Dopravní nehody se stávají každý den. Víte, jaké byly ale vůbec ty první? Vybrali jsme nejstarší havárie způsobené automobilem a popsali jsme jejich příčinu, průběh a následky. Některé jsou dost bizarní, z jiných zas jde mráz po zádech. Jedno je ale jisté, dříve k tragickému konci stačilo opravdu málo.
Konec 19. století byl kolébkou automobilového průmyslu. V roce 1886 svět poprvé spatřil vůz poháněný spalovacím motorem. Měl ho na svědomí Carl Benz, který následně spoluzaložil automobilku Mercedes-Benz a zahájil éru dvoustopých vozidel. Lidstvo tak dostalo stroje, které mu zjednodušily život, ale zároveň dostalo do rukou smrtící zbraň, která mohla život rychle zkrátit. Tohle je příběh o prvních zaznamenaných dopravních nehodách.
K TÉMATU: Ne všichni řidiči musí být za jízdy připoutáni. Podívejte se, kdy a pro koho platí výjimky
Nejstarší automobilová nehoda se zraněním
Píše se rok 1891 a v americkém Ohiu došlo k historicky první zaznamenané automobilové nehodě se zraněním. Řidičem byl John William Lambert, jeden z průkopníků amerického automobilismu, který jel ve svém experimentálním tříkolovém voze poháněném benzínem, známém jako Buckeye Gasoline Buggy.
Během testovací jízdy narazil na kořen stromu, ztratil kontrolu nad vozem a narazil do sloupu na přivazování koní. On i jeho spolujezdec James Swoveland utrpěli lehká zranění. Lambertova nehoda byla prvním varováním o tom, jak zranitelná nová technologie může být, a zdůraznila potřebu zlepšení v oblasti bezpečnosti a řízení automobilů.
První smrtelná dopravní nehoda
Dne 17. srpna 1896 se v Londýně odehrála první zaznamenaná smrtelná dopravní nehoda, kdy vozidlo srazilo chodce. Obětí byla Bridget Driscoll, čtyřiačtyřicetiletá žena, která přecházela silnici v blízkosti Crystal Palace. Automobil řídil Arthur Edsall, který jel vozem společnosti Anglo-French Motor Car Company. Vozidlo se v době nehody pohybovalo rychlostí asi 7 km/h, což tehdy přesahovalo maximální povolenou rychlost 3 km/h.
Svědci uvedli, že Driscoll náhle zastavila uprostřed silnice, pravděpodobně zmatená rychlostí automobilu, což vedlo k osudové srážce. I když se nehoda jevila jako tragická náhoda, veřejnost byla šokována a incident vyvolal diskusi o bezpečnosti automobilů a potřebě regulovat jejich provoz na veřejných komunikacích.
Při soudním vyšetřování byla nehoda označena za „náhodnou smrt“ a soudní lékař prohlásil, že „něco takového by se nikdy nemělo opakovat.“ Tato událost se stala důležitým milníkem, který zvýraznil potřebu lepších bezpečnostních pravidel pro provoz automobilů.
Vůz Anglo-French Motor Car Company Zdroj: The Society of Automotive Historians
První nehoda, při které umřel řidič
První smrtelná nehoda, při níž zahynul řidič automobilu, se stala 25. února 1899 v Anglii. Řidičem byl Edwin Sewell, který pracoval pro Daimler Motor Company. Spolu s pasažérem, majorem Jamesem Stanleyem Richerem, testoval vůz Daimler Wagonette na Harrow Hill v Londýně.
Během jízdy ztratil Sewell kontrolu nad vozidlem, které se převrátilo, pravděpodobně kvůli závadě na zadní nápravě. Sewell byl na místě smrtelně zraněn a major Richer, který se rovněž vážně zranil, zemřel o čtyři dny později, aniž by nabyl vědomí.
Nehoda Sewella a Richera vedla k debatám o spolehlivosti automobilů a jejich konstrukčních chybách, a stala se jedním z prvních varovných signálů, že nový dopravní prostředek bude vyžadovat přísnější technické kontroly.
MOHLO VÁS MINOUT: V Praze na Černém Mostě shořel autobus. Požár zastavil dopravu
První tragická havárie v motorsportu
Datum 24. května 1903 se zapsalo do historie automobilového sportu jako tragický. V tento den se odehrála první smrtelná nehoda během závodu. Obětí byl Marcel Renault, jeden ze zakladatelů slavné automobilky Renault. K nehodě došlo při soutěži Paříž-Madrid, na jednom z prvních velkých dálkových závodů. Marcel Renault ve vysoké rychlosti ztratil kontrolu nad vozem, dostal smyk a vylétl z tratě. Auto narazilo do příkopu a převrátilo se.
Renault utrpěl vážná zranění a i přes snahu záchranářů zemřel krátce po nehodě. Tento incident měl vážný dopad nejen na samotný závod, ale i na celý motorsport. Závod Paříž-Madrid byl po několika dalších smrtelných nehodách okamžitě přerušen. Francouzská vláda rozhodla o jeho zastavení a zavedla přísnější pravidla a bezpečnostní opatření pro budoucí automobilové soutěže.
Smrt Marcela Renaulta byla obrovskou tragédií pro rodinu Renault, ale zároveň vedla k zásadním změnám v organizaci podobných závodů.
Renaultův závodní vůz Zdroj: Tiskový servis Arquus