Dopravní nehody se stávají každý den. Víte, jaké byly ale vůbec ty první? Vybrali jsme nejstarší havárie způsobené automobilem a popsali jsme jejich příčinu, průběh a následky. Některé jsou dost bizarní, z jiných zas jde mráz po zádech. Jedno je ale jisté, dříve k tragickému konci stačilo opravdu málo.
Konec 19. století byl kolébkou automobilového průmyslu. V roce 1886 svět poprvé spatřil vůz poháněný spalovacím motorem. Měl ho na svědomí Carl Benz, který následně spoluzaložil automobilku Mercedes-Benz a zahájil éru dvoustopých vozidel. Lidstvo tak dostalo stroje, které mu zjednodušily život, ale zároveň dostalo do rukou smrtící zbraň, která mohla život rychle zkrátit. Tohle je příběh o prvních zaznamenaných dopravních nehodách.
K TÉMATU: Ne všichni řidiči musí být za jízdy připoutáni. Podívejte se, kdy a pro koho platí výjimky
Nejstarší automobilová nehoda se zraněním
Píše se rok 1891 a v americkém Ohiu došlo k historicky první zaznamenané automobilové nehodě se zraněním. Řidičem byl John William Lambert, jeden z průkopníků amerického automobilismu, který jel ve svém experimentálním tříkolovém voze poháněném benzínem, známém jako Buckeye Gasoline Buggy.
Během testovací jízdy narazil na kořen stromu, ztratil kontrolu nad vozem a narazil do sloupu na přivazování koní. On i jeho spolujezdec James Swoveland utrpěli lehká zranění. Lambertova nehoda byla prvním varováním o tom, jak zranitelná nová technologie může být, a zdůraznila potřebu zlepšení v oblasti bezpečnosti a řízení automobilů.
První smrtelná dopravní nehoda
Dne 17. srpna 1896 se v Londýně odehrála první zaznamenaná smrtelná dopravní nehoda, kdy vozidlo srazilo chodce. Obětí byla Bridget Driscoll, čtyřiačtyřicetiletá žena, která přecházela silnici v blízkosti Crystal Palace. Automobil řídil Arthur Edsall, který jel vozem společnosti Anglo-French Motor Car Company. Vozidlo se v době nehody pohybovalo rychlostí asi 7 km/h, což tehdy přesahovalo maximální povolenou rychlost 3 km/h.
Svědci uvedli, že Driscoll náhle zastavila uprostřed silnice, pravděpodobně zmatená rychlostí automobilu, což vedlo k osudové srážce. I když se nehoda jevila jako tragická náhoda, veřejnost byla šokována a incident vyvolal diskusi o bezpečnosti automobilů a potřebě regulovat jejich provoz na veřejných komunikacích.
Při soudním vyšetřování byla nehoda označena za „náhodnou smrt“ a soudní lékař prohlásil, že „něco takového by se nikdy nemělo opakovat.“ Tato událost se stala důležitým milníkem, který zvýraznil potřebu lepších bezpečnostních pravidel pro provoz automobilů.
První nehoda, při které umřel řidič
První smrtelná nehoda, při níž zahynul řidič automobilu, se stala 25. února 1899 v Anglii. Řidičem byl Edwin Sewell, který pracoval pro Daimler Motor Company. Spolu s pasažérem, majorem Jamesem Stanleyem Richerem, testoval vůz Daimler Wagonette na Harrow Hill v Londýně.
Během jízdy ztratil Sewell kontrolu nad vozidlem, které se převrátilo, pravděpodobně kvůli závadě na zadní nápravě. Sewell byl na místě smrtelně zraněn a major Richer, který se rovněž vážně zranil, zemřel o čtyři dny později, aniž by nabyl vědomí.
Nehoda Sewella a Richera vedla k debatám o spolehlivosti automobilů a jejich konstrukčních chybách, a stala se jedním z prvních varovných signálů, že nový dopravní prostředek bude vyžadovat přísnější technické kontroly.
MOHLO VÁS MINOUT: V Praze na Černém Mostě shořel autobus. Požár zastavil dopravu
První tragická havárie v motorsportu
Datum 24. května 1903 se zapsalo do historie automobilového sportu jako tragický. V tento den se odehrála první smrtelná nehoda během závodu. Obětí byl Marcel Renault, jeden ze zakladatelů slavné automobilky Renault. K nehodě došlo při soutěži Paříž-Madrid, na jednom z prvních velkých dálkových závodů. Marcel Renault ve vysoké rychlosti ztratil kontrolu nad vozem, dostal smyk a vylétl z tratě. Auto narazilo do příkopu a převrátilo se.
Renault utrpěl vážná zranění a i přes snahu záchranářů zemřel krátce po nehodě. Tento incident měl vážný dopad nejen na samotný závod, ale i na celý motorsport. Závod Paříž-Madrid byl po několika dalších smrtelných nehodách okamžitě přerušen. Francouzská vláda rozhodla o jeho zastavení a zavedla přísnější pravidla a bezpečnostní opatření pro budoucí automobilové soutěže.
Smrt Marcela Renaulta byla obrovskou tragédií pro rodinu Renault, ale zároveň vedla k zásadním změnám v organizaci podobných závodů.