Ve věku 72 let zemřel po krátké nemoci Karel Loprais, šestinásobný vítěz Rallye Dakar. Redakci CNN Prima NEWS to potvrdil místostarosta Frenštátu pod Radhoštěm. V kategorii kamionů se díky úspěchům na slavném vytrvalostním závodu stal Loprais legendou, dokonce získal přezdívku Monsieur Dakar.
Smutná zpráva obletěla svět pouhé dva dny před startem Rallye Dakar.
Loprais se na Dakaru s kamionem Tatra poprvé představil v roce 1986, hned další rok skončil druhý, v ročníku 1988 už slavil premiérové vítězství. Další triumfy pak přidal v letech 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V době šestého prvenství se stal vůbec nejúspěšnějším závodníkem v historii Dakaru.
„Jméno Karla Lopraise bude vždy spjato s našimi vozidly a legendárním závodem Rallye Dakar. Čest vaší památce, pane Lopraisi,“ uvedla na sociálních sítích automobilka Tatra.
Bojoval o život, teď vyrovnal rekord. Krásný dakarský i životní příběh, řekl Michek
Nejen kamionista Martin Macík. Na letošní Rallye Dakar zaválel i Martin Michek, který zaznamenal fenomenální výsledek v nebezpečné disciplíně motocyklistů. A činil se i český veterán Josef Macháček, jenž kraloval mezi lehkými prototypy. 63letý závodník získal už svoji šestou trofej na akci, jejíž historie se píše od roku 1979. Sošku za vítězství přinesl ukázat do pořadu Nový den na CNN Prima NEWS, kam zavítal spolu s Michkem.
V současnosti Lopraisovi náleží druhá nejlepší bilance, překonal ho totiž Francouz Stéphane Peterhansel, jenž sbíral první místa v kategorii motocyklů a později přesedl do automobilu, ve kterém je ještě úspěšnější.
Loprais, který se na Dakaru naposledy představil před 16 lety, v roce 2017 převzal z rukou prezidenta Miloše Zemana státní vyznamenání, medaili Za zásluhy. Dalším oceněním jeho výjimečné kariéry je rovněž zvolení nejlepším českým motoristickým sportovcem století.
Od zkušebního řidiče po šampiona
Od roku 1967 pracoval na montáži v Tatře Kopřivnice a poté jako zkušební řidič tatrovek. A právě odtud vedla jeho cesta na vrchol. Brzy se totiž ukázalo, že má výjimečný cit pro jízdu těžkým terénem, a tak se soustředil na testování vozů v extrémních podmínkách. Později se stal závodníkem startujícím v tatrováckých posádkách v dálkových soutěžích, a to včetně Dakaru.
Na něm se Loprais představil celkem devatenáctkrát a v 11 případech stál na stupních vítězů. Jednou chyběl v cíli kvůli nehodě, dvakrát ho zastavila závada a naposledy, v roce 2006, nedokončil kvůli bolestem žeber a zad, což byly následky havárie z ročníku 2003. Tehdy si v Sahaře obratel zlomil. Jinak by na scéně vydržel pravděpodobně ještě déle.
Aspoň se pak přesunul do role poradce a mentora synovce Aleše Lopraise, kterému pomohl ke dvěma třetím místům na Dakaru.