– Záleský. Celková příprava a start čtyř továrních kamionů sponzorovaných Motokovem a dalšími tuzemskými podniky stály dva miliony korun.

Velkou pozornost poutal největší a nejtěžší vůz soutěže, Tatra 8×8 s trojlístkem Samson–Kalina–Buchtyár, který měl zajišťovat servis ostatním kopřivnickým kamionům. Jako každé tehdejší asistenční vozidlo však musel startovat přímo v soutěži!

Tragédie v poušti

Úvodní očistec naštěstí tovární posádky nepostihl, vyhlídku na celkové prvenství však od začátku suverénně eliminovala dvojice nizozemských vozů DAF pod vedením Jana de Rooye. Monstra zvaná turbotwin (podle použití dvou motorů) dosahovala výkonu 1 200, respektive 1 000 koní a v pouštním terénu byla schopna upalovat až 240 km/h. De Rooyovým odvěkým snem bylo totiž vítězství s kamionem v absolutní klasifikaci a v roce 1988 by jej snad i dosáhl, nebýt tragédie druhého vozu řízeného van de Rijtem.

Na nenápadné terénní vlně krátce po startu deváté etapy se DAF asi ve 150 km/h vznesl do vzduchu a následná série kotrmelců měla na svědomí smrt navigátora a těžká zranění zbývajících dvou členů posádky. Následkem neštěstí byly vozy DAF ze závodu okamžitě staženy a českým posádkám zbylo ve zbytku pole už jen pár rovnocenných konkurentů: kamionů Mercedes, MAN a Perlini.

Nečekaně se rozvinuvší boj mezi Liazy a Tatrami nepostrádal drama. Pro poruchu vadných listových per postupně odstoupily Tatry 6×6 i 8×8, s vadnou převodovkou skončil i jeden z Liazů.

Málokdo už si dnes také dokáže přestavit obtížnou navigaci jen s mapou, itinerářem a kompasem. Nebylo výjimkou, že některé posádky bloudily i tři dny bez jakékoliv pomoci. To už začínalo jít o život. Mimochodem, desátý ročník si vyžádal hned šest lidských životů, z toho tři mezi náhodnými kolemjdoucími. V tom všem se rozvíjela bitva o vteřiny mezi Moskalovým Liazem a Lopraisovou Tatrou. Jakkoliv měli liazáci výkonnější motor, menší hmotnost auta a na začátku závodů takřka pětihodinový náskok, nestačilo jim to.

Český triumf

Moskalova ztráta v cíli činí nakonec směšných devět minut a 21 sekund. V poslední etapě, krátkém úseku po břehu jezera, jim totiž čtyři kilometry před Dakarem odešlo turbo a museli výrazně zpomalit.

Nad Dakarem ale vlála československá vlajka a 600 tisíc televizních diváků v celé Evropě tleskalo československým výrobkům. „Když jsme s kolegy z Liazu spočítali čas ztracený opravami, tak jsme vyšli nastejno. Devět minut, to na 14 tisících kilometrech není nic. Dejme tomu, že jsme měli víc štěstí,“ komentoval svoje dojmy navigátor vítězů Tomáš Mück. Dodejme, že každý člen posádky vítězné Tatry dostal po příjezdu domů zvláštní odměnu 10 tisíc korun, každý člen druhého Liazu šest tisíc korun...

Tagy:

Hlavní zprávy

Konec všem opatřením. Angličané končí s nošením roušek, do baru mohou bez covid pasu
Velká Británie

Konec všem opatřením. Angličané končí s nošením roušek, do baru mohou bez covid pasu

Britský premiér Boris Johnson ve středu potvrdil, že od 27. ledna v Anglii skončí většina zbývajících koronavirových omezení. Obyvatelé této části Spojeného království již nebudou muset nosit roušky či pracovat z domova, informují zahraniční agentury. Vědci se podle premiéra domnívají, že vlna způsobená koronavirovou variantou omikron již dosáhla vrcholu.

Zdravotní systémy prožily obrovský kolaps. Po dopoledním výpadku je eRecept plně funkční
Domácí

Zdravotní systémy prožily obrovský kolaps. Po dopoledním výpadku je eRecept plně funkční

  • Aktualizováno
  • Od středečního rána hlásil systém eRecept výpadek. Lékárníci se tak nemohli připojit na centrální uložiště a pacientům vydávat léky. Podle informací SÚKL se kolem 13:30 podařilo systém znovu plně zprovoznit. Dostupné je již i call centrum, které je však po výpadku vytížené. Problém měli i lékaři, a to s certifikáty a zadáváním výsledků testování či očkování na covid.

    Říhová: Pandemie na jaře skončí. I omikron s dalším virem může vyvolat těžký průběh

    Nová varianta koronaviru omikron je sympatická, protože nezpůsobuje tak těžké průběhy. Ve spojení s jinými viry ale hrozí komplikace, uvedla v pořadu K věci na CNN Prima NEWS imunoložka, mikrobioložka a bývalá ředitelka Mikrobiologického ústavu Akademie věd Blanka Říhová. Podle ní bychom se už na jaře mohli dočkat tolik vytoužené „tečky“ za koronavirem.

    Silný vítr udeří v téměř celém Česku. Meteorologové varují i před sněhovými jazyky

    Na většině území Česka bude do čtvrtečního večera foukat silný vítr, který v nárazech může dosáhnout přes 65 kilometrů v hodině. Vítr bude postupně zesilovat od středečního odpoledne, kdy zasáhne Slezsko. Od druhé poloviny noci pak bude foukat i v dalších regionech. V polohách nad 500 metrů nad mořem bude vítr tvořit sněhové jazyky, kvůli kterým mohou být některé silnice nesjízdné. Vyplývá to z výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

    V Brně našli stokilový granát z druhé světové války. Policie evakuovala přes 100 lidí

    Aktualizováno

    Policie ve středu dopoledne dočasně evakuovala v Brně-Žabovřeskách v Kozákově ulici 116 lidí kvůli nálezu zhruba stokilogramového granátu z druhé světové války. Ještě před polednem nevybuchlý granát pyrotechnici zajistili a lidé se mohli vracet domů. Mluvčí policie Bohumil Malášek řekl, že granát byl nalezen při výkopových pracích na dvoře jednoho rodinného domu. Policie zveřejnila také krátké video z místa.

    reklama

    Domácí zpravodajství

    Sleva na jízdném by nově měla činit 50 procent. O návrhu rozhodne vláda ve středu

    Aktualizováno

    Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vládě navrhne snížení výše slev v dopravě ze současných 75 procent na 50 procent z ceny jízdného. Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně.

    Babišovi se při jednání v Evropské unii smáli. Neměl věcné argumenty, tvrdí Prouza

    Bývalému premiérovi Andreji Babišovi (ANO) se při jednání o Zelené dohodě na evropské půdě smáli. Neměl věcné argumenty, o něž jde především, nešetřil kritikou prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza na adresu expremiéra. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS podotkl, že klíčové budou dopadové studie ke Green Dealu, na něž se bývalá vláda vykašlala.

    reklama